Hoi dames, Ik geef nu bijna 3,5 maand borstvoeding. Sinds een week om 23:00 na de borst leeggedronken te hebben ook 50cc nutrilon. Mijn borsten voelen na het middaguur alsmaar leger aan en tegen de avond zijn het heuse theezakjes. Ze moet dan ook zo haar best doen om verzadigd te raken, wat soms zelfs niet lukt na 2 borst en weer een wissel. Ik heb een borstoperatie ondergaan en het is een wonder dat het uberhaupt kan, maar ik heb het idee dat ik de tax heb bereikt na die maanden voeden. Ze was afgelopen keer ook wat licht op het CB. Ik heb haar nu zelf gewogen en ze is wel aangekomen, maar niet bijster veel. Aanleggen doe ik soms extra vaak in de hoop dat het een beetje bijtrekt, maar tot op heden lijkt het er niet beter op te worden. Anders drinkt ze om de 3/3,5 uur. Dat kleine flesje kv drinkt ze ook erg gulzig en met smaak. Alsof ze eindelijk met gemak een beetje voeding binnen krijgt. Ik wil niet gaan bijflessen buiten dit mini-flesje om... maar ik wil zeker niet dat ze honger lijdt. Ik word er zo onzeker van... Heb soms echt het gevoel dat ik het op wil geven en wil af gaan bouwen... Maar ik wil nog graag wat langer voeden. Wie liep tegen hetzelfde probleem aan en is er wat tegen te doen? Aanleggen gebeurt dus al fanatiek en anders op verzoek om de 3 uur.
Ik herken je verhaal helemaal. Alleen had ik altijd teveel melk. Tot 4 maanden. Toen zelfde verhaal als wat jij beschrijft. In de avond wren mijn borsten nog kleiner dan voor de hele zwangerschap, snapte erniets van. Het waren toch echt regeldagen. Toen ik er eenmaal aan toe gaf (elk uur of vaker voeden) was het in een dag of 3 weer op orde. Op het moment dat ik dacht dat hij bijvoeding nodig had was het opeens weer genoeg. Zeker in de avonden dronk hij een uur of langer om en om en om en om. Werd er gek van. Nu heb jij een operatie gehad, dus geen idee of het daar aan kan liggen. Aan de andere kant geef je ook bijvoeding wat je productie in de weg kan staan.. Drinkt ze snachts ook nog?
Bijvoeding pas sinds een kleine week. En daarvoor had ik ook al even dat het 'minder' werd. Laat ook altijd de borst leegdrinken voor ik haar dat flesje aanbied. Soms hoeft ze er ook niet meer dan een slok van hoor... Het is meer dat ik haar dan in ieder geval 'iets' heb aangeboden na die, voor mijn gevoel, slecht gevulde borst. Ze komt 's nachts meestal 1 keer. Tussen 4 en 7. De ene keer dus eerder dan de andere keer die al echt richting ochtend gaat. Ik vind het heel lastig. Ik leg haar dus toch maar weer vaker aan.
Ik heb ook rond 3,5 maand een bvdip gehad en ik heb haar toen ook gewoon vaker aangelegd. Het was binnen een week over. Je moet ook goed bij blijven eten en drinken want ze vraagt steeds meer voedingstoffen van jou.
Geen reden om je zorgen te maken, is heel normaal! Rond deze periode stoppen helaas veel vrouwen onnodig met borstvoeding omdat ze het idee hebben niet genoeg te hebben... Dit is de welbekende vier maanden dip. Ik heb het ook gehad rond die tijd, dochter bleef maar onrustig aan de borst, borsten voelde leeg aan, echt theezakjes... Het enige dat je kunt doen is eraan toegeven, des de sneller is je productie weer op peil. Het beste is je even een paar avonden met kind, een kop thee, wat lekkers en een goed boek of tv op de bank of bed installeren en voeden voeden voeden. Liever geen kv bijgeven want dat verstoort het vraag-aanbod systeem. Als je er echt even helemaal klaar mee bent kan je een klein flesje afgekolfde melk geven, vergeet dan niet zelf nog even te kolven, dat is wel heel belangrijk anders schiet het nog niet op en ben je in principe juist aan het afbouwen. Ik denk niet dat je operatie er iets mee te maken heeft. Je moet er even door heen, maar daarna kan je nog heel lang van de bv genieten!
Hier geen operatie gehad maar wel hetzelfde 'lege-borsten' gevoel. Ik heb begrepen van de lactatiekundige dat dit iets is wat veel vrouwen rond deze periode ervaren en dit inderdaad een moment is dat veel vrouwen stoppen of gaan bijvoeden met kv omdat ze denken niet meer genoeg te hebben. Hier is ze ook veel afgeleid aan de borst (heel schattig dat lachen tussendoor naar mama en omkijken, maar niet zo handig ).
Haha ja dat lachen tussendoor doet mijn dochter ook. En de borst willen beetpakken en zo de tepel eruit trekken. Of tijdens het drinken ook gaat duimpje zuigen.. Gaat niet heel goed tegenlijk haha
Als er een reële kans is dat je minder klierweefsel hebt door je operatie kan je wel degelijk aan je tax zitten. Ik heb maar erg weinig klierweefsel (kon de LC gewoon voelen) en mijn tax zit als bij 50cc, maar was eerst nog minder. ik heb een paar maand goatsrue van motherlove geslikt en dat zorgt ervoor dat klierweefsel toeneemt. Heb ik op advies van mijn LC geslikt. Is op natuurlijke basis, zou het echt eens proberen. het is in Nl duur maar in de VS goedkoop ( de helft van NL prijzen) en makkelijk te bestellen. Als je meer wil weten stuur maar een PB
In feite ben je nu begonnen met afbouwen, doordat je die kv geeft. Het kan zijn dat e zoals Stephanie zegt, aan je taks zit, maar het kunnen ook gewoon regeldagen zijn. Mijn borsten voelden na 4 uur in de middag ook volkomen leeg aan rond 4 maanden. Toch bleven de kinderen roeien. Ik merkte wel dat ik een tijdje vaker aan moest leggen. Heb je al eens geprobeerd om na je ochtendvoeding te kolven? Dat s handig voor je voorraad, maar geeft je ook melk om in de avond met een fles te geven als je de indruk hebt dat dat nodig is. Blijf naar je kind kijken en minder naar je borsten. Een van de belangrijkste redenen voor vrouwen om te stoppen schijnt het 'percieved insufficient milk syndrome' te zijn. Oftewel, er is genoeg, maar koeder denkt dat het niet genoeg is.
Bedankt voor alle tips zeg! Fijn om te zien dat veel moeders eenzelfde ervaring hebben gehad. Dat flesje gaf ik wel na de borst te hebben laten leegdrinken.... Ook om dus alsnog het signaaltje af te geven dat er een voeding op dat tijdstip nodig is. Ik heb me niet gerealiseerd dat ook daarmee het afbouwen in werking is gezet. Ik stop er direct mee... Ergens fijn om te weten dat ze in ieder geval iets in haar buik heeft, maar het zat me inderdaad niet lekker dat ik naar de kv greep. Ga meteen wat afkolven voor voorraad ( heb al wel wat staan ) of als extraatje voor de laatste voeding. Toevallig laat ze sinds gisteren en vannacht zien dat ze echt aan het regelen is... Naast trek ook echte mama-honger!! Vannacht om de haverklap wakker. Tegen half 3 maar naast me in bed gelegd ( na een voeding ) en ze viel zielstevreden, met beide armpjes omhoog, in slaap tot 7 uur. Echt onwijs bedankt voor de tips! Ik wilde in eerste instantie wel ook rond 6 maanden afbouwen als mijn borsten er niet de brui aangaven, maar ik vind het stiekem zo fijn en waardevol dat ik het nog langer wil volhouden. Thanks dames!!