Goedemorgen dames (en eventuele heren natuurlijk ook), Vandaag is de donorweek weer begonnen ... Nu vroeg ik mij af wie er allemaal donor is en of jullie nog aangegeven hebben bepaalde organen niet te willen afstaan en waarom dan niet. Ikzelf ben wel donor maar sta liever mijn hoornvliezen niet af. Dit voelde voor mij niet goed... Door mijn ogen heb ik de wereld gezien, de mensen waar ik van hou. Weet dat het misschien raar klinkt want na je dood heb je er niets meer aan . Ik ben dit topic trouwens niet gestart om een discussie op gang te brengen. Als mensen de keus hebben gemaakt geen donor te zijn dan heb ik daar ook alle respect voor. Iedereen is vrij in die keus !!
Ik ben donor en sta mijn huid en hoornvliezen niet af. Hoornvliezen omdat het niet goed voelde, kan niet duidelijk aangeven waarom. En huid omdat ik bang ben dat ze dan huid van mn gezicht zouden kunnen halen en ik er niet meer toonbaar uit zie voor mijn nabestaanden. Maar misschien kan je dat tegenwoordig invullen? Ik ben nu 10 jaar donor en toen kon dat niet, je kon alleen aangeven wat ze niet mogen gebruiken zeg maar. De rest van mn huid mogen ze namelijk wel hebben maar dus niet van mn gezicht.
Ik ben wel donor en ze mogen alles van me gebruiken. Ook voor wetenschappelijk onderzoek. Ik ben er toch niet meer dan en zou het fijn vinden als ik iemand nog kan helpen, op wat voor manier dan ook. Mijn man laat het aan zijn familie over. Daar hebben we wel eens discussie over, omdat ik vind dat je die keuze niet aan je familie kan overlaten in zo'n verdrietige situatie. In elk geval moet je bekend hebben gemaakt aan hun wat je wens is. Hij vindt het dus geen probleem, maar als de familie het niet wil, dan niet... Overigens vind ik het prima als iemand het niet wil, totaal geen moeite mee. Wel vind ik dat de overheid de wet moet aanpassen. Hoorde nu iets van dat ze het willen aanpassen en het je 3x wordt gevraagd of je donor wilt worden en als je niets aangeeft, dan wordt je automatisch donor. Dat vind ik het wel een goed idee, vaak vergeten mensen het nu ook om het aan te geven...
Toevallig hebben wij het in de zomervakantie over donor zijn gehad. Mijn man was niet geregistreerd, ik liet de keuze aan mijn nabestaanden over. Net vandaag (wist niet eens dat het donorweek was) ons geregistreerd dat we alles af staan. Ik begreep dat ze huis altijd van de achterkant weghalen dus niet op zichtbare plekken.
ze mogen alles van me hebben behalve huid vanaf borsthoogte tot gezicht en me ogen huid vind ik een goede zaak om te doneren maar ik wil wel voor de nabestaande zolang mogelijk 'mooi' blijven en ogen dat is van mezelf ik heb dingen gezien die ik bij me wil houden
Ik ben sinds een maand donor, daarvoor had ik al jaren Nee gezegd. Ik sta alleen mijn huid en hoornvliezen niet af, dat vind ik geen fijn idee ook al leef ik dan niet meer.. Mijn vriend is geen donor.
Toevallig van de week gelezen dat, als ze de huid mogen gebruiken, ze alleen huid van de achterkant gebruiken. Daarna krijg je een soort van pak aan zodat je daarna je kleding aankan. Voor de nabestaanden zal het niet zichtbaar zijn...
Ik ben al sinds mijn achttiende door. Toen had je nog zo'n rood boekje waar je het zelf invulde. Nu ben ik 35 en ben nog steeds donor en probeer ik mijn man over te halen om ook donor te worden ik vind het heel belangrijk! Maar goed als hij niet wil.... Ik zou heel trots zijn als ik dood zou zijn als ik iemand kan redden ermee...
Wij laten beiden de beslissing aan elkaar over. We weten van elkaar wat we willen en hoe, maar je weet niet onder welke omstandigheden je komt te overlijden en de partner moet er ook mee kunnen leven. We gaan er beiden van uit, dat de wens van de ander op dat moment toch zwaar zal wegen in de uiteindelijke beslissing.
Ik ben donor alleen mogen ze geen huid van me hebben, reden omdat het redelijk makkelijk na te maken is.
Ben al eeuwen donor, vind het een goede zaak en wat heb ik nog aan mijn ingewanden etc als ik dood ben. Alleen mijn hoornvlies en huid wil ik houden, huid omdat er voor ongeveer 3000 aan inkt in zit en hoornvlies omdat ik dat heel persoonlijk vind, die zijn van mij...
Ik ben ook donor vanaf mijn 18e. De hoornvliezen wil ik zelf houden. Vriendlief is ook donor en bij hem mogen ze alles hebben.
Ik ben sinds mijn 18e donor. Ik laat de keus aan mijn nabestaanden, misschien dat ik dit ooit verander.
Hmm daar had ik nog niet eens aan gedacht... ik heb er ook voor behoorlijk wat euro's op zitten... maar dan zullen ze het uberhaupt niet kunnen gebruiken denk ik, tenzij iemand heel graag tattoo's wil hebben maar niet tegen de pijn kan
Ik ben al sinds mn 15e donor, toen idd nog met zo'n rood papiertje en later digitaal. Ik ben donor geworden nav een dodelijk ongeval van een klasgenoot, die donor was. Ik vond dat destijds al een mooie gedachte, dat ik daarom ook donor wilde worden. Mijn vriend is ook donor, maar wilde het niet digitaal registreren, want hij had toch wel zo'n rood papiertje.... Ohja, geen beperkingen qua doneren van "onderdelen, alleen niet voor de wetenschap.