Dood inbreker is het risico van het vak

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 26 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    super goed
    hiermee zal nl beter worden

2. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.880
    2.882
    113
    Noord-Holland
    Niet mee eens.
    Inbreken is niet goed en dan verdien je straf maar niet de dood.
    Daarnaast lijkt het me niet aan teeven maar aan een rechter om hier uitspraken over te doen. Een minister heeft die macht gelukkig niet.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar mensen, uiteindelijk weten we toch helemaal niet of die vent kwam inbreken? Wie weet was hij daar op de koffie, kregen ze ruzie en liep het uit de hand en liep het over in een handgemeen. Hebben ze samen die vent doodgeslagen en braaksporen gemaakt en worden ze zomaar vrijgesproken.

4. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Je moet tegenwoordig wel eigen rechter spelen, in heel veel zaken word je niet eens serieus genomen hier in nederland.

5. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Nou als mijn kind dit later ooit eens in zijn bolle hersens haalt om te flikken dan krijgt tie er van mij wel van langs als die eigenaren dat nog niet hebben gedaan :x

En ja hoe erg het ook is eigen schuld dikke bult, als mijn zoon op dat pad terrecht komt hoeft hij zowieso niet meer bij mij aan te komen kloppen en zout tie maar op uit mijn leven. Geen criminaliteit aan mijn zijde.

En tuurlijk, zoals iemand hier al zei je wenst hem de dood niet toe maar ik hoop wel dat ik hem zo opvoedt dat hij dit soort dingen niet gaat doen later.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Geen idee of dat hier het geval is. Maar dat risico loop je natuurlijk wel als je dit algemeen gaat goedkeuren.
    Hoewel het natuurlijk wel erg verdacht is als de dode in je huis een bekende of familielid is en totaal geen strafblad heeft. Ik vind het dus wel goed, da politie dit soort zaken wel altijd onderzoekt. Daarbij hoef je de bewoners natuurlijk niet gelijk als 'gewone' verdachten vast te zetten. Maar als er iets 'stinkt' kan dat alsnog.

Verder las ik op nu.nl al, dat een aantal deskundigen wel bang is dat er meer slachtoffers gaan vallen (dus ook bij de bewoners) als dit vaker gaat voorkomen. Inbrekers zijn wat dat betreft net mensen. Een deel zal zich laten afschrikken en het uit zijn hoofd laten. Een ander deel gaat gewoon op boevenpad met (zwaardere) wapens op zak.
    In de V.S. zijn meer particuliere wapens en is er over het algemeen meer begrip / goedkeuring als het gaat om lichamelijk geweld in situaties als deze. Daar zie je dat woninginbraken minder vaak voorkomen, maar over het algemeen wel veel gewelddadiger zijn.

7. Isabel Olivia

Isabel Olivia Niet meer actief

Je mag volgens het geldende recht van je afslaan als je een inbreker betrapt, dat is noodweer. Je mag volgens het geldende recht ook al 'doorslaan' bij je verzet tegen een inbreker dat is namelijk noodweerexces.

Nederland anno 2012; op inbraak komt de doodstraf te staan. We leven hier toch in een land waar we elkaar niet bestraffen door een ander dood te slaan, maar in een land waar rechters volgens de strafwet bepalen of er sprake was van een strafbaar feit en/of noodweer?

Ik kan me helemaal voorstellen dat je als bewoner irrationeel handelt in zo'n situatie maar wetten moeten naar mijns inziens niet gebaseerd zijn op onderbuikgevoelens maar daar juist tegen bestand zijn.

8. Isabel Olivia

Tupp, sorry ik ga helemaal off topic maar ik wil je ontzettend veel sterkte wensen de komende tijd. Bah, wat naar zeg! Ik bekeek gister nog je handtekening en bedacht me hoe bijzonder dat zou moeten zijn.. nogmaals enorm veel sterkte!

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja ik bedoelde het trouwens ook gewoon als 'bij wijze van'..

En inderdaad dat laatste wat je zegt, straks komen inbrekers al direct in een vechtersstand die woning binnen met messen of andere wapens om zich dan weer te bewapenen tegen de bewoners die ze dan mogen neerhalen van de overheid.

En inderdaad veel sterkte Tupp

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    helemaal niet, dat kan alleen als je ernstige risicos hebt voor je lichamelijke integriteit zoals bij aanranding en je niets anders kon doen om het op een andere manier te voorkomen, laatste redmiddel. Noodweer excess is alleen bij een ernstige zware gemoedstoestand waardoor je doorsdlaat uit vreselijke emoties zoals bijvoorbeeld als je kind wordt aangerand en jij ziet dat en je slaat de aanrander weg.

niet voor een inbraak, dat zou makkelijk zijn zeg.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Isabel & Umm; dank jullie.

12. Isabel Olivia

Dat snap ik maar dat ligt toch TOTAAL aan de algehele situatie op het moment zelf? Of het noodweer is bepaalt de rechter.

Ik schets in mijn vorige post geen uitgebreide situatie, ik zeg dat het kan.

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Klopt, ligt aan situatie, maar moet wel extreme situatie zijn wil de rechter dat bepalen, weet niet of je t verhaal kent vd politieagent die junk heeft doodgeschoten? Junk kwam op m afrennen met huuuge mes, was in een steegje, agent kon geen kant op, wasrschuwde, man was razend, kwam al hakkend op hem afrennen, agent pakt wapen en schiet. Man is overleden dag later. Noodweer afgewezen omdat ie zn wapenstok eerst moest proberen, terwijl daar geen tijd voor was. Agent in cel. Bedoel maar, extreme situaties worden soms nog afgewezen.

14. Isabel Olivia

Ik snap helemaal wat je probeert te zeggen maar dat is natuurlijk wel weer een andere discussie; of de desbetreffende rechter in die situatie een "goede" of "slechte" beslissing neemt.

Het is een feit dat je in geval van inbraak beroep kán doen op noodweer/noodweerexces en uiteraard verschilt het per situatie of dat gegrond is of niet. Misschien stond dat niet duidelijk omschreven in mijn vorige post maar dat is wat ik bedoel ;)

15. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

tja bij ons is 3x ingebroken.
    1x tijdens de bouw, was iemand die sleutel had vanaf de bouw, wij vermoeden de schilders. (dus krijg je nieuwbouwwoning, direct sleutels vervangen of onderling ruilen).
    maar was niet verzekerd omdat er geen braakschade was, we zijn toen voor 8000 euro het schip in gegaan met bouwmaterialen en gereedschap.
    De mannen zijn onderling in huis gaan slapen met een duitse herder en knuppel. Maar ze hadden onderling wel afgesproken, moet er een klap worden uitgedeelt. De man direct naar buiten! Want anders ben je ook nog de pineut als je je spullen verdedigd!
    te belachelijk voor woorden.

16. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Dat was ook mijn punt idd..precies wat ik bedoelde te zeggen met mijn post

17. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Sorry maar ik vind dit wel erg vergezocht. Henk de buurman komt op visite, ze krijgen ruzie het loopt uit de hand en komen ermee weg omdat ze wat braaksporen hebben gemaakt. Henk die nooit een strafblad in zijn leven heeft gehad, geen goede reden had om in te breken. Toevallig waren het bekenden van elkaar en ohja de braaksporen kloppen toch niet helemaal.

Maar goed mensen moeten gewoon niet inbreken, ik zeg niet dat je inbrekers maar mag vermoorden. Maar ik zou niet weten tot wat ik in staat zou zijn als er opeens een man naast mijn bed zie staan. Dan zou ik niet denken dat hij vast alleen even mijn tv meeneemt en rustig in alle stilte weer vertrekt.

18. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij is er drie jaar gelden ingebroken terwijl we boven lagen te slapen. Nog steeds als ik s nachts naar beneden ga om naar toilet te gaan, maak ik extra geluid voor het geval er iemand beneden is. Het is echt iets wat je niet meer loslaat als je in je eigen huis niet veilig bleek te zijn.

Natuurlijk kun je niet moedwillig een inbreker vermoorden. Op inbraak staat nou eenmaal niet de doodstraf. Dus dat het uitgezocht moet worden, prima.
    Maar als er een worsteling ontstaat waarin inbreker het loodje legt/ van een trap af kukelt etc. Ja dat is dan maar zo. Dat is inderdaad risico van het vak.

19. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    #59 fairy2011, 26 sep 2012
    Laatst bewerkt: 26 sep 2012

Wat jij schetst is de juiste informatie hoor.

@ devilchase, jij noemt nu zedendelicten als voorbeeld, maar ook bij inbraken kan dit gewoon gelden. Dus ook bij het overlopen van een inbreker. In de rechtspraak zijn er zat voorbeelden van dat een dergelijke situatie wel als noodweer is aangemerkt.

20. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat is zo, maar daarom is een onderzoek juist zo belangrijk. Daar moet uit blijken wat er gebeurd is. Dhr. Teeven spreekt voor zijn beurt.

Deel Deze Pagina