Hallo dames, Chantal, ik heb mijn miskraam gehad op 15 okt. En jij? Lopen wij redelijk gelijk? Ik heb nl ook het gevoel van 'blijven hangen'. Wil ook weer aan de gang. Maar wacht dus op ongi.. zucht, duurt me alweer veel te lang. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat het nog wel een paar weken duurt... En marla, succes met wachten.. alweer. Maar deze keer wel veel leuker denk ik. nu bestaat de mogelijkheid weer! Maar ik zou er denk ik ook nog niet meteen vauit durven gaan. Eerst zien ofnie? Hommeltje, voel je vooral niet bezwaard! Wij leven met je mee en weten hoe je je voelt. Dus schrijf lekker van je af! Ik moet ook zeggen dat ik misschien wel meer steun aan deze site heb gehad dan aan de mensen om me heen, ookal bedoelen die het natuurlijk ook goed. Succes allemaal. Liefs, Corien
Ja Corien; ik heb ook heel veel steun gehad aan deze site. Het helpt zo enorm om met vrouwen te praten die dezelfde ervaring hebben meegemaakt. Een ander kan je niet zo goed begrijpen, ook al doet hij nog zo zijn best. Alhoewel dat heeft ook geholpen, maar het is toch anders. En Chantal; Muziek kan ook heel veel emoties oproepen, he? Ikzelf moet altijd denken aan mijn zwangerschap bij 2 songs (Het nummer Young Folks van Peter, Bjorn and John, dat ik zo mooi vond toen ik zwanger was en de ander van Muse: Starlight). Ook ik had dan muziek aan staan en keek naar mijn echofoto. Dan komen de tranen inderdaad wel, maar het lucht ook erg op. Ik weet niet of je ooit van Tori Amos gehoord hebt, maar zij heeft een CD over haar miskraam geschreven (from the Choirgirl hotel) en ook die heb ik veel beluisterd net na mijn miskraam. Wil er nu overigens niet meer naar luisteren. Heb jij nog een specifiek nummer waar je dan naar luistert? Ikzelf ben erg geneigd om te zeggen dat jouw droom vast een goed teken is geweest. Ikzelf heb net na mijn miskraam gedroomd dat ik een gezond meisje kreeg. Waarschijnlijk hebben wij dat gedroomd omdat we er veel mee bezig zijn, maar toch geeft het ons weer hoop! Het zou wel geweldig zijn als onze droom toch een voorspellende waarde heeft. Als jij een jongen krijgt, en ik een meisje, dan hoor je mij nooit meer zeggen dat dromen niet voorspellend kunnen zijn Ikzelf dacht afgelopen zaterdag dat ik ongi was geworden, omdat ik een scherp gevoel in mijn buik had, dat ik herkende van mijn 1ste cyclus na de curettages en ik had het gevoel dat ik vloeide, maar dat was dus niet zo. Ik heb een beetje pijnlijke borsten, maar volgens mij komt dat van het erin knijpen om te kijken of ze wel pijnlijk zijn. Dus ik weet eigenlijk wel dat dat geen symptoom is. Nou ja, ook ik moet gewoon maar geduld hebben. Ik wacht nog wel een tijdje met testen. Liefs, Marla
Hallo, @corien ik heb mijn miskraam 22-11 gehad en 15-11 hoorden wij dat het hartje niet meer klopte. Precies een week erna heb ik dus mijn natuurlijk wijze verlopen miskraam gehad (zeg maar gerust bevalling maar ja lijkt net of je dat niet mag zeggen bij een miskraam...maar de weeen waren niet anders dan bij een bevalling van 40 weken) Als 15 okto je miskraam hebt gehad dan is het nu zo bijna 8 weken dat je niet ongi bent geworden. Klopt dit? Ikzelf denk dat het ook nog wel even gaat duren hoewel ik afgelopen zondag dacht mijn eisprong te voelen. Ik wacht het maar af en verwacht niets. Ja ook ik heb het gevoel door hier op het forum te zijn en anderen hun verhalen te lezen dat het bij elkaar genomen bij mijn (het) helingsproces hoort. @Marla ik heb zelf iets met het nummer omhels me dan van Blof met een italiaanse zanger. De melodie, zijn stem en het hele nummer vind ik zo mooi: Onderstaande tekst vind ik echt prachtig. Ik heb dit nummer een paar dagen nadat wij hoorden dat het hartje niet meer klopte gevonden op een cd van blof die ik allang had. Ik zette hem op en ik hield het niet droog. Ik luister het liedje elke dag. Hieronder enkele zinnen. Tijd neemt echt geen keer, de dingen gaan voorbij. Maar de zaken van het hart, maken mij steeds minder vrij. Spreek niet van vergeten, spreek niet over tijd. Spreek niet over later, want later ben ik kwijt. Omhels me dan, omhels me dan, je weet dat ik niet zonder kan. Maar als ik dan toch zonder moet, verlos me dan. Omhels me dan, omhels me dan, je weet dat ik niet zonder kan. Mijn hart is veel te groot, dus druk me nu maar zachtjes dood. Met name de tekst als ik dan toch zonder moet, verlos me dan trof mij diep. Ik heb enkele stukken tekst aangepast en staat nu in mijn schriftje. Dit nummer hoort bij mijn verwerking. Overigens wel apart dat wij allebie dus zo''n droom hebben gehad he? Moet er ook bij zeggen dat ik heel positief en vredig wakker werd. Ook wel van het komt allemaal wel goed. Enne ik vind het reuze spannend voor je. Wie weet marla is het toch raak....! @hommeltje, ik vroeg mij net als corien af of naar gynea moet deze week. Meid ik duim voor je dat het is gegroeid en dat je misschien toch per ongeluk verrekend hebt! Veel liefs, chantal
Hi Chantal, Sorry, maar ik had idd mijn miskraam niet op 15 okt. maar op 15 nov. Foutje. Dus we zitten inderdaad aardig dicht bij elkaar.
Hoi Chantal, Ja, de tekst van het Blof nummer is heel toepasselijk. Kan me voorstellen dat je er door geraakt werd. In het begin draaide ik de CD van Tori Amos ook elke dag, en nu helemaal niet meer. Het herinnert mij aan de donkere tijd van de miskraam. Ik heb in de 3 weken tussen de missed abortion en de tweede curettage heel vaak een bepaald nummer van Depeche Mode (Shake the disease) gedraaid en zet deze ook niet meer op vanwege de vervelende associatie. Het kan zijn dat jij dat straks ook hebt, maar dat hoeft niet, want Starlight (met als tekst: Hold you in my arms, I just wanted to hold you in my arms. Dat wilde ik nl. ook) kan ik ook nu niet genoeg horen. Corien heeft volgens mij rond 18 november (ik heb die dag onthouden, omdat ik toen een bloeding had) een heel mooi gedicht opgeschreven in dit topic. Als je tijd hebt, dan raad ik je aan om deze eens op te zoeken en te lezen. Dat is zo'n ongelooflijk mooi gedicht. Maar wel een waarschuwing vooraf: houd je zakdoek maar alvast bij de hand. Ik heb er echt van moeten huilen en Corien als ik het goed heb onthouden ook. Als je een miskraam hebt gehad of sowieso een vervelende ervaring dan kunnen woorden zo diep doordringen en vooral in combinatie met muziek. En Corien, als jij op 15 november je miskraam hebt gehad dan kan je ongi er in theorie heel snel aankomen. Ik ben benieuwd wanneer de duivels bij jou komen. Hopelijk voel je je daarna ook weer beter. Werk je alweer fultime of doe je nog steeds rustig aan? Er wordt hier zoveel geschreven dat ik het niet helemaal goed meer heb onthouden. Bij mij wordt het nu echt spannend. Volgens mijn banner is mijn NOD over 2 dagen. Goh, wat is deze cyclus toch omgevlogen. Ik was vanmiddag misselijk, maar dat kwam door die vele bonbons die ik had weggewerkt. Dus dat geldt niet. We wachten maar af. Liefs, Marla
Hi Marla, wat een spannende tijd voor jou zeg! Ben ook heel benieuwd! En misselijk door de bonbons tel vast niet idd maar wie weet... Doen je borsten nog wat zeer? Ik kan in theorie idd snel ongi worden maar denk eerlijk gezegt dat het nog wel even duurt. Maar we zullen zien.. wat mij betreft hoeft het niet meer zo lang te duren. Ik werk weer gewoon elke dag al begin ik nog wel steeds wat later zodat ik lekker rustig aan kan doen s'ochtens. Maar het gaat dus weer heel goed en voel me eigenlijk alweer de oude. En chantal... we zitten aardig gelijk he?! hoe voel jij je? Alweer zin om te beginnen? Hommeltje, hoe gaat het bij jou? Liefs, Corien
Hi, Ik zou eigenlijk morgen pas naar de bedrijfsarts toemoeten omdat ikverleden week in overleg met chef een afspraak met haar had gemaakt om te kijken of we een plan de campagne voor mijn terugkeer konden maken. Echter maandag had ik echt een klote dag en toen dacht ik; ik wil niet langer thuis zitten ik ga vragen of het niet telefonisch kan. Zo gezegd zo gedaan en de bedrijfsarts aan de lijn gekregen. Ze is een vrouw en heeft zelf ook 2 miskramen (1 natuurlijk 1 middels curretage) Ze begreep me volledig en moest mezelf wel in acht houden en heeft me op 50% gezet (12 uur) zelf in de week in te delen. Dus ik ben vandaag voor het eerst weer naar het werk geweest en achteraf een goeie beslissing om weer te beginnnen want het voelde goed om er te zijn. Per week bekijken we hoe het gaat en denk zelf dat ik weer snel 100% aan de slag ben. Corien, we zitten zeker aardig gelijk. Nou ben benieuwd wanneer jij ongi wordt want dan wordt ikhet hopelijk snel gauw erna. Maar net als jij verwacht ik niets en zie wel. Wil je trouwens wel weer gelijk proberen of het lukt. Mij mij in het ziekenhuis hadden ze geadviseerd om 2 cycli af te wachten en denk dat ik dat ook wel doe. Heb trouwens wel al ruim anderhalve week na het stoppen van het vloeien last van mega afscheiding met (oud) bloed erbij. Hoop dat dat snel ook voorbij is. Want ben nog niet van de inlegkruisjes af (bleh). hebben jullie hier ook last van gehad? Anders ga ik ff bellen of het wel goed is. Marla, ik zal eens kijken of ik wat van starlight (ken het niet) kan traceren. Lijkt me een mooi nummer. Zelf denk ik dat ik wel naar het nummer van blof kan blijven luisteren. Ik vond het al een mooi nummer voordat... en nu speciaal en ook voor straks een super nummer. Enne ben echt benieuwd hoor! misselijk en pijn in borsten sja... we zullen morgen hoop ik van je horen of het de bekende signalen waren. Fingers crossed! Hommeltje: hoe is het meid? Al bij gynae geweest. Hoop zo op goed nieuws en anders zijn we er voor je! Wilde eigenlijk een kort berichtje achterlaten maar is niet gelukt haha! Groetjes, Chantal (waar het weer wat beterder mee gaat
Hallo lieve Dames, Morgenochtend moet ik weer terug naar het ziekenhuis vandaar dat ik nu dus ook niet kan slapen. Beetje een dubbel gevoel, wil graag duidelijkheid hebben maar nu het toch echt dichterbij komt wil ik het ook weer niet weten. vraagje: de vorige keer had de gyne. het over een curretage onder plaatselijke verdoving wat ik echt niet zie zitten omdat ik het niet bewust wil meemaken (vind het al moeilijk genoeg). Kwam de gyne. met het verhaal aan dat er aan narcose toch ook wel een risico hangt , hoe ging dit bij jullie? Want ik verwacht toch wel dat het hier op uit gaat komen en wil graag weten waar ik goed aan doe. Was denk ik slimmer geweest om dit eerder te vragen, zit net te denken dat ik morgen al naar het ziekenhuis ga, mijn geheugen is nog niet wat het geweest is! Ik breng jullie morgen op de hoogte hoe het gegaan is. Hommeltje.
hey Ik heb afgelopen maandag een miskraam gehad met behulp van pillen... ik moest ze vaginaal inbrengen en dan 4 uur wachten en toen kwam het.. ik moet aankomende maandag weer naar de gyn om te kijken of alles goed weg is.. Ik hoefde dus niet curretage! Hoe noemde ze het bij jullie? Missed abortoin? Liefs Geraldine
Ja, missed abortion. Dit omdat het kindje al is overleden en de miskraam nog niet op gang is gekomen. Je lichaam denkt gewoon nog dat je zwanger bent. Ik heb zelf ook vaginale tabletten gehad, maar hier vreselijke ervaring mee. Traumatisch gewoon. Alsnog een curettage gehad. Fijn dat het bij jou wel goed gegaan is. Hopelijk ben je nu alles kwijt en kun je net als mij met een 'schone' lei beginnen. Sterkte en succes!
Bij mij is vandaag een missed abortion geconstateerd Ik had vandaag 10 weken moeten zijn maar het vruchtje was 6 weken en er klopte geen hartje....... Ik voel me zo'n mislukkeling ik heb er na een miskraam in 2000, 6 jaar over gedaan om zwanger te raken en nu dit....... Het helpt me wel enorm om te weten dat ik niet de enige ben.. bedankt meiden voor al jullie verhalen. Liefs Annie
Hoi Hommeltje, Hoe was het bij de gyn? Hoe was het met je vruchtje? Ik hoop dat je vandaag meer duidelijkheid krijgt en dat je niet nog langer in onzekerheid moet blijven. Dat houdt geen mens vol. Ben heel erg benieuwd en duim heel erg voor je! Wat betreft jouw vraag over de narcose bij een curettage: in mijn ziekenhuis geven ze je meestal een lichte algehele narcose bij een curettage. De reden is dat je dit inderdaad niet bewust wil meemaken, en dat het emotioneel erg zwaar is. De anesthesiste vertelde dat je bij een plaatselijke verdoving zo zenuwachtig kunt zijn, dat je een rustigmakend middeljtje zou moeten krijgen en dat is dan dubbelop. Dan maken ze je liever meteen weg. Ook ik moest er niet aan denken dat ik zou zien wat er allemaal gebeurt tijdens een curettage. Vraag gewoon om een algehele narcose. Ja, er zit vast risico aan. Je kunt er na de curettage nog een tijdje last van hebben, maar bij mij was dit niet het geval. Ik was in dat opzicht zo weer op de been, net als de meeste vrouwen. Ik ben benieuwd naar je verhaal. Liefs, Marla
Verdorie Annie, wat vreselijk voor je meid! Ik weet hoe je wereld even instort op het moment dat je te horen krijgt dat je vruchtje niet meer leeft! Het heeft zo'n impact op je, veel meer dan je van te voren kunt bedenken. Je hebt het gevoel dat je de enige bent op dat moment en vraagt je af waarom juist jou dat moest overkomen. Ik voelde het tenminste zo. Als je er met anderen over praat, dan merk je dat het vaker voorkomt dan je denkt. Wat ik voor jou heel erg vind, is dat je 6 jaar hebt moeten wachten voor je zwanger werd na je vorige miskraam. Als je dan een tweede miskraam krijgt na zo'n lange tijd, dan moet dat helemaal een gigantische klap zijn. Volgens mij wordt je helemaal moedeloos van het idee dat je weer opnieuw moet proberen zwanger te raken. Ik wil jou heel veel sterkte toewensen en hoop dat je het vertrouwen in je lichaam weer terug mag krijgen! Als je behoefte hebt om mee te praten, dan ben je van harte welkom! Liefs, Marla
Bedankt Marla, ik zit inderdaad helemaal moedeloos achter de PC. Ik had me er eigenlijk al bij neergelegd dat ik nooit meer zwanger zou worden. Nu bleek het toch zo te zijn en begon mijn toekomstbeeld weer een beetje te veranderen. Ik mocht van mezelf bijna niet blij zijn omdat ik zo bang was dat het mis zou gaan... maar heel af en toe liet ik mezelf toch toe om alvast een beetje te dagdromen over de toekomst met mijn kindje.... Nu is dat toekomstbeeld weer totaal aan diggelen geslagen en weet ik het gewoon even niet meer... het doet zo verschrikkelijk veel pijn nu...... Liefs Annie
Corien, echt fijn dat je je alweer helemaal de oude voelt. Nu nog even snel ongi worden, en dan kan ook jij weer aan de slag. Ben je er al weer helemaal klaar voor? Vandaag ben ik volgens mijn banner zelfs 1 dag over tijd. Klinkt goed, he? Ik wacht toch nog maar met testen. Ik weet niet goed of mijn cyclus in de war is na de curettage en of hij misschien iets langer is dan normaal. Heb nog een klein beetje last van mijn borsten, maar druk er nog steeds de hele tijd op. Heb momenteel een raar gevoel in mijn buik, en dat kan ook met mijn naderende menstruatie te maken hebben. Ik zal nog maar een paar dagen afwachten. En Chantal, kan me voorstellen dat je weer blij bent om te werken. Ik ben ook weer snel aan de slag gegaan op mijn werk, omdat ik bang was dat ik thuis toch alleen maar zou piekeren. Op het werk had ik in ieder geval afleiding. Fijn dat de bedrijfsarts jou zo goed kon begrijpen. Als je zelf een miskraam hebt gehad, dan weet je wat het voor een ander is. Ikzelf heb dus twee curettages gehad op 5 en 19 oktober en geen spontane miskraam. Ik heb de afgelopen 2 cycli ook enorm last gehad van slijmverlies. Ik ging er vanuit dat mijn baarmoederwand zich weer moest herstellen en dat ik daarom zoveel afscheiding had (vooral rondom de eisprong), maar misschien is het ook wel iets hormonaals. Ik weet het niet goed. Mijn lichaam reageert in ieder geval wel anders als normaal. Ik weet natuurlijk niet of jij Starlight ook zo mooi vind als ik, maar voor mij blijft het een super nummer. Wat is de titel van het liedje van Blof? En Corien, heb jij nog iets met een bepaald nummer? Geraldine, jij ook heel veel sterkte toegewenst. Een miskraam of missed abortion is erg verdrietig. Het is inderdaad zoals laatje zegt: als het vruchtje al dood is, maar nog niet uit je lichaam is gekomen, dan noem je het een missed abortion. Abortion (abortus) is de medische term voor miskraam. Ik heb eigenlijk ook veel negatieve verhalen gelezen over vaginale tabletten. Vaak bleek dat de betreffende vrouwen achteraf ook nog eens met spoed gecuretteerd moesten worden. Ik zou er zelf wat huiverig voor zijn. Maar het is wel heel fijn dat het bij jou zo goed verlopen is. Dan is je een curettage in ieder geval bespaard gebleven. Liefs, Marla
Lieve Hommeltje, Meisje meisje toch...... Wat spannend allemaal voor je.... en als het straks toch niet goed blijkt moet je ook nog gaan nadenken over welke vorm van vedoving (narcose-tabletten of plaatselijk) moet gaan kiezen. Ik weet nog dat ik ook voor die keuze stond. Tabeletten stonden mij ook niet aan omdat de kans dat je alsnog geholpen moest worden best groot was. En die tabletten zijn eigenlijk maagtabletten die je vaginaal inbrengt met als bijwerking een miskraam opwekken. Dan Narcose. Dat is voor iedereen verschillend. De 1 reageert hier heel goed op en de ander slecht. Ik heb het 2 keer meegemaakt en reageerde niet zo lekker dus vond het wel moeilijk. Dus eventueel plaatselijk en dat was in de vorm van een ruggeprik met een roesje zodat je er niet bij bent. Ik had lichte voorkeur voor de ruggeprik maar dan wilde ik wel een slaapmiddel zodat ik al een beetje wouwzy zou zijn als ze gingen prikken. Ikheb de keuze niet heoven maken omdat ik dus alsnog natuurlijke miskraam heb gekregen toen was ons kleintje 3 weken niet meer levensvatbaar. Kijk en luister naar je gevoel als je de opties afweegt wat voor jou het prettigst zou zijn. @Geraldine-Laatje en Annie: Wat ontzettend verschrikkelijk voor jullie.!Wij leven met jullie mee! Wij weten wat het is. Je leven staat op z'n kop en alle toekomstverwachtingen zijn jullie nu bruut afgenomen. We zijn er voor jullie! @ marla het nummer van blof met italiaanse zanger heet: omhels me dan. De moeite waard om eens te beluisteren. En net wat je zegt het is niet afscheiding maar meer slijmverlies. Afscheiding is anders en inderdaad heb ik ook meestal rond mijn eisprong. maar ik heb echt geen 2 weken een eisprong haha! Ik houd het er ook maar op dat het reinigen is van de baarmoedermond. maar ga maandag toch ff bellen als het inzelfde hoeveelheid aanhoudt. En oef oef oef ben zo benieuwd voor jou of het is gelukt ... kan me voorstellen dat je nog niet durft te testen hoor. Weet: ik duim voor voor je! Tot later: En meiden sterkte de komende tijd. Liefs, Chantal
Lieve dames, Geen goed bericht in het ziekenhuis vandaag maar daar waren we al wel op voorbereid. Ergens volgende week moet ik voor de curretage maar het loopt allemaal niet lekker in het ziekenhuis. Zou vandaag terug gebeld worden voor de datum en tijd maar er is niet meer gebeld. in het ziekenhuis waar ik loop geven ze bij een curretage alleen verdovingsprikken in de baarmoedermond en dat zag ik echt niet zitten om het zo bewust mee temaken dus nu algehele narcose. we zijn vandaag dik 4 uur in het ziekenhuis geweest omdat je dan ook weer langs de anasthesist moet enz enz... Waren best wel gebroken vanmiddag maar zijn lekker weg geweest en heb lekker wijn gedronken (de eerste sinds 3 maanden!) smaakte erg lekker. ik ben verdrietig en blij tegelijk, verdrietig omdat het weer misgegaan is maar blij dat ik nu iets meer duidelijkheid heb en weer verder kan. Ik heb wel om een echo gevraagd en daar is ook duidelijk een vruchtje te zien, raar dat het dan toch weer niet goed is. jullie zijn lieverds dat jullie zo meeleven, ik hou jullie op de hoogte en hoop dat 2007 voor jullie allemaal een geweldig vruchtbaar jaar wordt! liefs Hommeltje.
Hoi meiden, De verloskundige had mij gisteravond nog even gebeld dat was wel heel lief. Ik heb in januari ook nog een gesprek daar... een beetje nazorg na de miskraam zeg maar, om te kijken hoe het dan met me gaat. ik vertelde haar dat ik nog een zwangerschapstest had gedaan om te kijken of het lijntje al dunner werd en dat die nog heel dik was en toen zei ze dat ik er dan ook nog niet op hoef te rekenen dat het er snel vanzelf uit zal komen. Het zal dus wel een curretage worden.. daar zie ik wel tegen op . Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik af en toe hier nog even kom kletsen de komende weken, want ik merk dat het me wel helpt met de verwerking zeg maar. Als ik hier ben zit ik me in ieder geval niet de ogen uit mijn kop te janken! Nou ja soms wel hoor @ hommeltje: Heel veel sterkte meis! Ik weet hoe je je voelt... ik moet volgende week ook weer een echo en zit tegen beter weten in te hopen dat het opeens wel goed zal zijn Nou dat zit er echt niet in.. maar toch blijf je dat ene sprankje hoop houden! Echt raar... ik durf bijvoorbeeld tot de echo volgende week ook nog steeds geen alcohol te drinken! Liefs Annie
Lieve Annie, Ik weet heel goed in welke situatie je nu zit en echt waar het word wel iets makkelijker. Heel goed dat je nog geen alcohol heb gedronken, heb ik ook niet gedaan toen ik nog geen duidelijkheid had, maar ik denk dat je gevoel heel goed jou de weg wijst. ik moet nu ook de 2e miskraam in een korte tijd verwerken en het gaat gelukkig beter dan verwacht. Verlies nooit de hoop want hoop doet leven en een nieuw leven zal hopelijk voor ons allemaal snel zijn weggelegd. Nu ik sinds gisteren weet dat het bij mij echt niet goed is heb ik al lekker aan de wijn gezeten, helpt mij ook om te beseffen dat het leven door gaat. Maar toch wil ik voor de curretage aankomende donderdag toch nog een echo om te weten dat het echt niet goed is en om het beter te verwerken. ik wil je heel veel sterkte wensen en echt je bent niet alleen ( zo voelde ik het ook) En wat betreft het lastig vallen, iedereen is hier zo begripvol, hier vind je alleen maar steun en zeuren doe je niet. Veel sterkte en ik hoop je hier snel weer te spreken hoe het gaat! Hommeltje.
En Marla ik ben ook erg benieuwd hoe het nu met jou is, ik hoop zo dat het raak is! Laat je het snel weten? Hommeltje.