Doodgeboren baby nu 9 maanden oud.....

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door luckey, 4 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Volgens mij wordt dit al een tijdje gedaan? Ik heb het in ieder geval wel eens vaker gelezen. En psychische gevolgen: dit wordt toch oa gedaan juist om die gevolgen tegen te gaan of te beperken?
     
  2. ichtus

    ichtus VIP lid

    5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Eigenlijk is het een vrij logische behandeling.. als je bijv door het ijs zakt houd je lichaam het veel langer vol dan veel mensen denken.. dat komt omdat t koud wordt. Hierdoor komt alles (even makkelijk gezegd) stil te liggen en hoeft je lichaam zich alleen te concentreren op het hart en hersenen.
     
  3. Momfulness

    Momfulness Niet meer actief

    Lijkt mij ook lastig te onderzoeken hoor. Vooral omdat het niet om één en dezelfde reden zal worden toegepast en ieder geval verschillend zal zijn. Ik denk dat je dan jaren en grote aantallen verder moet zijn en nog geen objectief oordeel kunt vellen.

    Het lijkt me een moeilijk besluit om een mogelijk gezond kindje, want of het kindje letsel heeft overgehouden aan de reanimatie is natuurlijk maar de vraag, nog een tijdje te onderkoelen om eventuele hersenschade in de toekomst te voorkomen. In dat geval zou ik als ouder graag op de hoogte zijn van onderzoeksresultaten.

    Maar dit kan nu eenmaal niet in alle gevallen en in sommige gevallen moet je vertrouwen op de kennis van de artsen en de wetenschap.

    Maar ja... ik ben dus zo'n vervelend mens dat altijd alles wil onderzoeken, dus ook meer een ding van mij. ;)
     
  4. Momfulness

    Momfulness Niet meer actief

    Klopt! Alleen in het artikel staat dat de artsen mogelijke hersenschade willen voorkomen. dus of het kindje daadwerkelijk schade had opgelopen door de reanimatie is de vraag. Ik zou dit als ouder zijnde een moeilijke keuze vinden. Je hebt in zo'n situatie natuurlijk weinig tijd om hierover na te denken.

    Maar stel dat het kindje tijdens deze behandeling alsnog overlijdt zoals ik bij Lynnes las, dan had het wellicht wel overleefd zonder deze behandeling.

    Daarom wel een afweging waard voor ouder en arts.

    Neemt niet weg dat ik het een bijzondere behandeling vind.
     
  5. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    ik zie het als een kunstmatige coma. niet meer in en niet minder. of een kind er psygisch iets aan overhoudt. ik denk het niet. ze zijn veel te jong om het zich uberhoubt te kunnen herrinneren. en als dat wel zo is zullen de meeste blij zijn dat ze nog leven. of het schadelijk is voor de hersenen, ik denk dat deze methode juist de schade daarin wil beperken, dat ze dit daarom juist doen. het is ook niet bevriezen maar en lichaamstemperatuur naar benden brengen. wat ook in de ook bij volwassenen en grotere kinderen weleens gedaan wordt. wat nodig is is nodig. ik geloof nu niet direct dat al die mensen er een trauma aan overhouden.
     
  6. tulip

    tulip Niet meer actief

    Ik had er dus nog nooit van gehoord, maar vind het fantastisch dat zulke dingen kunnen. Ik geloof ook niet dat kinderen er later iets van kunnen overhouden, ze zijn nog zo klein. Maar dat zul je ook nooit weten, je kunt het verschil niet zien met een gezond geboren baby natuurlijk.

    Hopelijk komen ze op steeds meer goede technieken om kindjes te kunnen redden.
     
  7. Vlekje

    Vlekje Fanatiek lid

    12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Zag het laatst op discovery. Een man was te water geraakt met sneeuwscooter. 3uur dood geweest, maar dmv onderkoeling en de temp langzaam weer opbouwen, kon hij zelf het verhaal na vertellen...echt bijzonder :)
     
  8. zustertje

    zustertje Niet meer actief

    Maar ik geloof niet dat hij dan echt dood geweest is eerlijk gezegd want dan hebben je hersenen het 3 uur zonder bloed/zuurstof volgehouden?
    Cliënt van mij had na een reanimatie van 30 min al hersenletsel (korte termijn geheugen is zo goed als weg)
     
  9. Vlekje

    Vlekje Fanatiek lid

    12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Hij lag in koud water he ;) dus was al vrij snel onderkoeld, dat heeft zijn leven gered.
     
  10. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Er wordt de laatste paar jaar (2-3 jaar) steeds meer bekend over allerlei zaken die baby's al tijdens de zwangerschap meekrijgen en die een psychische impact hebben. Zo'n onderkoelingsproces zou ik eerst goed onderzocht willen hebben, (eerst maar eens de impact ervan op volwassenen kennen!), voordat dat breed toegepast gaat worden.
    Ik bedoel: couveusekindjes hebben al veel vaker dan gemiddeld allerlei problemen, (niet enkel door de couveuse, vooral door de vroeggeboorte, denk ik), laat staan als ze dan ook nog een gekoeld worden.
    Misschien dat het ook wel meevalt, (voor goed onderzoek zou je dan gekoelde kindjes moeten vergelijken met groepen kids die enkel gewoon in de couveuse hebben gelegen, denk ik), maar ik zou echt wel het zekere voor het onzekere willen nemen...
     
  11. zustertje

    zustertje Niet meer actief

    Ja dat snap ik wel maar als je echt dood bent dus geen hersenactiviteit meer en geen hartslag meer geloof ik niet dat je na 3 uur ineens weer levend bent (ben niet zo goedgelovig :))
    Dan geloof ik eerder dat hij in shock was en zijn lichaam in een soort slaapstand stond dan dat hij echt dood was.
     
  12. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    @zustertje: denk dat iemand dan enkel in een coma is geweest?
    Echt dood zal idd wel niet...
     
  13. debozoe

    debozoe Bekend lid

    12 okt 2008
    788
    0
    0
    Juf
    Bij mijn dochter is dit ook gebeurd in okt '09.
    Mijn dochter werd na een gewone zwangerschap levenloos geboren. Ze hebben haar 15-20 min gereanimeerd en pas toen was er een pols. Ze is direct beademd en wel door een team artsen uit het sophia opgehaald en daar naartoe gebracht. Daar is zij ook gekoeld. Ze was het 3de kindje in het Sophia waarbij dit gebeurde.

    Voor ons was dit ook heel eng , wij hadden er ook nog nooit van gehoord, maar als ze je vertellen dat ze hiermee eventuele schade kunnen beperken dan sta je niet stil bij onderzoeken. Op dat moment zit je in zo'n emotionele rollercoaster dat je wilt dat ze alles doen wat mogelijk is.
    Wij weten ook niet of er meer schade geweest was als ze dit niet hadden gedaan, maar ik ben er blij mee dat het gebeurd is.
     
  14. mamv1

    mamv1 Niet meer actief

    Wauw wat apart zeg!
     
  15. Momfulness

    Momfulness Niet meer actief

    Wat goed zeg! Het komt dus maar heel weinig voor, maar ik was zo benieuwd hoe de ervaringen nu zijn bij de mensen die het meemaken met hun kinderen. Super dat alles goed is gekomen
     
  16. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Wauw!!!

    Had het toevallig deze week al eens gehoord...dat kindje heeft het helaas niet overleefd.

    Neemt niet weg dat ik blij ben om in deze tijd te leven, het is toch onvoorstelbaar wat ze tegenwoordig allemaal kunnen ;)
     
  17. alecia

    alecia Fanatiek lid

    23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    wisten ze dit 11 jaar geleden maar, dan had me zusje nog geleefd.
     
  18. Mamanama

    Mamanama Fanatiek lid

    10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Ongelooflijk verhaal,dat dat kan?!
     
  19. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    Dat kan ik me heel goed indenken. Fijn dat je dochtertje er (zeer waarschijnlijk) baat bij heeft gehad.
    Overigens om op het topic terug te komen, ik kende deze methode. Ik vind het erg bijzonder, en zie het ook als een vorm van in coma houden om te kunnen herstellen.
     
  20. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Stond bij het artikel. Maar wat ik graag zou willen weten, is hoe vaak lukt het en hoe vaak lukt het NIET? Ik denk dat die kans namelijk heel erg klein is. Ik denk ook dat de artsen dat tegen de ouders zeggen, dat de kans dat het kindje toch nog overleeft heel klein is.
     

Deel Deze Pagina