Hoe vaak mag je Syntocinon achter elkaar gebruiken?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door marla, 29 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Beste allemaal,

Ik gebruik momenteel Synto omdat ik problemen met de TSR heb. Mijn dochtertje weet niet hoe ze uit de fles moet drinken (mijn vriend oefent al vanaf haar 6e week) en een tijdje terug heb ik buikgriep gehad en realiseerde me toen hoe afhankelijk ze van mij is. De stress die dat bij mij opriep had helaas effect op mijn TSR.

Ik gebruik nu synto, maar soms drinkt Famke maar kort en valt daarna van de borst. Een half uur later komt ze er toch achter dat ze nog honger heeft. Mijn vraag is: kan ik in zo'n korte tijd voor de tweede keer deze neusspray gebruiken?

Alvast heel erg bedankt!

Marla

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ja, dat mag.
    Heb je al eens zonder de spray geprobeerd haar te laten drinken? Misschien dat het nu beter gaat.
    Even een half minuutje proberen....
    Wat je ook kan doen is even kolven van te voren en dan meteen aanleggen. Misschien heb je dan de spray niet nodig.

Over het algemeen maximaal 6x sprayen p.dag.

3. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Hoi Jingels,

Bedankt voor je antwoord. Ik probeer meestal om te beginnen zonder de spray, maar als de TSR niet komt, dan spray ik. Helaas is dat vaak te laat. De afgelopen week heb ik zoveel mogelijk mijn lichaam zijn gang laten gaan (dwz zonder de spray) en dat ging goed, maar helaas is de angst dat Famke niet uit de fles drinkt weer teruggekomen na een gesprek met mijn baas en dat heeft dus effect op mijn TSR.

Jij zegt dat je maximaal 6 keer mag sprayen per dag. Daar heeft mijn HA niets van gezegd, terwijl ze het zelf ook maanden heeft gebruikt. Weet je zeker dat dat het maximum is en hoe weet je dat? (deze vraag komt misschien een beetje bot over, maar zo is dat absoluut niet bedoeld. Het komt alleen voort uit interesse).
    Of weet iemand anders hier meer van?

Liefs,
    Marla

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

OP je vraag hoe vaak je syntocinon mag gebruiken heb ik geen antwoord.

Heb wel wat tips die mischien je tsr kunnen helpen: Mischien kun je ook warmte voor het voeden op de borst doen ? Of een kopje warme thee drinken ?

5. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik ben apothekerassistent. Over het algemeen houden we een maximum van 6x p. dag aan.
    Als je een enkele keer vaker sprayed geen probleem hoor.

6. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Nemo en Jingles, dank je wel voor jullie reactie. Jingles: dan zorg ik dat ik niet meer dan 6 keer per dag spray. (ik haal dat gelukkig sowieso niet)
    Ik heb het gisteren grotendeels zonder spray geprobeerd en dat ging gelukkig best goed.

De laatste week drinkt ze 's ochtends nauwelijks: maar 2 minuten aan elke borst en dan wil ze niet meer. (om 07.45 uur). Daarna probeer ik het nog een keer rond 09.00 uur, maar ook dat loopt moeizaam en dan stokt mijn TSR dus weer. Zou dit slecht zijn voor mijn productie of valt het wel mee?

Het probleem is dat Famke niet aan de fles wil of kan en daarom maak ik me er zo druk over. (ze is zo afhankelijk van mij). Echt erg vervelend en soms raak ik er in paniek door. Ik moet binnenkort weer gaan werken en zal mijn fulltime baan dan in 3 dagen moeten doen, wat mijn BV natuurlijk ook niet ten goede komt.

Marla

7. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Zoals je weet heb je kolfrecht, je mag 25 % van je werktijd gebruiken om te kolven. Ook kan je dan besluiten later te beginnen of eerder te stoppen, zodat je je kind kan voeden thuis.
    Dit recht heb je 9 maanden lang.
    Ook kan je thuis Live voeden, als die mogelijkheid er is.

Hoeveel voedingen heb je ongeveer per dag?
    Als je rond de 6-10 voedingen zit per 24 uur, dan zit je goed hoor.
    Je productie is stabiel rond de 10 maanden.

8. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Ik zit op 7 voedingen per dag. Ze eet vandaag zo niet nog slechter dan gisteren. Ze heeft de ochtend voeding helemaal overgeslagen. Misschien heeft het nog te maken met de inentingen die ze woensdag heeft gehad. Ze geeft nl. ook meer melk terug dan gewoonlijk. De vorige keer was dat ook het geval. Maar goed, ook daar word ik onzeker van.

Nog een vraagje: waarom is 6 keer sprayen het maximum voor Syntocinon? Wat is daar de reden van?

Ik weet het van dat kolfrecht, dat heb ik mijn baas ook verteld. Gelukkig is hij wel wat bijgedraaid.

Vanochtend heeft Famke 15 cc uit de fles gedronken! (ze heeft onlangs eerder 10 cc gedronken, maar wilde daarna helemaal niets meer uit de fles, maar dit geeft toch weer hoop).

Liefs,
    Marla

9. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Zoals je weet is Syntcinon de synthetische vorm van de lichaamseigen stof oxytocine wat de tsr bevorderd maar wat ook bijv. je baarmoeder laat krimpen na de bevalling. ( weer een reden om bv te geven ;) ).
    Het maximum is gewoon iets van de fabrikant.
    Het oxytocinohormoon ( het gelukszalighormoon) is en blijft een hormoon, dus daar zijn ze dan wat voorzichtig mee. Maar zoals gezegd, 6x . p dag is in mijn optiek redelijk.

Misschien is jouw kind gewoon geen flessenkind, dat hoor je wel vaker. Misschien zou jevoorzichtig met een beker kunnen oefenen?

10. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Haha Jingels: inderdaad is BV perfect om weer op gewicht te komen na je bevalling. Mijn buik is zo snel geslonken en ik ben zelfs lichter dan voor mijn zwangerschap.

Je hebt gelijk: 6 keer is redelijk op een dag, maar nu merk ik dat ik wel een goede TSR heb op rechts (vanochtend had ik een fontijntje toen Famke eventjes op links dronk), alleen links is heel zwak. Mijn vriend zegt dat dat gewoon komt doordat ik blokkeer en niet doordat ik bijna geen TSR heb op links.

Ik heb inderdaad ook een beker gekocht (van difrax met een zachte tuit). Zaterdag ook een cupje gekocht en een spuit voor de zekerheid.

Marla

11. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ben benieuwd :D

12. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Mijn lactatiedeskundige heeft mij dringend geadviseerd de spray niet langer dan een dag of vijf achtereen te gebruiken (en idd 6 x per dag, staat ook in de bijsluiter). Anders zou het niet meer helpen. Ik ben er dus erg voorzichtig mee geweest. Soms zo lastig, al die tegenstrijdige adviezen.... (hiermee bedoel ik dat je HA zegt dat ze het lang gebruikt heeft, hoewel misschien niet achtereen bedenk ik me nu)

13. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Tja ik gebruik het nu al ruim 7 maanden, en het werkt nog steeds ......
    Vergeet niet dat de kracht van de werkingssuggestie ook wat doet.

14. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Hoi Soraya, mijn HA heeft het 3,5 maand aan 1 stuk, dwz bij alle voedingen gebruikt. Ik heb haar gisteren nog gesproken en er is absoluut niets tegen het gebruiken van Synto. Het wordt in 3-5 minuten al afgebroken in het maag-darmkanaal en dat is ontzettend snel. Het komt niet in je melk en is niet slecht voor de baby. Je krijgt een oxycotine-boost, maar die krijg je ook wanneer je natuurlijk voedt. Wel kan het zo zijn dat je lichaam lui wordt en geen natuurlijke TSR meer krijgt, maar hoe erg is dat in mijn geval.

Ik heb dinsdag zelfs de importeur opgebeld om navraag te doen en zij hebben mij dit ook op het hart gedrukt (snelle afbraaktijd). Volgens hen is er geen maximum van 6 keer per dag. Dit staat zelfs niet in hun uitgebreide bijsluiter. In mijn bijsluiter staat trouwens niets over een maximum van 6 keer per dag.

Marla

15. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Even voor de goede orde: mijn reactie is gebaseerd op mijn navraag en komt hopelijk niet te bot over, want zo is het nogmaals niet bedoeld. ;)

Marla

16. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    !-6x p. dag is de standaard dosering welke farmaceutisch verantwoord is, dat had de importeur je moeten zeggen, vind ik.
    Maarja dat doen ze natuurlijk niet, want hoe meer je gebruikt, des te meer ze kunnen produceren aangezien ze voorlopig nog als enige op de markt opereren.

17. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik had ook een tijdje even last van een wat late tsr (tussen 5 en 6 maanden), soms vond ik het wel sneu als mijn zoontje een minuut of twee aan een 'droge' tepel aan het zwoegen was.

Ik heb altijd het idee gehad dat mijn lichaam er meer moeite mee had als de voedingen kort op elkaar zaten. Mijn zoontje was in die tijd vaak benauwd en kon dus niet lang aan 1 stuk drinken. Daarom waren het veel en korte voedingen. Als ik er minder dan 2,5 uur tussen had zitten, dan gebruikte ik vaak de spray. Al was het maar om de stress 'zou mijn tsr weer zo lang op zich laten wachten?' te vermijden.
    Heb jij misschien ook veel kleine voedingen?

Pas toen ik wat meer tijd tussen de voedingen kreeg (elke 4 uur), ging het beter met mijn tsr. En nu gaat het zo goed dat ik rustig een uur na een voeding hem weer kan aanleggen en mijn tsr binnen een halve minuut komt.

18. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Hoi Marla,

Ik vat het niet verkeerd op hoor :)

Mijn lactatiedeskundige zei dat wanneer je het te vaak gebruikt er een reboundeffect kan optreden. Dus dat de kwaal waar je het voor ging gebruiken er erger van kan worden, nog minder TSR. Daarom ben ik er erg voorzichtig mee geweest. Nu bleek de TSR bij mij achteraf niet het probleem te zijn geweest, dus heb ik het maar heel even gebruikt. Lastig hè, de één zegt dit en de ander dat en ik ga er vanuit dat ze er beiden verstand van hebben.....

19. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Hoi Appeltje, ik herken jouw verhaal zeker: ik heb 's avonds minder voeding en leg dan om de 2,5 uur aan. Toen ik eens om de 2 uur wilde voeden en het idee had dat ik geen voeding had, stokte mijn TSR met als gevolg dat ik zenuwachtig werd voor elke voeding. Als er langer tussen zit, dan heb ik inderdaad een stuk meer zelfvertrouwen. Dank je wel voor je fijne reactie! Dat doet me goed.

Soraya, gelukkig, haha. ;)
    Nu snap ik jouw verhaal; inderdaad verlies je je natuurlijke TSR. Mijn lactatiedeskundige vertelde dat je dan helaas de rest van je BV periode synto moet gebruiken en dat heb je natuurlijk liever niet. Zij vertelde dat zij vrouwen adviseert om 2 weken bij elke voeding synto te gebruiken en het de week daarna om de voeding te gebruiken en de week daarna nog maar 1 keer op een dag te sprayen, om het zo af te bouwen.

Jingels, gebruik jij het alleen bij het kolven of ook bij het live voeden? Oh, nog even een correctie: ik heb de fabrikant gesproken.

Ik moet proberen om mijn innerlijke rust terug te krijgen en me niet te druk te maken over het gebruik van synto, want daar schiet ik enorm van in de stress helaas.

Liefs,
    Marla

20. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik gebruik alleen op mijn werk als ik moet kolven.
    Live heb ik het niet nodig.

Deel Deze Pagina