Of is dat in Nederland echt not done Ik had het er gister met mijn vriend over en wij vinden het eigenlijk veel fijner om uitgebreid aandacht aan kerst te besteden, of eigenlijk te vieren dat het winter is en houden niet zo van die hele sinterklaascadeautjes commerciele rompslomp (behalve de pepernoten ). Is dat erg raar en moeten we onze principes opzij zetten voor ons kind omdat het anders op school straks vreemd wordt? Of zijn er misschien mensen die een andere invulling aan sinterklaas geven en ons op een goed idee kunnen brengen?
Zelf hebben we met kerst eigenlijk nog nooit zo uitgebreid cadeaus gekocht voor elkaar. Maar met Sinterklaas juist weer wel. Ik zou ook niet met kerst en Sinterklaas heel veel cadeaus geven. Maar het lijkt me idd voor jullie kindje niet leuk als alle kindjes uit de klas wel wat krijgen en hij niet. Het is toch iets wat echt bij Nederland hoort vind ik. Ik zou dan in jullie geval gewoon een kleinigheidje geven voor Sinterklaas en het grote feest met kerst vieren! Maar er wordt volgens mij meer op cadeaus met Sinterklaas gehamerd dan met kerst.
Mochten er kinderen komen bij ons dan zal Sinterklaas denk ik minder gevierd worden dan de kerstman, maar dat is dan meer omdat we in de kerstman zijn territorium wonen haha! Denk dat we met Sinterklaas dan een kleinigheidje geven, zodat het niet zo gek is dat hun Nederlandse neefjes en nichtjes met sinterklaas kadootjes krijgen en dan de rest met kerst zoals de Engelse neefjes en nichtjes. Ik vind het altijd wel een gezellige sfeer, kadootjes zijn ook leuk om te krijgen, maar je kunt het zo commercieel maken als je zelf wilt. Hier hebben we het afgelopen jaren gevierd met vrienden (Sinterklaas). Ze vinden het wel komisch dat Nederlandse feest. Verder niks groots ofzo, pepernootjes op tafel, ze komen eten en erna krijgen ze allemaal een letter en wat euro choco muntjes. Elk jaar lol en kost eigenlijk niks. Is ook een optie. Hang dan wat Sint slingers op etc en elk jaar vragen ze weer wie of wat Sint ook weer is. Ze vinden het eigenlijk leuker dat hij elk jaar dus ook echt aankomt in NL, dan de kerstman die een keer per jaar met zijn slee de wereld overtrekt en bam daar zijn je kado's haha! Dus kunt het klein doen, maar toch gezellig. Ligt eraan wat je wilt.
Kerst is toch ook een commerciele rompslomp ? Vind het best sneu dat sommige er niet aan doen, mijn zoontje heeft ook een ventje in de klas die er niet aan doet, het is echt sneu voor dat ventje, vorig jaar ook kwam die huilend in de klas en vroeg zich af waarom hij niets kreeg van sinterklaas en de rest wel. Dat is toch zielig ? Je hoeft helemaal geen grote kado's ofzo te kopen, al koop je een zakje snoep of een chocolade letter voor hem/haar. Het is een nederlands feest en als je in nederland woont vind ik dat je er gewoon aan mee moet doen. Cultuur feest vind ik het
Tja ik ben van mening dat sinterklaas erbij hoort in nederland en je er niet omheen kunt. Een kind leeft daar echt naar toe en het is geweldig om te zien hoe sterk ze in die man geloven. Maar je kunt het zelf zo gek maken als je zelf wil.
wij doen niet aan sinterklaas. Onze kids krijgen een kadootje van m'n ouders en van de buren. Ze mogen ook hun schoen een keer zetten bij de buren. Kerst vieren wij ook niet met kadootjes....we gaan zelf naar de kerk en met de kids naar het kinderkerstfeest....we hebben fijne en gezellige dagen met ons gezin/familie maar zonder kadootjes.
tis nog ff afwachten hier, vanwege familieomstandigheden (geen verdrietige) moeten we ff afwachten of het gevierd wordt... Hier thuis stop ik altijd hun schoentjes vol. Maar het grote sinterklaasfeest wordt altijd bij mijn zus gevierd Dus misschien dit jaar wel voor het eerst gewoon hier thuis...
Wij vierden vroeger sinterklaas uitgebreid en kerst eigenlijk helemaal niet. Mijn zusje is dan jarig, dus de verjaardag was belangrijker. Tot op vandaag heb ik nog steeds veel meer met sinterklaas dan met kerst. Wij zullen ook zeker sinterklaas gaan vieren in de toekomst. Zou het erg sneu vinden als mijn kindje de enige in de klas is die sinterklaas heeft overgeslagen. En als je iets tegen commerciele rompslomp hebt, dan moet je ook geen kerst vieren. Dat is in mijn ogen echt helemaal het verkeerde argument om niet aan sinterklaas te doen. Ik denk, nee weet zeker, dat er in de kersttijd véél meer geld uitgegeven wordt dan in de sinterklaastijd.
Leuk onderwerp. Wij hadden die discussie gisteren ook! Wij vinden kerst sowieso veel gezelliger, maar met een kind is er een soort maatschappelijke druk om Sinterklaas te vieren. Hoe leg je je kind straks uit dat Sinterklaas ons huisje voorbij is gereden. Dat doet hij toch alleen bij stoute kinderen? Tja...wij gaan dus meedoen als ze er besef van krijgt. Ik denk dat dat voor het eerst rond de drie jaar zal zijn?
Het is dat het bij mijn schoonouders gevierd wordt, ik heb werkelijk niets met sinterklaas. Heb het vroeger thuis nooit gevierd en we zijn toch echt een oer hollands gezin. Wij vierden kerst (geloofde niet in de kerstman hoor). Sinterklaas kwam ook al op school, sport club, werk van vader en op 5 december heeft sinterklaas het al zo druk dan kan hij toch niet bij lederen langs.... Wij voelen ons nooit anders op school, iedereen had cadeautjes gekregen (wij ook wel wel her en der natuurlijk) maar wij kregen nog met kerst ende rest niet.
Gelukkig is er de Nederlandse traditie van tolerantie en niet gedwongen worden om overal aan mee te doen . Zo ook de tolerantie dat dwang tot Sinterklaas niet hoeft! Ik zou het gewoon laten afhangen van jouw kind(eren). Zolang ze nog jong zijn, bepalen jullie sowieso wat er wel en niet gebeurt, en mist je kind niks. Als jullie kind ouder wordt, kun je binnen de behoeften van je kind, een beslissing maken. Als dat 'meedoen' is, kun je het wel en niet zo gek maken als je wil. En sommige kinderen zijn juist super trots als zij het thuis anders doen, want 'dat is pas echt cool, je eigen ding doen'. Hier zijn we afgelopen jaar wel naar de optocht geweest: water leuk, vogels leuk, boot leuk, mensen leuk, Sint en Piet niet zo leuk (die waren vreemde opdringerige mensen) en de snoepjes gingen vooral naar papa en mama (behalve kruidnoten). Ben benieuwd wat dit jaar brengt, ze zijn dan bijna 3. Laat je vooral niet gek maken, en volg de behoefte van je kind.
Nou ik ben dr heilig van overtuigd dar mijn dochter alleen ZEGT dat ze geloofd...maar dat is niet zo. Ze viert bij paps sinterklaas dus vanaf dit jaar vieren we kerst..in de kerstman geloofd ze niet dus gooi ik kado's onder de kerstboom bij schoonouders(vieren kerst daar)
Haha is dat zo? Daar ben ik het echt niet mee eens. Anders zou de discussie er niet weer elk jaar zijn. En zouden de mensen die er niet aan mee doen zich niet elk jaar weer hoeven te verklaren en verdedigen. Wij doen er iig niet aan mee. Uit geloofsovertuiging. En ik vind het niet zielig, ik leg mijn kind uit waarom wij niet mee doen en dat ze daarom geen kado's krijgt en niet omdat ze stout is. Ook vertel ik wanneer wij wel kado's geven. Ik ga mezelf niet laten dwingen door de maatschappij om aan iets mee te doen waar ik niet achter sta. Bij ons thuis deden mijn ouders trouwens wel mee, ook omdat het hoorde bij de nlse maatschappij. Maar wij kiezen er voor om dit niet te doen.
Hier niet maar dat komt dan ook omdat we in het buitenland wonen ... hier dus de vraag hoe moet je uitleggen dat jou kleintje wel wat krijgt en de rest van de klas niet
Dit dus. En dit jaar slaan we zo en zo over omdat het geld van de kadootjes naar het kindje gaat die zich in januari aan gaat melden en daarna zoals bovenstaand en zal zo en zo verwend worden door alles en iedereen, dus als het besef er is is het vroeg genoeg.
Ik denk dat je het zelf moet bepalen. Maar ik vind sinterklaas heerlijk en juist weer onzin dat er met kerst cadeautjes gegeven moeten worden. In mijn ogen moet het met kerst ook luxer ed. Wel zou ik het zielig vinden als kinderen het besed krijgen dat zij niks krijgen en anderen wel. Dit gaat met name op school spelen. Maar rond die tijd kan je bijv wel meedoen met de schoolsinterklaas bijv. Ik denk dat als je gewoon duidelijk bent naar je kind toe, dat je het moet kunnen doen zoals jullie dat zelf willen. In Grou wordt er ook geen sinterklaas gevierd, die vieren in jan/feb St Pieter.
Ik ben het er ook helemaal mee eens. Waarom zou je het niet klein vieren. Je hoeft er geen 100 euro aan uit te geven. M is jarig is december en hij krijgt voor zijn verjaardag al een fiets die 100 euro kost. Voor sinterklaas doen we dus een paar kleine cadeau's en geven niet meer uit als 50 euro. (en dan vieren we het 2 keer)
WIj vieren wel sinterklaas, maar ze weet wel al gewoon hoe het zit. Daarnaast vieren wij kerst, maar als familiegebeuren en als joepieJezusisgeboren en niet als cadeautjesfestijn. En ach, er zijn zoveel mensen die het zielig vinden dat onze dochter weet hoe het zit met die sint, kan er niet wakker van liggen en onze dochter al helemaal niet.