Doodsbange hond..

Discussie in 'De lounge' gestart door Within, 15 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Tja niets aan te doen, ik heb ook alles geprobeerd maar niets werkt.
    Het gaat nu ze bijna 7 jaar is soms iets beter, helemaal nu Lise vaak met haar loopt, alsof ze stoer wil doen voor Lise hihi als ze echt bang is gaan we naar huis, doorlopen heeft geen zin, wij halen haar altijd uit de situatie waar ze is, dus een knal als ze in dr mand ligt dan mag ze naar boven op bed liggen of op de bank, buiten lopen en een knal horen is naar binnen gaan enz enz enz
    Soms hersteld ze zich na 5 minuten en soms pas na 1,5 uur.
    We steunen haar ook, ze mag op de bank liggen onder een deken als ze bang is maar we halen haar niet aan.

Ze trekt heel erg naar onze dochter, zoekt echt aandacht bij haar en die vind dat natuurlijk alleen maar leuk, dat laten we niet toe, ik doe haar dan in de bench.

Met oud en nieuw laat ik haar altijd op het industrieterrein uit, maar dan moet je natuurlijk wel een auto hebben.

Ik was er altijd heilig van overtuigd dat vuurwerk angst door de baas zelf komt, inmiddels ben ik daar wel op terug gekomen.

Succes

2. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Zelf denk ik dat je op korte termijn weinig anders kunt doen dan Bach Rescue geven en hem met Oud en Nieuw in het pension doen (waar hij zo te lezen bekend is).

De vraag is, wil je er echt wat aan gaan doen? Ik denk dat het dan een hele lange trainingsperiode is. Eerst met wat geluiden + afleiden en dan deze steeds verder opbouwen. Mogelijk ben je dan snel 3-7 maanden verder met intensief trainen. Wil je dit, of heb je iets van, die paar weken per jaar, we laten hem zo veel mogelijk binnen, allen voor p+p rondjes naar buiten en we spelen gewoon in huis meer, zodat hij zijn energie kwijt kan.

3. pinguin

pinguin Bekend lid

8 apr 2011
    974
    1
    0
    somewhere
    onze shih-tzu is ook bang voor vuurwerk
    de eerste 2 jaar van haar leventje niets aan de hand en zo ineens vorig jaar, doodsbang voor vuurwerk en onweer begint ook paniek op te roepen..
    waar het vandaan komt? geen idee!
    wij doen haar dit jaar ook in een pension tijdens oud en nieuw
    is midden in de weilanden dus daar zal ze weinig last hebben van het vuurwerk.
    vorig jaar hebben we medicijnen gebruikt voor haar maar arme dier werd er misselijk/ naar van!
    dus pension is hier de beste oplossing! voor alle partijen...
    ( wij worden weer nerveus van haar omdat bij elke knal ze hysterisch rond gaat rennen, als het ff kan gillen en in huis plassen!)

4. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Idd kun je qua gedragsverandering op korte termijn niets meer doen dan alleen ondersteunende producten (thundershirt, bach bloesem etc). Zo lang je maar geen medicijnen geeft die ze belemmeren te bewegen, zoals als eerder aangegeven kunnen ze dan lichamelijk bijna niets meer en geestelijk zijn ze op van de angst.
    Ook goed dat je hem straks in een afgelegen pension doet.

Op de lange termijn valt er ws wel wat te trainen, maar dat is ook afhankelijk van het karakter/ de aanleg van je hond. Friese stabij's zijn helaas niet altijd de meest stabiele honden en er zijn er veel met overdreven aanleg tot angsten.

Wat je zou kunnen doen, is het volgende:
    koop een cd met vuurwerkgeluiden. Bepaal wat voor jouw hond de ultieme beloning is (lekkers of spelen). Dit ga je gebruiken om je hond positieve relaties met vuurwerk te leren. Dergelijke training kost maanden. Bij een bijzonder angstige hond moet je er rustig 9 maanden voor uittrekken. Het proces moet verlopen zonder dat je hond angst vertoond, dus je zet de cd op zonder geluid, terwijl iemand anders leuk doet met de hond (spelen, simpele leuke oefeningetjes die de hond goed beheerst en waarvoor er iets heerlijks gegeven wordt). Dus eerst leuk doen en daarna cd op. Het geluid moet niet te horen zijn voor de mens, dan hoort de hond het wel. Als de hond lekker bezig is en niet reageert, dan heel klein beetje harder zetten, maar de hond mag niet reageren, anders gelijk weer terugzetten. etc etc (verdere begeleiding/uitwerking kun je vragen bij een gedragsdeskundige)

Negeren is niet voor iedere hond de beste optie. Sommige honden hebben meer steun nodig. Hier met onze oude (helaas overleden) meisje was het nodig om overdreven enthousiast te doen na een knal. Zij was erg op eten, dus ik haalde heerlijke worst, sneed deze in tig stukjes en bij iedere knal juichte, sprong en deed ik raar en gooide ik lekkers in de lucht. Trok veel bekijks buiten, maar werkte wel. Een knal werd een feestje, immers er kwamen worstjes van. Ook binnen deed ik dit. Het gevolg was dat ze bij knallen meer gefocust raakte op de worst dan op de knallen.
    Na een jaar of 5 was ze helemaal niet meer bang voor knallen en konden we er gewoon langs lopen zonder dat ze er bang voor was. Ze wilde alleen maar lekkers.

Om te trainen gingen we naar een bedrijventerrein en daar trainden we dan met sterretjes (geur en flitsen!) en trekbommetjes, maar daarvoor moet je al een flink niveau hebben behaald met trainen.

Het is moeilijk hier alles te omschrijven, maar via google kom je mss ook nog meer info tegen. En een goede trainer kan je hierin ook begeleiden.

Succes!

5. senta

senta Niet meer actief

Wij hebben een labrador gehad die vreselijk bang was voor onweer en vuurwerk helaas is ze er nu niet meer.
    Wij gaven haar geen aandacht anders kwam ze echt op schoot zitten (en dat formaat had ze nu niet echt met haar 35 kilo) Verder zetten wij de bench op en daar legden we een dekbed over met de dagen voor oud en nieuw. Alleen de voorkant was open en uiteraard de achterkant maar die stond deels tegen de muur natuurlijk ze was dan beschut het dempte het geluid wat en ze trok zich zo terug. Uitlaten dat was even geen optie snel tussen alles door even een plas maar meer niet.

Succes heel vervelend

Deel Deze Pagina