Hoihoi Ik heb kort geleden paar foto's gemaakt van een kerk, boven een van de deuren zit dus een doodshoofd. (zie foto) Weet iemand wat dat betekend? Ik heb het vaker gezien bij kerken, maar heb geen flauw idee, waar het voor dient. Iemand enig idee?
Dit gebruikte men vroeger om aan te geven dat het leven maar tijdelijk is. Je richt je op de eeuwigheid.. Alles op aarde zal eenmaal vergaan
Ik ben blij dat er boven onze kerk geen doodshoofd hangt.. vind het toch wel een beetje raar staan... Maar ik wist de betekenis ook niet.
Deze kerk is al erg oud, uit het jaar 1680 komt het. Misschieen dat niet alle kerken het hebben? In Hoorn zit ook een kerk die dit ook heeft, en nog een afbeelding (bij een andere deur) eentje met een geheel skalet op een bed. Zal even kijken of ik die foto kan vinden. Vind het best bijzonder eigenlijk @Nanette77 Bedankt voor het antwoord, misschien weet je ook wat de andere afbeelding betekend, dat ik net beschreven heb?
Exact hetzelfde Bij huidige kerken kom je het ook niet meer tegen. Maar op bijna alle andere kerken wel een skelet of een doodskop. Of demonen ed... Best luguber hoor sommige 'versieringen'
Even Google gebruikt... En ik denk dat je deze kerk bedoeld Vereniging Oud Hoorn, Noorderkerk, Kleine Noord, Hoorn Inderdaad memento mori.. Gedenk te sterven
Ik heb theologie gedaan.. Dus ik kon niet wachten Geschiedenis en kunst in de kerk vind ik geweldig.. Vond Rome ook zo cool. Voelde me net een kleuter in de snoepwinkel..
Da's echt tof! Die link die je stuurde vind ik ook reuze interessant! Ik heb eigenlijk weinig met het geloof, maar vind kerken erg mooi en kan het niet laten om er dan foto's van te maken haha. Het zelfde eigenlijk met oude huizen enzo. XD
Ik ken meerdere kerken met rare afbeeldingen vond het als kind zijnde altijd maar raar als je omhoog keek dat daar een doodshoofd stond op het plafond, maar je went er aan
In Rome hebben we ook zo'n afbeelding gezien. Dat was een skelet in een witte doek of met een wit gewaad. Eng! Volgens mij was het in de Santa Maria del Popolo (heb het even in mijn foto's opgezocht)
Ik snap de associatie van satanisme, luguber of eng eerlijk gezegd niet zo wanneer het over een skelet/doodshoofd staat. In ieder klaslokaal biologie staat er toch ook één, en niet te vergeten wij zitten allemaal zo in elkaar : ) Alleen dan is het nog bedekt met iets... Is dus iets heel normaals eigenlijk.
Het ziet er inderdaad misschien niet anders uit maar kan me wel voorstellen dat mensen het eng vinden als ze dit bij een kerk zien hangen. Vind het ook niet te vergelijken als een skelet in een klas lokaal. Maar dat komt misschien ook door de verhalen over de hel, de hemel, magere hein, de duivel etc etc, tja die link leg ik niet als ik in een klaslokaal moet leren welk botje waar zit. @Ts: Ik vind het ook creapy, ook al weet ik nu de betekenis hihi, is me ook nog niet opgevallen bij kerken.
Maar dan nog snap ik de associatie niet zo met satanisme, satan is (volgens de christelijke tradities dan) toch een rood mannetje met hoorns?