Vanaf wanneer kan echo uitwendig?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Aafke, Jul 5, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aafke

Aafke Lid

Mar 9, 2008
    25
    0
    1
    Beste VK,

Fijn dat jullie er als vraagbaak zijn. Ik zit met de volgende vraag: ik ben nu bijna 8 weken zwanger, gister een eerste intake gehad bij de VK in het zkh. Vanwege mijn vaginisme zie ik het niet zo zitten om een inwendige echo te krijgen, daardoor heb ik mijn eerste echo nu 1 augustus dan ben ik bijna 12 weken. Kon wel eerder in week 11 maar dan zijn we precies op vakantie.. Mijn vraag is zou je met 10 weken + 3 dagen al een uitwendige echo kunnen maken of is het dan echt nog te vroeg? Dat zou 1,5 week wachten schelen..

Ben benieuwd naar je antwoord.
    Bedankt alvast!

Groet,
    Aafke

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi Aafke,

Het advies is om voor de 10 wkn de echo vaginaal te maken, daarna word het steeds makkelijker om het ook van buiten af te zien. Dit is ook afhankelijk van de ligging van je baarmoeder. ligt je baarmoeder achter over gekanteld dan bemoeilijkt dit de uitwendige echo.
    Ik begrijp heel goed dat je graag wil weten of het goed zit, maar ik denk ivm je vaginisme dat je beter tot 12 wkn kan wachten.

Imke

Share This Page