Ik zit al een tijdje in tweestrijd, borstvoeding of flesvoeding. Nou heb ik nog 20 weken, dus tijd zat om hierover na te denken.. Maar er komen een paar vragen in me op: - Euthyrox komt in kleine hoeveelheden in de borstvoeding terecht, lees bijsluiter: Borstvoeding De werkzame stof van dit medicijn gaat in kleine hoeveelheid over in de moedermelk. Dit middel kan volgens voorschrift tijdens de periode van borstvoeding worden gebruikt. Dan durf ik dat dus eigenlijk niet meer. Want ze geven niet aan hoelang je borstvoedingsperiode is. Gaan ze uit van 6 weken, of 1 jaar?? -Daarbij slik ik ook buiten de zwangerschap om Prozac. Moet ik dat dan nog even uitstellen tot na de BV? - Kan je ook kolven en dan via flesjes geven, of is dat erg bewerkelijk? Dus puur en alleen kolven? Ik heb een beetje een afkeer van gefriemel aan mijn lijf..ik kan er niet tegen,komt uit n naar verleden zeg maar...en ik ben absoluut niet iemand die overal zijn shirt omhoog gooit en gaat voeden. Dat zou betekenen dat ik nergens heen kan de borstvoedingstijd. Ms dat het met een baby en borstvoeding totaal niet speelt hoor, dat mijn moedergevoelens alles overnemen, maar ik wil me wel voorbereiden op bovenstaande dat ik kan gaan kolven evt. Ik zou wel het liefste BV geven, omdat ik astma heb, veel allergieen, lijkt me dus voor ons meisje het beste dat ze bv gaat krijgen. Wie kan me een beetje op weg helpen? Tips, ideeen adviezen..en wat te doen met medicatie..
Gefeliciteerd met je zwangerschap! De werking van Euthyrox is hetzelfde als dat van natuurlijk schildklierhormoon. Het is eigenlijk geen medicijn maar vult jouw te kort aan schildklierhormoon aan. Het kan dus gewoon! Ben je trouwens wel meteen opgehoogd sinds je weet dat je zwanger bent?
Ja ga elke week prikken en adv die uitslagen hogen we op of niet . Maar das mooi om te horen, het kan dus geen kwaad. Is het niet zo dat er dan bij de kleine teveel aan hormoon binnenkomt en bij haar dus de schildklier sneller gaat werken dan de bedoeling is?
Nee, echt niet! Jouw tekort wordt aangevuld en de baby heeft ook schildklierhormoon nodig. Vandaar dat je ook meteen moet ophogen als je weet dat je zwanger bent!
Ik zou om te beginnen overleggen met je arts, zeker mbt de Prozac. Euthyrox kan, voor zo ver ik weet, gewoon tijdens de bv (ik slik zelf thyrax, zelfde idee natuurlijk). Kolven en dan flesjes geven kan natuurlijk, maar is wel veel meer werk en dus omslachtig. Ik gaf ook geen bv in het openbaar, maar je zit niet de hele dag met een baby aan je borst. Op een gegeven moment is er best een ritme en dan kun je dus tussen de voedingen door gewoon wat gaan doen. Of als je bij vrienden of familie op visite gaat, vooraf even vragen of je daar bv. in de slaapkamer mag voeden. Ik heb nog nooit gehad dat iemand dat een probleem vond.
Oja tuurlijk, je krijgt niet meer Euthyrox dan je zelf nodig hebt, dan komt er maar weinig in de borstvoeding terecht. Stom dat ik daar niet aan gedacht had. Die prozac heb ik gestopt/afgebouwt voor de zwangerschap omdat ik geen verslaafd kindje wilde dat af moest kicken na de bevalling. Ook al zeggen ze dat het geen kwaad kan, baby zou dan wat langer in het ziekenhuis moeten blijven om in de gaten gehouden te worden. Dus evt wat langer zonder prozac moet me wel lukken, mits ik natuurlijk niet hartstikke deprie zou raken na de bevalling. Volgens mij is dat met bv niet echt goed. Oke, ik dacht dat je met BV echt voeding geeft als het kindje er om vraagt, dat dat b est onregelmatig zou kunnen zijn. Maar dat is natuurlijk alleen in het begin?? Als het gewoon op ' flesvoedingstijden' om en nabij is, is dat geen enkel punt natuurlijk. Dan kan je idd zo je dingen plannen. Ik ga echt niet in het openbaar voeden, zou het aan vrienden idd kunnen vragen of k even apart kan zitten. Zo niet, ze wonen allemaal op het dorp ben ik zo thuis en voed ik thuis. Vind het zo knap, was laatst in een babyzaak en daar zaten gewoon een paar mamas te voeden. Ik zou dat dus echt niet durven..
BV geef je in principe inderdaad als je kindje daar om vraagt, maar meestal ontstaat er na verloop van tijd wel een ritme. En dat wisselt wel eens, maar dan ontstaat er vaak na verloop van tijd weer een nieuw ritme. Er zijn genoeg moeders die niet in het openbaar voeden. Ik zou mbt de prozac echt overleggen met je arts, misschien is er wel een alternatief mogelijk? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je in een depressie schiet...daar hebben zowel jij als je kindje niets aan.
Ga idd een alternatief gebruiken dan als dat mogelijk is. Blij dat de euthyrox geen kwaad kan. Mocht ik het voeden zelf met de borst niet fijn vinden zelf, dan kan ik altijd kolven en daarna met de fles geven. Vind het wel fijn om te weten dat dat ook kan.. Dan is er altijd een manier om bv te geven namelijk..
@Prozac Op de website van de POP poli staat hetvolgende bij Prozac en borstvoeding S Stoppen. Borstvoeding en medicijngebruik niet veilig te combineren. Bij voorkeur een veiliger geneesmiddel kiezen, anders borstvoeding (tijdelijk) stoppen. Er zijn wel tientallen andere AD's die veilig te gebruiken zijn en je borstvoeding bij mag geven
Das goed om te weten. Ga ruim voor die tijd wel even bij de ha langs om te bekijken welke ik dan veilig kan nemen, en wanneer je dan begint met innemen.