Tips voor het "avondgebeuren" met 2 of meer kinderen, zonder je partner?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Aquilegia, 1 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn man zit opeens de komende 17 weken in het buitenland voor zijn werk. Eerst voor 5 dagen in de week. Hij wil het later terugbrengen naar 3-4 dagen per week.

Hij is wel eens vaker een avond weg, maar niet zo vaak achter elkaar.

Hoe doen jullie dat? Tips?

Ik heb een baby van 7 maanden en een peuter van 3 jaar. Meestal doe ik de baby naar bed (schone luier, pyjama, voeden en in bed) en mijn man doet dan de peuter onder de douche of in bad, trekt haar pyjama aan en leest haar voor. Dan geef ik haar nog een dikke knuffel en stop haar in bed. Daarna doen we samen het inruimen van de vaatwasser en de handafwas, nog eventjes opruimen.

Wat ik nu bedacht heb voor als ik alleen ben:
    Koken
    Eten
    Peuter film kijken en baby pyjama aan, voeden en naar bed.
    Peuter (in bad/onder douche), pyjama aan, voorlezen en naar bed.
    En dan opruimen in de keuken.

Vandaag had ik de peuter er pas om 20.40 uur in (was wel een werkdag, maar het bad heb ik overgeslagen) en dat vind ik veel te laat! En dan moet ik nog opruimen, bah!! :(

Tips voor de volgorde? Hoe het sneller doen?

Als ik niet hoef te werken, wil ik wel een half uur eerder gaan eten.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik doe het andersom:

koken
    eten
    kleuters wassen/plassen/tandenpoetsen
    ondertussen kleed ik de baby om in zijn pyjama
    daarna napoetsen en iedereen naar boven
    ik lees één verhaal aan de kleuters met de baby op de grond
    naar beneden.. baby nog even spelen (kan ik even opruimen) en daarna voeden en naar bed
    uiterlijk 20:30 drie kinderen in bed en opgeruimd ;)

Ik zorg dat we rond 18:15 / 18:30 aan tafel zitten. 19:00 naar boven. Ze doen eigenlijk alles zelf. Ik poets alleen na en verhaal voorlezen (en kleding klaarleggen). In bad gaan ze hier 2-3 in de week en als het tussendoor moet, gaan ze onder de douche. Kunnen ze ook zelf.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Lastig.. Ligt ook heel erg aan hoe je het nu doet etc. Hier douchen ze niet elke dag dus dat beperkte ik tot de avonden dat we met zijn tweeën waren of de ochtenden (iedereen wat beter gestemd ;)). Probeerde verder ook inderdaad meestal eerst de jongste in bed te leggen terwijl de andere twee nog even een boekje lazen of iets op tv keken en dan de andere twee. Nu de jongste langer wakker wordt gaat ze mee in het hele riedeltje om dan als laatste in bed te gaan. Erna inderdaad nog 'puinruimen' beneden (al zorgde ik meestal dat ik al een deel van de afwas weg had door alles wat leeg was na het opscheppen meteen in de vaatwasser te zetten en doekje was al over tafel terwijl ze nog even rondhobbelden beneden). Dus ging dan echt nog om de laatste dingetjes.

4. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Dit zou mijn volgorde zijn..
    Eerst samen eten (iets makkelijks als je moet werken, of op vrije dagen wat extra's maken dat je dan alleen hoeft op te warmen). Samen met de oudste afruimen.
    Dan de kinderen tegelijk in bad/douche. Als je de jongste afdroogt, kan de oudste even in bad/onder de douche blijven, of zichzelf afdrogen.
    Dan samen naar beneden. Is het nog vroeg, dan kunnen de kinderen even spelen, terwijl jij opruimt. Anders de jongste de fles geven, terwijl de oudste een filmpje kijkt.
    Dan eerst de jongste naar bed, nog een verhaaltje voor lezen aan de oudste en die ook naar bed.
    En jij hoppatee.. met de benen omhoog op de bank!

5. adi

adi Niet meer actief

Ik heb geen baby, en onze kids zijn inmiddels redelijk zelfstandig, maar ik zal het opschrijven hoe ik avonden alleen deed toen ze hier 2-3 jaar waren.

- tussen 17.30 en 18.30 eten en keuken opruimen terwijl de kinderen nog aan tafel wat fruit eten, drinken of een boekje lezen;
    - ik deed zoveel mogelijk beneden, zo had ik overzicht en kon ik ze 1 voor 1 'afwerken' terwijl de andere twee veilig konden spelen.
    - ik deed de kinderen 1 voor 1 in de woonkamer verschonen, pyjama aan, tanden poetsen (in bad 2-3 keer in de week, op mijn thuisdagen, liefst vóór het avondeten);
    - dan gingen we met z'n allen naar boven, met z'n vieren in onze slaapkamer in bed kruipen en daar voorlezen [dit zou jij ook kunnen doen: baby voeden en voorlezen tegelijk in jullie bed];
    - vervolgens kinderen 1 voor 1 naar bed brengen en apart even knuffelen en slaapliedjes zingen;
    - naar beneden en de woonkamer opruimen.
    Rond 20.30 zat ik op de bank.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze baby (7 mnd) gaat naar bed als hij moe is en dat is meestal pas wat later dan de peuter (ruim 3,5). Dus ik breng de peuter naar bed (19.00 naar boven, tandenpoetsen, eventueel snel even voeten wassen als die vies zijn, naar de wc, kleren uit, luier aan, verhaal voorlezen, nog even knuffelen) De baby ligt dan ondertussen wat op de grond te spelen of als dat niet gaat in de wipstoel of (samen met grote broer en mij) op bed tijdens het verhaal.
    Daarna ga ik naar beneden. Meestal is het dan toch alweer half acht. Baby speelt nog even terwijl ik afruim. En zo rond 8 uur / half 9 soms 9 uur is de baby ook moe genoeg om naar bed te gaan. En daarna begint m'n vrije avond. (Hoewel ik voor die tijd ook al wel met m'n gat op de bank heb gezeten hoor.)

Douchen doe ik overdag op dagen dat ik vrij ben. Veel te veel gedoe anders. Meestal doe ik de oudste in bad, jongste er even bij, jongste afdrogen en in een wipstoel in de badkamer, zelf onder de douche, mezelf afdrogen, oudste uit bad en afdrogen. Daar kan ik bijna een uur zoet mee zijn hoor. Overdag vind ik dat vaak wel een fijne onderbreking als zich onvermijdelijk dat moment aandient dat ik vind dat de dag lang genoeg duurt. :)

Maar ik heb ook van die avonden dat ik erg laat klaar ben hoor. Ik ben dan van het type: komt morgen wel weer. Dan stapel ik het min of meer netjes op op het aanracht en dan maak ik het de volgende ochtend na het ontbijt wel weer in orde. Kan ik doen, omdat ik nu de luxe heb dat ik niet werk. Ik vind de dagen 'alleen' met twee kinderen (dus als man helemaal niet thuis is, ook 's avonds niet) vaak toch best wel lang. En dan wil ik 's avonds toch eigenlijk ook nog wel even rust eeen moment voor mezelf voordat ik weer maar bed moet.
    Als ik straks wel weer werk, wil ik het wel 's avonds af hebben waarschijnlijk. Dus dan heb ik 's avonds minder rust. Maar goed, dan heb ik als het goed is overdag wel weer pauzes.

7. maliro

maliro Niet meer actief

Ik kook op mijn vrije dagen extra eten voor mijn drukkere dagen of zorg dat ik een ovenschotel van te voren voorbereid.
    We eten. Na het eten mogen ze ff een dvd kijken zodat ik kan afwassen. Ik laat het in het rekje drogen.
    Dan kids wassen of in bad (2 a 3 x per week in bad. Zoonlief doucht andere dagen. Dochter was Ik met washandje. En als er reden toe is kunnen ze altijd extra in bad). Dan zoon naar bed. Dochter Nog ff spelen, ik ondertussen vegen en opruimen, en dan dochter ook naar bed.
    Ik eet wel vroeg (17.00) omdat bij mijn zoon om 18.00 het lampje wel uit gaat

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik doe het vrijwel altijd alleen, geen probleem.

Douchen maar twee keer in de week dus dat doe ik meestal al einde van de middag. Als mijn man er niet is zet ik ze gewoon samen onder de douche, deed ik ook al toen de jongste nog een baby was. Gezellig en makkelijk.

Bedritueel: samen tanden poetsen, daarna gaat de oudste zichzelf uitkleden, pyama aandoen, evt kamer opruimen, boekje uitzoeken. Ondertussen leg ik de jongste in bed en daarna ga ik naar de oudste. Simple as that. Binnen een half uur ben ik weer beneden.

Moeten we ook alleen eten, dan zorg ik dat ik iets simpels maak en dat we op tijd eten. Dan ruim ik daarna op terwijl zij even tv kijken (maar goed dat duurt toch ook niet langer dan 10 minuten? tenzij je moet gaan afwassen)

9. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.824
    3.611
    113
    Wij zijn meestal in de gelukkige omstandigheid dat we het bedritueel samen kunnen afwerken, maar als ik alleen ben met mijn peuter van bijna 3 en baby van 4,5 maanden doe ik het als volgt:

18.30/18.45 naar boven.
    Baby zit erbij in de wipstoel, terwijl ik de oudste help met wassen, tandenpoetsen en douchen.
    Na het douchen lees ik de oudste een verhaaltje voor.
    Daarna parkeer ik de baby met wipstoel en al even voor babytv, terwijl ik de oudste op bed leg.
    Dan ga ik de baby wassen (meestal doucht mijn man daarna samen met hem, maar op solo-dagen hou ik het bij gewoon wassen. Maar even in bad zou natuurlijk ook gewoon kunnen.
    Dan krijgt hij een flesje en gaat naar bed.

Tegen 20.30 heb ik alles liggen en opgeruimd.

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik doe het ook vaak alleen. Oudste is wel vrij zelfstandig, maar moet toch ook tandenpoetsen en aandacht :)
    Douchen doe ik bijna nooit savonds maar smorgens op een vrije dag. S Avonds alleen een natte washand over gezicht, handen en billen. Scheelt weer tijd.
    Ik kook, ruim af en ruim speelgoed op terwijl de kinderen spelen of nog even tv kijken.
    Tegen bedtijd laat ik de oudste zelf omkleden en help ik de jongste.
    Om de beurt tandenpoetsen. Samen voorlezen ( beiden kiezen 1 verhaaltje). Dan leg ik eerst de jongste erin, even kletsen, knuffelen ( ca 5 minuten), dan de oudste ( ca 10 minuten). Al met al ben ik toch nog wel een half uur bezig maar voor achten is het meestal wel allemaal gedaan.
    En ik kook eigenlijk al-tijd makkelijk ( iets wat binnen 20 minuten op tafel staat). Ingevroren pasta saus ( alleen nog pasta bijkoken) of aardappeltjes bakken met een schitzeltje of iets.

11. yoghurt

yoghurt Bekend lid

31 jan 2011
    513
    58
    28
    Brabant
    Als ik jullie reacties lees is het allemaal erg relaxed.
    Maar hebben jullie geen zoon of dochter die bijvoorbeeld de kont n de krib gooit en niet wil gaan slapen of niet in bad wil, uren over d'r luier doet, zelf niet wil tanden poetsen, etc.
    Hier is het regelmatig zo dat dochterlief niet naar bed wil met n heel gevecht als gevolg, ik ben dan soms wel n half uur met haar bezig, hoe miet ik dat dalijk met de baby erbij gaan doen??
    Ik ben benieuwd...

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    ik ben alleen met 2 kids van 3 en 10 maanden. samen eten en terwijl ze nog even spelen, ruim ik de tafel af en doe de afwas. dan alle 2 naar boven en tegelijk onder de douche of in bad. soms met z'n drieen onder de douche. oudste handdoek om en ondertussen doe ik de jongste. oudste kan zich prima zelf afdrogen en pyama aan. omstebeurt tanden poetsen. verhaaltje voorlezen bij oudste terwijl de jongste daar rond kruipt of erbij zit.
    oudste naar bed en dan vaak de jongste. oudste moet voordat ze naar bed gaat, meehelpen met opruimen van haar zooi beneden. de rest doe ik als ze op bed liggen. maar meestal ben ik om 20.00 uur klaar.

13. soeza

soeza Niet meer actief

Ik ben snel zo te lezen :D

Kindjes zijn net 1 jaar, 2 jaar en de oudste is net 4 geworden.
    Eten doen we tussen 17:30-18:00 en duurt meestal een ruim half uur, dus rond 18:30 klaar.
    Dan alle drie tegelijk in bad. Wassen, afdrogen, pyjama aan, tanden poetsen en om 19:00 naar bed.
    Klein verhaaltje lezen op het grote bed (ons bed dus :p) en dan allemaal in je eigen bed.
    Sta ik om 19:15 weer beneden en doe ik de afwas

Soms als we op tijd klaar zijn met eten, al om 18:00 bijv, dan doe ik ook wel eens de afwas tussen eten en bad door. Spelen ze alle drie even voor zichzelf.

14. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier ook vaak alleen. Eten bereid ik al voor als de jongste in de middag slaapt.
    Aardappels geschild en groenten schoongemaakt in de pan.
    Dit op dagen dat ik vrij ben dat geeft mij veel rust.

Als ik wel werk zijn we rond 16.30 thuis en dan is het minder met 2 vermoeide kids na een dag kinderdagverblijf maar dan kook ik iets simpels als pasta of wat uit de vriezer.

Dan eten we wel erg vroeg als ik dat van jullie lees.
    Want uiterlijk 17.00u is het eten want kleine zus redt het anders niet.
    Eten duurt meestal 45 min..

Rond 18.00 naar boven en nu ze elke dag buiten zijn en de jongste het niet erg vindt om ook in de tuin op de tegels te tijgeren is die pikzwart :D gaan ze samen in bad.

Ik kleed dan eerst de jongste aan heb een handige aankleedtafel die in de breedte op het bad past en ook op de douchebak. Dus ik kleed haar naast het bad aan en heb zicht op grote zus.

Dan boekjes lezen bij grote zus op bed.
    Die is de laatste tijd binnen 5 min in slaap.
    Dan de jongste die vreselijke verlatingsangst heeft en daar zit ik dan een kwartier op de grond in haar kamer.
    En dan opruimen.
    Gelukkig een vaatwasser!
    En dan vaak nog een was opruimen wat ik eigenlijk niet moet doen want dan is het me-time.
    Maar ja dan zoals nu staat de zolder vol met schone was. ..........

15. 2jees

2jees Niet meer actief

Toentertijd deed ik eerst de oudste naar bed en ik nam de kleinste dan mee naar boven, legde ik daar op de grond tussen de knuffels ofzo. Even lezen al heb ik dat later afgeschaft omdat ze dan ging huilen.. Tandenpoetsen, hup kleine mee naar de douche, weer wat nieuws te zien. Draagdoek ook weleens gebruikt trouwens. Uitkleden kon ze al veel van zelf, deed ik ook weleens voor het eten al. Wij hebben geen lang ritueel ofzo, gewoon plassen uitkleden beetje wassen en tandenpoetsen. In bad deed ik als het nodig was, dan tijdens de slaap van de ander ofzo. O f ze zat lekker te spelen en ik speelde boven met de baby, ging altijd wel hoor. Niet teveel willen.

16. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Dus meestal is het hier om 19u stil.
    En dat is heerlijk!

Wel heftig hoor 17 weken alleen....!

17. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Meestal is mijn vriend wel thuis, toevallig vanavond niet.
    18:00u eten, vandaag makkelijk een pizza. Meestal kook ik gewoon.
    18:30u klaar en even spelen, de baby gevoed en verschoont.
    19:00u de oudste in de douche gezet, baby op t kussen in de badkamer erbij.
    Na t douchen aankleden, baby begon te mopperen dus de oudste op ons bed met de iPad gezet. Baby gevoed en verschoont (ze clustert s avonds) baby in der bedje
    De oudste z'n tandjes gepoetst en naar bed gebracht om 19:45u
    Net de vaatwasser aangezet en de was nog even opgevouwen enz. Baby slaapt nog.

Dus, ging prima! Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. En relax! Wees creatief als de oudste eigenwijs doet. Mijn badkamer staat vaak volledig blank na het douchen, maar ach er zijn ergere dingen ;)

18. Enjoy84

Enjoy84 Actief lid

8 mei 2009
    274
    0
    0
    Friesland
    Ik doe het altijd alleen dus weet niet beter, maar ik zou me absoluut niet druk maken over het opruimen. Ik vind een opgeruimd huis ook veel lekkerder, maar dat zit er gewoon niet altijd in. Soms heb ik het ook even nodig om even met de beentjes omhoog op de bank te zitten, dan komt het opruimen daarna wel of de volgende dag.
    Ik heb nu een dochter van 3 (aug 4) en een zoontje van 8 mnd. Douchen of badderen doe ik hier gewoon wanneer het mij uitkomt, meestal 's ochtends of eind van de middag en echt niet elke dag.
    Mijn zoontje eet altijd eerder. Hij houd het gewoon niet vol om samen met ons te eten en gaat daarna op bed. Vervolgens eten mijn dochter en ik en is er even tijd voor ons samen. Even spelen, voorlezen etc. Vervolgens pyjama aan, tanden poetsen, naar boven, even knuffelen en praten op bed en daarna gaat ze slapen. Meestal ligt ze tussen 18.30-19.30 uur en daarna is er tijd voor mezelf of om dingen op te ruimen en af te wassen. 's Avonds krijgt mijn zoontje nog een laatste fles en gaat daarna direct weer slapen.

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik doe het altijd zo

Koken
    Eten
    Opruimen, schoonmaken
    Kinderen samen naar boven
    Samen voorlezen en samen naar bed

Alles dus gewoon samen

Bad doe ik meestal voor het eten.
    Maar dat ben ik pas gaan doen toen ze ouder waren. Dan haalde ik de jongste er uit en liet de oudste lekker verder badderen. Die kon er zelf wel uit komen.

De eerste week is het lastig...maar daarna krijg je er handigheid in en merk je wat lekker werkt voor jou.

Ik ben geregeld alleen met de kinderen ( ook wel 4 weken) en ook vanaf dat de jongste 4 maanden was. Maar het lukte altijd goed.

20. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Hier ook zoiets: 18.15 eten (of wat eerder/later). Na het eten opruimen en de vaatwasser aan, spelen de kinderen zelf even.
    Om 7u de oudste even tv kijken, jongste een fles.
    Daarna naar boven, pyjama aan, tandenpoetsen, plassen.
    Verhaaltje lezen en kinders in bed. Kwart voor 8, uiterlijk 8u weer beneden.

Jongste heeft wel eens gehuild met slapen, zat ik wat langer boven. Ik heb hen ook wel eens even laten huilen zodat ik de oudste in bed kon leggen. Als de oudste dwars is brengen we samen de jongste naar bed, goed voor de sfeer en in ieder geval eentje in bed.

Gaat eigenlijk altijd heel relaxed.

Deel Deze Pagina