Beste Verloskundige, Ik zou graag nog iets willen weten over harde buiken. Ik heb het uiteraard ook al met de eigen verloskundige besproken, maar achteraf kwam er toch nog weer een andere vraag in me op... Ik ben nu 21 weken zwanger en heb al sinds vrij vroeg in de zwangerschap af en toe last van een harde buik. Ik voel dit dan echter niet op de manier zoals altijd beschreven wordt (trekken van de buik en een naar gevoel wat je al aan de buitenkant voelt opkomen) maar eigenlijk merk ik het alleen steeds toevallig als ik mijn hand op mijn buik leg. Pas dan voel ik dat deze opeens erg hard (als een leren bal) aanvoelt. Ik voel dit eigenlijk alleen steeds 's nachts als ik even wakker wordt en 's ochtends. Het vreemde is dan ook dat dit niet na 10 minuten ofzo weer verdwijnt, maar echt lang blijft aanhouden, totdat ik weer in slaap val, en weer wakker wordt en dan voel ik het nog... Heb ik dan continu een harde buik 's nachts? En is dat dan wel normaal? Overdag voel ik het eigenlijk bijna helemaal niet... Alvast hartelijk dank voor jullie antwoord!
Hoi Rozebottel, iedereen omschrijft harde buiken anders en iedereen kan ze ook anders ervaren. Datgene wat jij beschrijft is inderdaad ook een harde buik, alleen duurt deze lang. Kan geen kwaad en zeker niet voor de baby, maar is wel een raar gevoel. Je kunt eens proberen om er een kruik tegen aant eleggen als je in bed gaat, want door de warmte ontspant de baarmoeder vaak. Tussen de 18 en 22 weken kun je trouwens meer last hebben van harde buiken omdat je kind in een groeispurt zit en je baarmoeder dus continu van binnenuit geprikkeld wordt. Groetjes Brigitte