Ons meisje wordt half december verwacht en ik wil graag een Dooky (Original Dooky ideale bescherming tegen zon) op mijn verlanglijstje zetten. Nu zag ik dat er een zomer- en wintervariant bestaat. Ik denk dat ik hem vooral voor de reiswieg van de kinderwagen ga gebruiken, dus dat zal grofweg de eerste 6 maanden zijn. Natuurlijk is het de eerste maanden winter (en koud), maar daarna komt de lente. Om een lang verhaal kort te maken: zouden jullie kiezen voor de zomer- of voor de wintervariant? En waarom?
Ik heb met de dooky zelf geen ervaring. Wel vond ik de regenhoes van de wagen redelijk onmisbaar. Een dooky beschermt de bekleding van de wagen zelf natuurlijk niet tegen nat worden, al zal het inregenen bij de baby wel voorkomen. Maar ik zou dan voor de winter en het voorjaar kiezen voor de regenhoes. (Ook goed bruikbaar om gure wind buiten te houden.) En dan dus, als je dat wilt, tegen de zon in de zomermaanden een zomerdooky.
Waar denk je de dooky voor te gaan gebruiken? Ik gebruikte hem om prikkels weg te nemen als mijn dochter moest slapen. Zodra ze sliep, haalde ik hem weer omhoog i.v.m. de ventilatie. Het werkte hier niet als oplossing tegen de zon. Als mijn dochter wakker was, vond ze het namelijk vreselijk als het dooky naar beneden ging en ze haar omgeving niet meer kon zien. Dat was echt huilen. Daaraan merkte ik ook dat ze moest slapen, want als ze wilde slapen, was ze wel stil als dat ding naar beneden ging en sliep ze binnen een paar minuten. Als het bovendien erg warm is, is het niet goed om de kap omhoog te houden, want daar blijft heel veel warmte onder hangen. Daarom gebruikte ik tegen de zon gewoon een parasolletje. Dan kon de kap ingeklapt blijven en was er ruimte voor ventilatie. (En mijn dochter kon dus gewoon haar omgeving zien.) De winter- / zomervariant ken ik verder niet. Dat is denk ik nieuw ofzo. Toen ik mijn dooky kocht, had je maar één variant. Wel weet ik nog dat ik mijn dooky pas kocht toen mijn dochter ongeveer vier maanden was, want toen viel ze steeds moeilijker in slaap in de wagen, omdat ze naar haar omgeving bleef kijken. De eerste maanden was het hier niet nodig. Tegen regen vond ik hem niet echt fijn. Een klein miezerig spatje kan hij voor een paar minuten wel hebben, maar als het echt begon te regenen, pakte ik altijd de regenhoes.
Voornamelijk tegen gure koude wind de eerste maanden en eventueel tegen de zon in het voorjaar. Inderdaad ook als oplossing om prikkels weg te nemen als ze moet slapen en teveel afgeleid is. Tegen de regen ben ik gewoon van plan de regenhoes van de kinderwagen te gebruiken. Ik denk dat die wintervariant er later bij is gekomen. Misschien dan inderdaad voor de 'gewone' Dooky gaan. Ik neem aan dat die ook in de winter de ergste kou buiten houdt?
Ik heb de gewone dooky heel veel gebruikt. Wel altijd zodanig dat er genoeg frisse lucht langs kon. Ik gebruikte hem zowel in de winter als in de zomer tegen de wind, zon en als het een klein beetje sneeuwde of regende. Ik gebruik hem ook in de auto op de maxicosi. Ik zou je dus een zomer versie aanraden, ook voor de winter.
Nu zal ik wel weer verkeerd kijken maar ik zie even niet dat er twee varianten zijn. Alleen dat de dooky voor beide is te gebruiken. Ik vond het een ideaal ding. Ik gebruikte nooit meer zo'n onhandig regenscherm en die irritante parasol kon ik ook de deur uit doen. Op de website staat ook een manier van binden om de ventilatie gewoon nog te houden.
Ik heb nooit iets gebruikt tegen de wind. Kap omhoog, dekje erop en je kindje goed ingepakt en dan heb je verder niets nodig. Als het regent de regenhoes erover. In de zomer gebruikte ik een parasol en later ook wel eens een hydrofiel. Een dooky staat wel mooier , als ik er een zou aanschaffen zou het de zomervariant zijn.
Ik verwacht ook een kindje, binnen nu en twee weken ivm gebroken vliezen. . Maar heb de algemene doeky gekocht. Winterversie heeft inderdaad fleeche maar die andere kan je volgens mij ook prima gebruiken.
Begin dec uitgerekend en heb de zomerversie besteld. Tis mijn inziens meer voor de rust v d kleine en evt tegen licht en zon.
Bedankt dames Ik denk dat ik voor de zomervariant ga. Welke kleur hebben jullie? Ik twijfel tussen de zwarte, de grijze en de crème kleurige. Zwart neemt misschien teveel warmte op?
O ik zie nu inderdaad het verschil tussen de zomer en winter. Ik heb altijd de zomer gebruikt, ook in de winter. Ik zelf had een roze maar dat is omdat ik meiden heb.
Ik heb zowel de winter als de zomer gekocht. Hier in Suriname gebruik ik hem niet, is gewoon veel te warm. Maar in de winter heb ik het erg veel gebruikt. Mijn dochter is van eind november dus kwam erg goed uit hoor!
Ik zou voor de zomer gaan. Ik kan niet zonder de dookie! Hij gaat dan slapen. Dus tegen de zon en andere prikkels inderdaad. En hij vond die touwtjes onwijs leuk om mee te spelen. Verder is hij ook goed in de winter te gebruiken. De winterversie in de zomer gebruiken, lijkt me heel erg warm worden. Zou ik niet doen. En ik heb ook expres de witte genomen, voor de zon, de dookie gebruikte ik voornamelijk voor de zon,maar nu het kouder wordtschermt hij ook wind af.en ik heb ook getwijfeld tussen winter of zo en zomer en dus zomer gekozen vanwege bovenstaande redenen. En i love THE dookie! 1 van mijn beste aankopen!