Hallo Wij en onze huisarts vermoeden coeliakie bij onze dochter van 3. Aankomende vrijdag bloed prikken. Stel dat ze positief testen op coeliakie moet zij dan ook voor een darmbiopt? Heeft iemand ervaring met peuter/kleuter en coeliakie? Hoe doe je dat met bijvoorbeeld traktaties in de klas?? Ik ben niet helemaal vreemd met die diagnose, mijn moeder heeft het ook. Ik vraag me alleen af hoe ik mijn dochter niet het gevoel ga geven dat ze anders is omdat ze anders moet eten. Gr. Vlinder1981
Ik hoorde van een moeder die ik ken dat de waarden van haar dochter zo hoog waren dat er dan geen darmbiopt nodig is. Sterkte! Wij gaan maandag naar de kinderarts omdat er ergens in de voeding iets niet goed gaat. Wat zijn de klachten van jouw meisje?
Hoi! Ze klaagde al enige tijd vooral na het eten van brood over buikpijn. We zijn daarom nu al een tijdje aan het speltbrood, daar reageert ze iets beter op. Maar de combinatie met de terugkerende klachten als veel winderigheid, regelmatig diarree, haar bleke gezichtje en slechte haargroei deden me toch zorgen baren. Als baby had ze al KMA maar overheen gegroeid, althans zo leel het. Ik ga nu aan alles twijfelen. Op advies van de huisarts een week geleden eten we weer normaal brood en pasta zodat er wel antistoffen zichtbaar zijn in het bloed als er een allergie is. Erg sneu want na het eten van een normale boterham heeft ze buikpijn 🙁 de huisarts zei dat een paar maanden normaal eten het beste is om een allergie toonbaar te krijgen maar dat kan ik haar niet aandoen...
Hier gaf de kinderarts aan dat 2 weken "normaal gluten eten voldoende moet zijn om de stoffen terug te zien in het bloed.
Aankomende vrijdag is het 10 dagen......is dat dan wel voldoende? We aten overigens niet volledig glutenvrij en het zit in best veel producten..
Mijn broers hebben. als oudere kind was het een gewoonte om twee pannen met pasta te koken e.d. en trakteren deden wij altijd fruit of chips die ze wel mochten. Mijn neefje van 5 heeft ook coeliakie sinds dat hij 2 is. Op school heeft een eigen doos met traktatie en hij weet dondersgoed dat hij ziek wordt van het verkeerde eten. In het begin zal het raar zijn en wennen voor iedereen. Maar je dochter zal het heel snel doorhebben en het normaal vinden dat ze moet uitkijken. Bij mijn neefje waren de waardes ook zo hoog dat hij geen biopt hoefde. Bij mijn broer toendertijd (was er nog weinig bekend over) zagen ze het wel in zijn bloed. Maar ze pakte steeds een goed stukje darm.
Trakteren is echt geen probleem en zeker als ze zo jong zijn passen zich wel aan. Een eigen trommeltje in de klas is absoluut niet vreemd.
Als de bloedwaarden duidelijk zijn, dan hoeft er geen darmbiopt gedaan te worden. Wel hangt dit af van het ziekenhuis en de dokter. Sommige willen toch even kijken in de darmen voor alle zekerheid. Ik heb zelf coeliakie en het is echt heel makkelijk leven. Gewoon nadenken en opletten, en wat er eerder gezegd is. Kinderen willen geen buikpijn hebben en eten dus geen dingen die ze niet kunnen eten. Heel veel succes en wat fijn dat er zo snel gericht geddacht wordt.
Beleid mbt onderzoek verschilt per ziekenhuis, maar steeds minder ziekenhuizen doen biopten bij een positieve bloedtest bij kinderen. Wij hebben onze jongste dochter niet laten testen, maar ze eet wel gluten- en boekweitvrij. Op school heeft ze een eigen trommeltje voor bij traktaties. In haar klas zijn nog wel meer kinderen met een allergie (bv. pinda, noten) en in onze omgeving ook genoeg. Voor haar dus niet heel veeemd oid.
Mijn dochtertje heeft ook coeliakie.. Geconstateerd toen ze 1,5 was. Bij haar was er ook geen biopt nodig omdat de waardes torenhoog waren en ze zo ongeveer alle symptomen had.. Inmiddels is ze 3,5 en weet ze niet beter dan dat ze geen 'gluutjes' mag eten. Ze komt op een verjaardag rustig naar mij toe en vraagt of ze dit of dat mag of dat er gluten in zitten.. Voor nu valt het mij erg mee hoe ze ermee omgaat. Maar zal vast anders worden als ze 12 of 16 is Wij koken soms apart voor haar, soms allemaal glutenvrij, soms eet ze een bakje eten uit de vriezer.. Verder een aparte plank in de kast met haar broodbeleg, en dingen in de koelkast staat haar naam op. Veel succes met het bloedprikken! (Ook dat kan meevallen, 1e tijd moest het hier elke 3 maanden, daarna elk half jaar, nu gelukkig 1x/jaar, maar de laatste paar keer heeft ze niet eens gehuild, maar was ze 'stoer' zei ze.. Dus ze is er wel aan gewend gelukkig..)
Wat fijn dat ze er zo goed mee omgaat Leo85. Hier bloed geprikt gisteren, de avond ervoor zijn we spelenderwijs begonnen met praten over bloed prikken. Het ging super! Geen kik gaf ze, ze wilde alles zien en weten. Ze keek zelfs hoe de naald in haar arm werd gezet. Je snapt dat ik erg trots was. Nu wachten op de uitslag.....kan lang duren hoorde ik? HA had het over een paar weken!
Wij moesten geloof ik 3 weken wachten op de uitslag.. Succes! Wat goed dat ze geen kik gaf, stoer hoor!
De grootste aanpassing is de omgeving, onze dochter is lactose intolerant de momenten dat het fout gaat is dat de omgeving het zielig vindt en vindt dat zij gewoon mee moet kunnen doen. Dat is iets waar je rekening mee moet houden, maar voor het kind zelf is het wel te doen, ze zijn nog zo jong en passen zich gelukkig makkelijk aan, onze dochter heeft helaas wel een lange tijd angst voor eten gehad / angst voor buikpijn. Heel veel succes met wachten op de uitslag!