Naar aanleiding van een ander topic is mijn vraag: Wie gebruikt er ook een washandje (in ieder geval thuis) om de baby te verschonen ipv. de babydoekjes. Ik heb een aantal redenen om die doekjes liever niet te gebruiken: a) niet zo goed voor het milieu b) ze zijn naar mijn idee best duur (je gooit ze weg, ik koop ook geen wc-papier met kamillelotion ofzo) c) ze schijnen niet zo goed te zijn als je je baby er altijd mee verschoont d) vroeger waren ze er ook niet, het is voor mij vnl een verkoop extraatje van de fabrikanten. Hoe maak je de baby schoon met alleen een washandje? Ik vraag het straks ook aan de kraamverzorgster hoor, maar dan heb ik zovast antwoord. Nat washandje alleen, of met een waskom er naast, of anders? Bvd.
Met een washandje poepbroeken wassen is lastiger dan even een doekje er over halen. Tijdens het afvegen zul je (bij een erg volle luier) nog een paar keer spoelen, en dan zit de poep van het washandje dus in het water waar je je washandje in spoelt, bij de laatste keer afvegen heb je dus geen lekker fris washandje meer. Heel fris vind ik het niet. Anyway; waskom er dus wel bijhouden, anders zit je met een vies vochtig washandje dat je niet kunt omspoelen, terwijl je kindje nog niet helemaal schoon is. Qua milieu-aspect: je gebruikt warm water, verspilt daarmee koud water als je de kraan door laat lopen. En die washandjes gooi je vervolgens op 60° in de was. Ik ben er niet van overtuigd dat dit minder belastend is voor het milieu. Maar dat is eigenlijk heel erg offtopic, ik weet het
Ja, ik zat ook te denken om misschien alleen als laatste een washandje te doen... als laatste schoonmaak zeg maar.. dus eerst wat doekjes en dan een washandje
Volgens mij zijn die doekjes best okee. Als je alle doekjes die een baby verbruikt in een afvalzak gooit is ie na twee jaar amper vol denk ik. Washandjes wassen kost ook elke keer water + stroom + wasmiddel.... Die paar babydoekjes... Volgens mij valt dat ook wel mee hoor. Duur valt wel mee. Koop de sensitive dingen van de Hema, heb toen zo'n 5-pak gekocht en doe er naar mijn idee al tijden mee.... Verschoon haar er alleen mee met poepluier en smeer daarna eco (blabla) amandelolie erop. Nog geen luieruitslag gezien hier.
Er zitten idd stoffen in die doekjes die niet echt gezond zijn. Trouwens ook in andere verzorgingsproducten voor kleintjes. Op www.heelnatuurlijk.nl kun je de ingredienten nakijken. Ook Greenpeace heeft onderzoek gedaan en op de site van Greenpeace kun je er vanalles over vinden. Wij gebruiken wasbare luiers met een papieren inlegger. Als er een poepluier is dan pak ik alle poep eraf met die papieren inlegger. De billen zijn dan redelijk schoon. Daarna een nat washandje erover en alles is weer schoon.
hmm ik weet t niet hoor. In die billendoekjes zitten ook spulletjes die t makkelijker maken om poep er af te krijgen. Weet nog wel dat toen die van mij wat ouder waren en ze niet meteen lieten weten dat er wat was smorgens de zooi er af en toe goed aan geplakt zat nml. En dan is zon doekje wel fijn hoor.
ik gebruik altijd billen doekjes , heel af en toe pak ik een washandje als ze extreem veel gepoept heeft, maar dat komt bijna nooit voor. tja doekjes slecht voor het milieu dat zal gerust maar als je washandjes gebruikt heb je het zelfde, wasmiddel is ook niet goed voor het milieu ,kost je stroom om te wassen,kost je water zo kan je met alles wel even door gaan. duur: dat valt wel mee ,ze zijn vaak met voordeel pakken in de reclame. ik doe in ieder geval heel lang met die pakken. als ze niet goed waren voor de baby werden ze niet verkocht.
Ik gebruik dus bij voorkeur washandjes, maar dan wel als ik eerst de ergste zooi eraf heb, anders zit je namelijk, zoals iemand al noemde, met het probleem dat je je washandje eindeloos uit kunt spoelen... Over het algemeen kreeg ik de ergste zooi er met de luier wel af en mijn ervaring is dat als het aangekoekt is, een warm,nat washandje veel fijner werkt dan die doekjes. Je hebt meer grip om eens goed te poetsen, zeg maar, doordat je je hand in het washandje hebt. Wat ik doe om te voorkomen dat je heel veel water weg laat lopen, voordat het warm is, is ofwel bij de wasbak de stop erin en in dat halfwarme water je washandje uitspoelen. Voor laatste poetsbeurt over de billen spoel ik het washandje dan nog even onder de stromende kraan uit, dan is het water nog warm en verspil je verder niet zoveel water meer. Met doekjes gebruik jij zelf thuis geen water, maar voor het productieproces wordt wel nogal wat water verbruikt, dus vind ik niet zo'n argument verder... En qua wassen: die washandjes nemen bijna geen extra ruimte in in de machine, dus het is niet zo dat je ineens poepwashandjes-wassen extra hebt... Die 60 graden was was ik toch wel voor een baby: gebruik expres witte handdoeken en dergelijke zodat ik alles in 1 was kan doen dan. Komt neer op 1 60-graden was per week, (al mijn andere wassen gaan op 30 graden). Als ik beneden luiers verschoon, vang ik het water totdat het warm is, op in de gieter bijvoorbeeld en de waterkoker, zodat dat water niet nutteloos weg loopt. Beneden duurt het ook wat langer voor wij warm water hebben (gewoon CV-ketel op zolder, geen boiler), dus ja...
O, overigens, als je echt zuinig wilt doen, (en je kunt met een washandje zonder spoelen toe): washandje met koud water nat maken en in zakje op de verwarming klaarleggen voor de volgende poetsbeurt, :-D
Bij wegwerpluiers koekt de poep idd behoorlijk aan het kontje vast. Met als resultaat dat je stevig moet boenen. Met wasbare luiers heb ik daar nooit lost van.
Dat kan wel kloppen: met katoenen luiers blijft de boel vochtig en veeg je het gemakkelijker weg... bij wegwerpluiers wordt al het vocht in de luier geabsorbeerd, (fijn voor de billetjes, maar minder fijn als je je kindje zindelijk wilt krijgen). Ben hier nog aan het nadenken of ik katoenen luiers wil gaan doen... als ik toch washandjes en handdoeken op de 60-graden-was aan het doen ben...
Bedankt voor alle antwoorden, Ik denk dat ik idd toch gewoon zo veel mogelijk een washandje ga gebruiken. En in ieder geval billendoekjes om mee te nemen als ik weg ga. Eigenlijk ben ik idd ook nog eens voorstander van katoenen luiers, maar na een beetje research is daar het milieuaspect direct over boord te gooien met idd wasmiddel en wasmachine op 60gr. Washandjes zullen idd denk ik niet tot een extra was van 60 gr. per week leiden dan die ene was die ik nu per week heb. Ben er toch van overtuigd dat washandje zonder chemische troep er in beter is voor baby's billetjes dan billendoekjes (ook al zijn ze sensitive). Mijn man kan namelijk ook niet tegen alle sensitive producten die er zijn.
Mychat, je hebt ook ecologische wasmiddelen! Dan is het enkel nog het waterverbruik maar dit is minder belastend voor het milieu dan het afval van de luiers. Lieve groetjes!
ik heb daar totaal nog nooit last van gehad met Esmee , heb dr billen altijd zo schoon met 1 a 2 billendoekjes.
@Mychat: heb je je dan al eens verdiept wat voor chemische middelen er in wegwerpluiers zitten ? Bleekmiddel en absorbeerders. Dus ook daarom zou je katoen kunnen gebruiken. En ik was de luiers op 60 graden maar op 40 worden ze ook echt wel schoon. En je hebt ecologische wasmiddelen of wasnoten dus om te zeggen dat wasbaar geen millieuvoordeel hebt zou ik niet zeggen.
wat wel handig is als je voor de washandjes gaat is om dan een verschoonplek te creeëren in de buurt van een kraan, misschien een aankleedkussen in de badkamer, als het kan op reikafstand van de kraan.
Mijn man ziet het idee van katoenenluiers absoluut niet zitten, en aangezien hij ook iets te vertellen heeft over de kleine, worden het na veel vieren en vijven toch wegwerpluiers.
Hoe krijgen jullie in vredesnaam volgepoepte spullen schoon op 40 graden?!?!?!? Zelfs op 90 graden blijf ik geelbruine vlekken in de randen van rompers houden. Mijn zoontje van inmiddels bijna 2 heeft nog steeds behoorlijke zachte ontlasting ipv grotemensendrollen en dat gaat bijna dagelijks wel een keertje buiten de lijntjes. Ik week alles waar poep aan zit altijd voor in Vanish en was het dan op 60 graden, maar witte spullen worden nooit meer schoon als er eenmaal poep op heeft gezeten. Ik moet zelf dan ook echt niet denken aan katoenen luiers, dat zou er hier heel ranzig uitzien, vrees ik. En qua doekjes, ik gebruik altijd van die wegwerpdoekjes, moet er ook niet aan denken om die enorme hoeveelheden smurrie met een washandje weg te moeten vegen en dat dan nog uit te spoelen ook. Brrr..... ' Maar ja, misschien heb ik wel gewoon een ontzettend vies kind, dat kan ook nog natuurlijk......
@luppy: ik heb dus papieren doekjes in de luiers die vangen het poep op. Ik heb daaronder dan nog een fleece inlegger die word hoogstens een beetje bruin maar meestal weer helemaal schoon in de was. De luier zelf word niet vies.