Wij gaan binnenkort voor het eerst met de kleine naar het buitenland (Spanje), en we gaan daar een auto huren. Daar moet natuurlijk een autostoeltje bij, heeft iemand daar ervaringen mee? Wat voor soort stoeltjes zijn het? Zijn ze gewoon veilig en niet al te smoezelig? Evt kunnen we een eigen stoeltje meenemen, maar dat is weer zo'n gesleep, dus ik benieuwd wat de ervaringen hier mee zijn?
Denk dat dat van je verhuur bedrijf afhangt. Zelf zou ik er geen fan van zijn aangezien je nooit weet wat er gebeurt is met een stoeltje en of hij nog wel veilig is. Ook het verhuurbedrijf weet dat niet. Als je bang bent voor een smoezelig stoeltje neem je gewoon een hoes mee...?!
Wij hadden een huurauto van Avis, zat gewoon een keurig stoeltje in. Hij leek heel erg op onze eigen stoel (maxicosi priori)
Wij hadden in griekenland een huurauto via Hertz die was prima.... het merk weet ik niet meer maar het leek een Italiaans merk
In Spanje hebben we een auto gehuurd met prima stoeltje maar in Griekenland was het eens ellende. De gordels konden niet eens dicht! Maar als je bij een "bekende" verhuurmaatschappij huurt of via Transavia of easyjet dan zit het meestal wel goed. Wel goed aangeven bij reserveren en controleren of het op je reservering staat. Dat kan nog wel eens fout gaan.
Hier ook ervaring in Spanje (Cicar) en Griekenland (Hertz). Gewoon prima stoeltjes gehad, wel wat simpele uitvoeringen (geen slaapstand, geen verstelbare hoofdsteun), maar ze konden goed vast in de auto en er zaten dezelfde soort gordels in als thuis.
Wij in ibiza net een auto gehuurd en een stoeltje voor onze uk van 8 mnd erbij geboekt. Tja ik vond het een bagger ding.. Eek wel een soort van wipstoel voor in de auto.. Vond het raar dat zoiets veilig bevonden is daar.. Maar goed het kon vast in de gordels etc. En hij kon er niet 123 uitvliegen maar stevig/stabiel was het niet. Tel daarbij de 80,-huurkosten op voor 1wk.. Ik had achteraf liever m'n eigen maxi cosi extra mee willen nemen.. Had me 10,- gekost ipv 80,- en was veiliger geweest voor mij gevoel..
Wij hebben 4 jaar geleden in Australië een huurauto met stoeltje gehad (nou ja, auto.... camper). Dat was een redelijk stoeltje, denk ik, maar wel wat smoezelig. In elk geval nadat wij 'm gebruikt hadden.... meneer heeft er een keer een spuitluier in gehad en we hebben de bekleding héél goed uitgewassen, maar echt fris zal het toch niet meer geweest zijn. Beetje jammer was dat we zelf maar moesten uitvogelen hoe je dat ding moest bevestigen - er waren regels dat zij het stoeltje niet mochten bevestigen, heeft iets met aansprakelijkheid te maken. Hier zou je het een groep I stoeltje genoemd hebben, vooruitrijdend dus. Ik vond 'm er niet echt lekker in zitten met zijn 6 maanden nog maar. Daar was hij wel goedgekeurd voor een kind van zijn leeftijd en gewicht. Achteraf denk ik: ik had liever een groep 0 stoeltje gehad, dat vind ik toch echt veiliger. Een kindje van 1+ zal natuurlijk wel in een groep I stoeltje kunnen zitten. Lijkt me niet zoveel mis mee. Maar vraag ze anders eerst om een foto en/of merk+type aanduiding, dan kun je het op basis daarvan beoordelen wat je wilt doen.
Ik vind eigen meenemen niet goedkoper dan daar eentje huren. Mc's worden vaak bij de afwijkende formaten bagage neergegooid. Wij waren daar van de week nog getuige van. Dus dan is ie al eens gevallen en niet meer veilig.