Wie kan mij helpen aan een fitness/cardio schema?

Discussion in 'De lounge' started by pinter, Jan 31, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pinter

pinter Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    4,015
    1
    36
    noord limburg
    Hallo dames,

Ik ben in December begonnen met sporten,ga naar een sportschool een dorp verder en mijn doel is om af te vallen en wat strakker te worden.
    Ik ga nu 2 en soms 3 x per week,ik zie het als ontspanning en kan tevens mijn energie mooi kwijt.
    Maar nu ik zo bezig ben vraag ik me af of ik het wel goed doe,weet even niet meer "hoeveel,hoe vaak,hoe zwaar" alles mag.
    Ik begin met 10 minuten cardio om op te warmen,daarna een rondje fitness apparaten die ik wil (schouders en biceps doe ik niet) en dan dus 3x 15 het gewicht,dit is verschillend per machine.
    Daarna 20 minuten cardio,dan nog de apparaten van de "probleem gebieden" die ik aan wil pakken en ik sluit af met 10 minuten cardio.

Klopt dit een beetje? Of moet ik elke week de gewichten zwaarder pakken?

Wie kan mij een beetje helpen?

Groetjes Pinter

2. Blink

Blink Actief lid

Jan 14, 2007
    259
    16
    18
    Als je in een sportschool sport neem ik aan dat er toch ook wel begeleiding rondloopt. Ik zou daar even gaan vragen of ze met je mee willen denken en je op weg kunnen helpen met een schema.

3. pinter

pinter Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    4,015
    1
    36
    noord limburg
    Er is daar alleen begeleiding op afspraak,gezien ik een abonnement heb voor sporten zonder begeleiding zie ik die dus nooit.
    Tevens is die begeleiding er op de dagen dat ik er niet ben,en ik geef ook eerlijk toe dat ik er niet op zit te wachten dat iemand constant met me meekijkt....
    Het is een vrij kleine sportschool,is ook niet prijzig en gezien ik vroeger veel sportte dacht ik "dat lukt me wel".
    En het lukt me ook wel alleen nu ik steeds fanatieker word vraag ik me af of ik zo door moet gaan of dat ik dingen moet gaan veranderen.

Ik weet dat hier wat dames zijn die regelmatig in de sportschool te vinden zijn,had de hoop dat iemand misschien wat tips of advies voor me had.

4. jippie01

jippie01 Bekend lid

Mar 25, 2011
    846
    114
    43
    Female
    Er zijn op internet allerlei schema's te vinden. Maar dan nog is t lastig omdat wat voor de een goed werkt voor de ander weer minder werkt. Maar idd misschien heeft iemand hier goede tips. Ik zou zelf v twee tot drie keer per week sporten gaan met afwisselende cardio (dus bv niet alleen maar loopband) en krachttrianing waarbij je elke zes weken van soorten oefeningen wisselt. Dit om je spieren te blijven prikkelen. En de kracht zo doen dat de laatste twee, drie herhalingen je moeite kosten per setje van 15. Maar je kunt bv ook kracht zwaarder pakken met minder herhalingen. Wat het beste werkt voor jouw lijf.
    Heb zelf helaas te weinig tijd in de week om überhaupt al aan twee keer pw te komen helaas

5. pinter

pinter Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    4,015
    1
    36
    noord limburg

Bedankt voor je tips!!
    Cardio doe ik al afwisselend,ik begin met fietsen,dan fitness en daarna de crosstrainer.
    Ik sluit het sporten af met de loopband....

6. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

Nov 18, 2011
    2,497
    2
    38
    Ik zou de warming up erin houden. En krachttraining is goed.

3 sets van 15 geeft mij een indicatie dat je vrij licht traint. Het verschilt van persoon tot persoon maar bij mij werkt zoiets dus helemaal niet. Ik voel er niks van en zie er niets van. Ik doe liever wat meer sets van 3 tot 5 herhalingen op een hoger percentage van mijn kracht. En liever niet de geisoleerde bewegingen maar de samengestelde, waarbij je meer spieren tegelijk traint. Maar goed, dat kan niet bij iedere sportschool.

Ik zou sowieso gaan hiit-en in plaats van 20 minuten cardio. Rustige cardio heb je ook als je naar de stad fietst, heb je geen sportschool voor nodig. En je kunt kettlebells gebruiken voor de combinatie kracht en uithoudingsvermogen. Swings.

Een kant en klaar schema heb ik niet. Hangt heel rg af van hoe jij herstelt, hoe sterk en fit je bent, wat je precieze doelstellingen zijn en hoeveel je wilt investeren.

7. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,016
    546
    113
    Ik snap je bedoeling wel maar het is lastig om je zo een schema te geven. Eigenlijk kun je dat toch het beste in de sportschool doen vind ik. Die zien je, hebben je gegevens, en ze staan echt niet continu mee te kijken hoor. Hier loopt mijn trainer steeds rond. Ene keer geeft ie veel aanwijzingen andere keer helemaal niet. Maar ik vind het fijn dat hij meekijkt zo nu en dan omdat het belangrijk is dat je een oefening juist uitvoert ivm blessures. Zeker als je wat zwaarder gaat trainen.

8. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,016
    546
    113
    Sluit me verder bij jou aan

9. pinter

pinter Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    4,015
    1
    36
    noord limburg
    Bedankt dames,

Zelf merk ik ook weinig van de 3x15 oeffeningen,maar wist niet of het voor je spieren goed zou zijn om er meer te doen.
    Ik lees nu dat dit kan en mag dus daar ga ik mee beginnen nu.
    Mijn conditie is niet zo heel erg geweldig,ik merk wel dat hij beter is geworden de afgelopen tijd met cardio en hou het langer vol.
    Mijn kracht is in benen,rug en armen best goed kan natuurlijk altijd beter.
    Borst spieren valt me tegen,daar blijf ik laag mee zitten in de gewichten en merk als ik er wat bij doe dat het me best moeite kost....ik voel ze nu goed van afgelopen dinsdag:D

10. pinter

pinter Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    4,015
    1
    36
    noord limburg
    Ik moest even kijken wat hiit-en was,maar zie dat ik op de crosstrainer zoietes al doe.
    Eerst op normaal tempo,dan vlot en daarna weer zwaarder om terug te gaan op normaal en dit zo af te wisselen.
    Mijn hartslag is snel te hoog dus doe dan even een tandje terug om er vervolgens weer tegenaan te gaan...

Zit er nu wel aan te denken om mijn abonnement te veranderen om toch begeleiding te krijgen.....er komt toch meer bij kijken dan ik in de gaten heb en het is zonde om dadelijk niet de gewenste resultaten te zien.

Share This Page