Wanneer dopen? / Wat komt er bij kijken?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by ashleyp, Sep 26, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Wanneer hebben jullie je kindje gedoopt?
    Ik wil ons zoontje graag laten dopen maar voor mijn vriend hoeft dit niet perse. Nu ben ik niet iemand die binnen 6 weken na de geboorte het kindje meteen wil laten dopen dus tot op heden is hij nog niet gedoopt. Ik heb altijd geroepen omdat komende zomer te laten doen want dan hebben we hopelijk ook een beetje mooi weer maar dan is hij 1,5 en loopt hij (als het goed is) ook al dus ik begin nu steeds meer te twijfelen of ik dit toch niet te laat vind.

Is het stom om hem bijvoorbeeld op zijn verjaardag te dopen? Hij is op een zondag jarig dus dat zou dan goed uitkomen. Of is het leuker om de "feestjes" gescheiden te houden?

Is het raar als we het bijvoorbeeld dit jaar nog laten doen? Maarja sinterklaas en kerstmis komen eraan dus dat worden voor veel mensen dan ook al dure en drukke maanden.

Het is trouwens niet dat ik met heel veel mensen rekening moet houden hoor als ik familie en vrienden bij elkaar tel zit ik op maximaal 25 a 30 mensen.

Dus, wanneer hebben jullie het gedaan en wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Oja, Wat komt er bij kijken? Je moet natuurlijk een kerk uitzoeken (die weet ik al) maar wat moet er nog geregeld worden en wat zijn daar ongeveer de kosten van?

2. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Hier heeft de kerk verschillende doopdata per jaar. Het is dus niet zo dat je (zoals bij trouwen) zelf een datum kiest. Maar dat kan natuurlijk verschillen per kerk.
    Naast het doopsel was er hier vooraf een verplichte voorbereidingsavond.
    Dopen is hier geheel kostenloos.

Wij hebben onze dochter laten dopen toen ze 3 maanden was. Ons zoontje wordt begin 2014 gedoopt. Ik vond 3 maanden wat te vroeg omdat ze toen nog heel onrustig was waardoor ze in de kerk veel gehuild heeft.

Ik vind het niet raar als je je zoontje op zijn verjaardag wilt laten dopen! Gewoon doen waar jullie je prettig bij voelen!
    Leeftijd maakt ook niets uit. Toen onze dochter gedoopt werd, werd er ook een kindje van 5 gedoopt.

3. maria80

maria80 Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,974
    136
    63
    Ons dochtertje wordt zondag gedoopt. Bij ons worden er vaak meerdere kindjes tegelijk gedoopt. Wij moeten dan samen een boekje maken, maar de opzet daarvoor is al klaar. Verder hoeven wij niets te regelen.

Vind het wel een leuk idee om het tegelijk met zijn verjaardag te doen. Handig toch, feestjes ineen.

4. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik doe het binnen 3 maanden omdat ik dat zelf het meest prettig vind. Verder heeft de kerk hier geen specifieke doop-data. Meestal proberen ze dat wel samen te doen maar de komende 2 maanden (en stiekem 8 van de 10 x) is het wegens omstandigheden uit elkaar getrokken. Daardoor mag het meestal na de zondagdienst individueel.

Je hebt een gesprek met de pastoor over 'waarom' en de sacramenten; krijgt voorbeeld-boekjes mee, moet een doopmotivatie schrijven en insturen, gebed-, lied- en bijbelpassages uitkiezen, de naam v/d peetouders doorgeven, en een doopjurk i.c.m. doopkaars regelen. En dan kan het doopsel beginnen!

Verder mag de vader van het kind (hier althans) zelf de klok luiden na afloop. Verder uitnodigingen regelen en een (klein) doopfeestje natuurlijk. Ik vind het overigens niet 'stom', dat je het op zijn verjaardag wilt doen. Eigen keus :) ! Een kindje is altijd welkom in de kerk, toch? ;)

5. Joycey

Joycey Niet meer actief

Oef, kosten :D Daar heb ik het nog niet over gehad met de pastoor.
    De kerk op zich is toch zeker wel gratis? :)

6. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

Dec 21, 2011
    2,624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Onze dochter word 1 december gedoopt, op 1e advent. Dan maakt dominee er een speciale dienst van. We zijn dan ook de enigen. Meisje is nu 6 weken. Wij vinden het wel prettig dat ze dan wat groter is, ze is nu nog wat te onrustig voor zulk soort "gedoe".
    Voorbereidingen weet ik niet veel van, is voor ons ook 1e keer, krijgen binnenkort paar gesprekken met dominee, dus we zien het wel.

7. Joycey

Joycey Niet meer actief

Even nagevraagd; de kerk op zich is gratis - ze mogen geen geld vragen voor het doopsel; het eerste sacrament. Wel mag je een vrij bedrag doneren aan de kerk en dat zou ik dus ook maar doen - dat wordt toch wel verwacht, begreep ik eruit.

Sommige kerken hanteren lidmaatschapskosten per jaar á een hoop centjes (112 euro aldus de richtlijnen van het bisdom) ;) Gelukkig werkt dat hier anders.

Kosten zijn dus:

- Vrij bedrag aan de kerk
    - Doopkaars (kan ook gratis via de kerk; hoeft niet)
    - Doopjurk (hoeft ook niet perse)
    - Doopfeest (optioneel)

Eigenlijk kan het dus gratis, maar zou ik daar zelf niet voor kiezen.

8. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

:$:(:$ uhhh tjah omdat ik ook gedoopt ben en mijn zoontje zelf de keuze wil kunnen geven of hij zijn communie wil doen en later in de kerk wilt trouwen.

Ik krijg toch geen overhoring over "onze lieve heer" en "heilige maria" want die ken ik niet :p dat ben ik allemaal alweer vergeten.

9. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

nee het hoeft voor mij ook niet gratis maar als de kerk mij 300 euro gaat kosten dan ben ik toch genoodzaakt het even uit te stellen want dat heb ik niet ;) Maar dan valt het opzich nog mee. Ben nu het telefoonnummer van de kerk aan het zoeken om even te bellen ;)

10. Joycey

Joycey Niet meer actief

Nee joh, je krijgt geen overhoring :D Jij mag gewoon bovenstaande reden opnoemen (elk antwoord is prima). Het is de kerk - ze zijn hoe dan ook wel blij met je ;) Mij vroegen ze waarom en ik had dat van tevoren al wel een beetje ingestudeerd maar werd onderbroken met 'prima' :D. Ze stellen hier te weinig vragen.

Verder is mijn partner niet gelovig en werd hem het hele traject hapklaar voorgeschoteld - zodat mijn (gebrek aan) kennis niet opviel :cool: Al wist ik het nog best goed.

De doopmotivatie hoort bij ons in de ceremonie thuis. Wij hebben een intiem clubje van +-25 mensen waarbij ouders en peetouders voor 'iedereen' een verhaaltje doen. Ik weet niet of dat in elke kerk zo is, maar hier in ieder geval wel.

11. rosa08

rosa08 Niet meer actief

Ons zoontje was nog geen 3 maanden en is op 6 januari. Gedoopt heel bijzondere dienst.

12. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik geef een envelop met 25 á 50 euro er in hoor :)
    Dat is gewoon schappelijk, vind ik (lees ik ook overal online).

Ik bedoel; de kerk is al warm gestookt voor de zondagdienst ervoor en zoveel kosten heeft de kerk niet aan ons. Behalve dan de tijd en aandacht :)

---edit--- Jij moet geloven (gedoopt zijn); je partner hoeft dat niet. 1 van de peetouders moet geloven (gedoopt zijn), de ander hoeft dat niet, dus dat scheelt ook weer.

13. Snowy82

Snowy82 Actief lid

Apr 19, 2012
    354
    0
    0
    Studeer
    Zweden
    Wij hebben (hier in Zweden in een katholieke kerk) zelf de datum mogen kiezen :) was zelfs op een zaterdag, Noah was net 5 dagen 3 maanden :)

14. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Zowel wijzelf als ook de peetouders zijn gedoopt dus dat scheelt wel weer :p
    Nou de pastoor heeft me gister terug gebeld en de doop staat gepland. zondag 17 november! :$ haha zo ga je van zomer 2014 naar november 2013 :D
    Ik heb een formulier gemaild gekregen die ik moet invullen. Nu staat er alleen "NAAM" en "DOOPNAMEN". Is zijn naam: Joah-Jay en de doopnamen: Dean Sky. Of moet ik bij naam: Joah (roepnaam) en bij de doopnamen: Joah-Jay Dean Sky invullen...?

Ik heb het nog niet aangedurft om naar de kosten en de doopkaars te vragen :p dalijk maar eens een email sturen met de vraag hoe het is geregeld met de doopkaars.

Nu mogen we ons op het doopboekje gaan richten. Ik weet niet of het bij iedere kerk zo is maar ik heb een boekje gemaild gekregen waar bij ieder onderdeel verschillende teksten staan waar we uit kunnen kiezen. Zo kun je zelf het boekje samenstellen. En het leuke is dat bij ieder onderdeel echt van die gelovige teksten met jezus en god staan maar ook hypermoderne teksten.

De kleertjes heb ik al dus dat scheelt! Nu alleen nog kijken voor een leuke taart en wat hapjes die ik ga maken. Mijn vriend heeft nog een mooi pak van vorig jaar waar hij het maar mee moet doen :p alleen ik wil zelf nog voor iets leuks kijken.

15. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Oja, doen julie ook doopuitnodigingen / kaartjes versturen?

Ik heb iedereen per sms / mail al iets laten weten. Voor zover mijn deel is mijn lijstje compleet. Ik zit dan op totaal 22 mensen die komen. Dat zijn 8 gezinnen dus 8 kaarten.

Aangezien die 8 kaarten mij TOTAAL samen €1,- kosten bij een professionele drukker ga ik sowieso kaartjes ontwerpen :D

Maar wat is leuk om op zo een kaartje te zetten? Ik zat zelf te denken aan een foto van mijn zoontje met een afbeelding van iets gelovigs, zoals een kruis of een rozenkrans. In de tekst vermeld ik dan wanneer, hoelaat en waar hij gedoopt word en dat ze naderhand bij ons thuis een stukje vlaai kunnen komen eten.

Denk dat het dat wel was om erin te vermelden toch?

16. Joycey

Joycey Niet meer actief

De doopkaars is hier ook gratis :) Een cadeautje van de kerk.

Verder is het hier net zo wbt het boekje, enkel hebben wij 18 boekjes als voorbeeld gekregen en een tijdschrift ter inspiratie omdat de kerk niet zo van het digitale tijdperk is... :D

Mocht je God per computer willen bereiken moet je toch echt rekening houden met een inbelverbinding, dus tja, liever via papier :D De kerk zit op vijf minuten loopafstand, dus je hebt de boodschap eerder overgebracht dan per e-mail :cool: [/dis]

Ik verstuur de uitnodigingen via kaartje2go. Daar heb je leuke doopkaarten (misschien kun je inspiratie opdoen voor de drukker??). November is gaaf !!!

17. Maia

Maia Niet meer actief

Fleur is gedoopt toen ze 8 maanden was, Tim heb ik net maar de pastoor over gemaild of hij in januari gedoopt kan worden, dan zal hij een jaar en een paar maanden zijn.

18. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter is met drie maanden gedoopt, het kostte hier niets. Ze vragen wel om een kleine donatie maar is niet verplicht...

19. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,422
    446
    83
    Limburg
    Hier met ong 5 maanden gedoopt. Vond dat een mooie leeftijd. Bij mijn neefje was er ook een groter kindje wat gedoopt werd wat ook al liep, persoonlijk vond ik dat wat raar. Vind dopen toch echt bij een baby horen.
    Wij hebben bij beide idd een eigen vrijwillige bijdrage gegeven en verder voor de kerk geen kosten gehad. Idd wel een doopbijeenkomst gehad. Hier vond ik dat nog best interessant maar hier is ook een vrij moderne pastoor.

20. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik heb mijn dl afgelopen zaterdag, een dag na haar eerste verjaardag, laten dopen.

Share This Page