Wij hebben al een naam voor ons toekomstig zoontje!! Nu zitten we erover te denken om de doopnaam bijv. (Even als voorbeeld) Gijs-Jan. Marinus te doen, En dan roepnaam Gijs! Weet iemand hoe je dat verder invult?? Kun je op je geboortekaartje dan zetten; Onze zoon is geboren Gijs-Jan Marinus Roepnaam Gijs?? Wie weet hoe dat precies zit. We willen hem graag naar opa vernoemen, vandaar.
Wij hadden de roepnaam bovenaan gezet en de doopnamen er ietsje kleiner onder. Dus als de naam zou zijn beppie wilhemina maria van achternaam, hadden wij het zo: Beppie Wilhemina Maria van Achternaam
Je kunt ook op de voorkant van het kaartje 'Gijs' zetten, ik weet niet wat het ontwerp wordt maar meestal kan dat prima. En dan binnenin de volledige naam. Niet per se inclusief achternaam. Eventueel daar nog onder 'we noemen hem Gijs', maar dat lijkt me niet heel nodig. Ik zou trouwens niet Gijs-Jan Marinus schrijven, maar Gijs Jan Marinus of Gijs Jan-Marinus, want anders is Gijs-Jan de roepnaam en wordt die ook als roepnaam zo geregistreerd (in de databank van Meertens en de lijst van de SVB bijvoorbeeld).
Op mijn kaartje van dus ruim 30 jaar geleden hadden mijn ouders eerst de doopnamen en toen daaronder we noemen haar..... Maar mijn roepnaam staat niet in hetzelfde rijtje als mijn doopnamen.
Ja lastig is dat he!!! Mijn schoonvader heet Gijs-Jan, maar noemen hem Jan!! Vinden we ook leuk, maar hebben al iemand die een zoontje Jan heeft!! En Gijs vinden we ook leuk!! We hebben al een meisje, en toen hebben we idd Haar naam groot gezet, en daaronder de doopnamen. Omdat we nu Gijs-Jan ook als doopnaam willen, zodat mijn schoonvader ook echt benoemd wordt willen we idd dat de roepnaam wel goed geregistreerd staat!! Dus dan wordt het. GIJS Gijs-Jan Marinus Lekker ingewikkeld
Bij onze dochter hadden we ook; ROEPNAAM doopnaam doopnaam Bij onze tweede dochter was dat lastiger omdat haar roepnaam onderdeel was van haar eerste doopnaam. We hebben toen op de voorkant van het kaartje haar roepnaam gezet en aan de binnenkant haar doopnamen. Ons leek het wel duidelijk, gezien de roepnaam voorop, dat dat haar naam was. Dus voorkant kaartje; L.otte Binnenkant; C.harlotte doopnaam doopnaam.
Ons zoontje heet Jonah maar zijn doopnaam is Jonathan. Wij hebben op het kaartje gezet Jonah (grote letters) en er dan onder in kleinere letters Jonathan doopnaam doopnaam doopnaam.
Wij deden het zo: Gelukkig zijn wij met de geboorte van onze zoon: Gijs-Jan Marinus. We noemen hem: Gijs
Ik zou kiezen voor de variant: Doopnaam doopnaam, doopnaam Roepnaam En dan eventueel roepnaam nog op de voorkant van het kaartje, of in een tekstje zoals bijvoorbeeld "Wil je Gijs komen bewonderen?...."
Wij hadden ook dat probleem. Mijn man heeft een dubbele roepnaam, die hij ik dubbel gebruikt. Mijn zoontje wilden we 2 namen geven, maar alleen de eerste als roepnaam. Dus het werd Geboren: naam1 naam2 Daaronder: Naam1 ligt nog in het ziekenhuis etc... Toch nog wel verwarring gehad, maar dat komt denk ik door de dubbele naam van mijn man!
Ik heb het bij mijn kinderen zo gedaan: Dankbaar en gelukkig zijn wij met de geboorte van onze zoon PIET JAN HENDRIK D) Piet is geboren op 1 januari om 0.00 uur, enz enz.
Hallo, Thans voor jullie reacties, daar kan ik wel wat mee!!! Roepnaam sowieso voorop het kaartje, Dan de doopnamen binnenin, en daar nog groot onder de roepnaam, om verwarring te voorkomen, hahah!!!
Misschien een beetje off-topic, maar wat is de hele logica achter het doopnaam/roepnaam-gegeven? Waarom zou je je kindje dagdagelijks anders noemen dan de officiële naam? Of omgekeerd, als je de roepnaam mooier vindt, waarom geef je dan een andere naam op voor het papierwerk? Geen kritiek, gewoon een oprechte vraag omdat ik dit concept helemaal niet ken.
Ik dacht precies hetzelfde, ik lees hier regelmatig dat men een doopnaam kiest voor hun kind. Maar een doopnaam is een naam die je krijgt bij de doop, dit kan afwijken van de officiële voornaam bij de Burgerlijke stand en de roepnaam. Ik verbaas me dat er blijkbaar zoveel mensen nog hun kids dopen of verwarren veel mensen dit met de officiële voornaam bij de burgerlijke stand? Met Gijs-Jan en dan roepnaam Gijs vind ik nog wel duidelijk. Ik zal zelf zetten wij noemen hem Gijs en dan daaronder de officiele volledige naam. Succes!
Meestal is de reden een vernoeming. Mijn dochter heet met haar 1e officiële naam exact hetzelfde als mijn moeder (en mijn moeders oma, en haar oma, en haar oma.... ja!! Ook nog eens een heel bijzondere, weinig voorkomende naam.) Mijn moeder heeft een andere roepnaam, die wel duidelijk van haar 1e officiële naam is afgeleid. Mijn dochter heeft dezelfde roepnaam als de oma van mijn moeder. Ook heel duidelijk afgeleid van de 1e officiële naam. Wij vonden deze roepnaam allebei erg mooi EN ik wilde graag de familietraditie voortzetten. Mijn man heeft ook een verkorting van zijn officiële eerste voornaam als roepnaam, dus die vond dat ook normaal. De reden kan ook een verkorting zijn. Dus bijv. Juliana als officiële naam en Juul als kortere roepnaam. Sommige ouders vinden dat mooi of leuk. Zolang de afleiding duidelijk is, is dat toch prima? Ik zou het leuk vinden als je nog even reageert, want ik heb hier al vaker hele stukken getypt over waarom ik mijn dochter 3 namen heb gegeven. En de "oprechte vragenstellers" reageren daar nooit op, dus waarom zou ik de moeite nemen?
Ik denk dat mensen vaak doopnaam zeggen als ze "officiële naam bij de burgerlijke stand" bedoelen. Gewoon omdat het korter is. Ik moet zeggen dat ik het pas ECHT raar vind, als je de officiële namen bij de burgerlijke stand gaat laten afwijken van de doopnamen (als je je kind nog laat dopen, wat veel meer voorkomt dan je denkt waarschijnlijk). In mijn leven ben ik dat 2x tegengekomen: iemand had Katholiek gedoopt 3 of 4 namen en maar 1 bij de burgerlijke stand. Bij 1 persoon leverde dat heel wat verwarring op. De ander kwam er pas op latere leeftijd achter, tot haar verbijstering. Haar ouders hadden nooit verteld dat zij meerdere doopnamen had (Katholiek dan, niet bij de burgerlijke stand).