Jongensnaam, wat vinden jullie?

Discussion in 'Babynamen' started by Marjolein123, Jul 5, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marjolein123

Marjolein123 Nieuw lid

Jul 5, 2016
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog maar 10 weken en dan wordt onze eerste zoon geboren!
    Mijn man en ik denken eraan om hem de naam Jona te geven (volledige naam wordt dan Jonathan met als 'roepnaam' Jona).
    In eerste instantie hebben we veel discussie gehad over h achter de naam (mijn man vind Jona mooier en ik Jonah, mijn man was daarbij bang dat mensen de naam op z'n Engels uit zouden spreken).
    Nu merk ik dat ik zelf de discussie een beetje zat ben het me vooral gaat om de klank van de naam, die sowieso hetzelfde is.
    Dus nu overwegen we de naam Jona en ben ik heel erg benieuwd naar jullie mening/associaties bij deze naam...

2. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

Jan 9, 2016
    555
    53
    28
    Female
    Ik zou denken dat Jona een meisjesnaam is en Jonah een jongensnaam (net als Noa/Noah). De originele vorm voor mannen is Jonah, dacht ik....daar zou ik in dit geval voor kiezen. Je hebt kans dat mensen het op zn Engels uitspreken maar dat is een kwestie van een keer verbeteren. Ik zou dat persoonlijk minder erg vinden dan mijn zoon een meisjesnaam geven. Maar dat is mijn mening/associatie, weet niet zeker of het officieel zo is...

3. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

May 11, 2009
    3,739
    2
    0
    Overijssel
    Ik vind Jonah met een h denk ik net iets specialer. Verder prima naam! Ik moet wel altijd denken aan "Jona die in de walvis zat". ;)

4. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

Sep 6, 2007
    2,567
    221
    63
    Ik vind hem best leuk, weer een wat anders dan sem,daan of jayden;).
    Ik ken de naam als jongensnaam ook als Joona, dit is een Finse jongensnaam, of de Finse variant;).
    De naam zonder h op het eind maakt de naam ""pittiger'' en juist wat orgineler, leuk!
    De h op het eind vind ik verder ook geen toevoeging hebben.....

5. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Dat gevoel heb ik ook!

6. Veera

Veera Niet meer actief

Jona vind ik wel erg vrouwelijk, tikkeltje gay.
    Zou echt voor Jonah kiezen

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Jona ziet er ook wat meer meisjesachtig uit vind ik.
    Als ik Jona de Vries zou zien staan op een namenlijst van school bijvoorbeeld, zou ik eerst denken met een meisje van doen te hebben.
    Zie het ook een beetje als een verkleinvorm/koosnaampje van Liona ofzo.

Ik vind persoonlijk Jonah voor een jongen echt veel mooier.

Verder vind ik het een prachtige naam. (Aidens tweede naam is ook Jonathan.)

8. Mss86

Mss86 Fanatiek lid

Nov 24, 2015
    1,018
    157
    63
    Ik moet bij Jona aan een meisjesnaam denken.. Zou dan toch voor Jonah gaan, of gewoon Jonathan.

9. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

Sep 6, 2007
    2,567
    221
    63
    Maar toch is Jona van oorsprong echt een jongensnaam.....
    En omdat mensen ''denken'' of suggereren'' dat als ze de naam Jona zien staan het een meisjesnaam is, is denk ik geen reden om de naam af te zweren. Mensen zien snel genoeg dat het een jongen is.
    Mijn zoon heeft een unisex naam die meer aan meisjes gegeven wordt, maar ze zien snel genoeg dat het een knul is. En in het begin bij het consultatiebureau zei de arts eens: leg haar maar neer. Nou dat heb ik gelijk verbeterd, niks aan de hand, is gewoon weer een aanname van een ander en de volgende keer wisten ze het en is toen niet meer gebeurd, dus hoe erg kan het zijn?
    Vind dit altijd een beetje ''hokjesgeest, kuddediergedrag achtig''...dus omdat andere mensen er een andere mening/beeldvorming over zouden kúnnen hebben moet je het maar niet doen?.....onzin.

10. Fides

Fides Fanatiek lid

Jul 29, 2013
    2,139
    22
    38
    Als jullie de naam geven als afkorting van Jonathan (geschenk van God), zou ik voor Jona kiezen.
    Dat is dan het meest logisch als afkorting.
    Hoewel er in Jonathan ook een -h- zit, dus Jonah zou ook kunnen.

Als jullie alleen de naam Jona/Jonah (duif) willen geven, zou ik voor Jonah kiezen.

11. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

May 17, 2016
    1,995
    273
    83
    Ik vind Jonah mooier.

12. Marjolein123

Marjolein123 Nieuw lid

Jul 5, 2016
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Meiden,
    Sorry dat ik je zo laat reageer.. bedankt voor al jullie reacties!
    Omdat het inderdaad gaat om een afkorting van de naam Jonathan en omdat Jonah voor mijn man echt geen optie is gaat onze zoon straks Jona heten! In de uitspraak is het natuurlijk hetzelfde, ik vind persoonlijk de schrijfwijze met een -h ook mooier maar er was geen andere naam die ik in uitspraak zo mooi vond en zo goed bij ons vond passen ;)

13. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,147
    3,174
    113
    leuke naam!

14. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

Nov 14, 2011
    9,867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Mooi hoor, Jona. Ik ken ook een man die zo heet, en de klank blijft inderdaad hetzelfde. Dus als dit de naam is waar jullie allebei in klank blij van worden: doen! Ik vind het een naam die vriendelijk en betrouwbaar klinkt :)

15. Sifra

Sifra Niet meer actief

Leuke naam hoor, Jona!

16. kersje

kersje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    1,594
    1
    36
    Noord-Holland
    Ik zou ook voor jonah gaan. jona is voor mijn gevoel niet af en daarbij denk ik dan ook nog aan een meisje.

Joonaaaah lijkt mij de uitspraak. Leuke naam trouwens.

17. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

Sep 9, 2015
    1,618
    349
    83
    Leuke naam! Ik vind het absoluut geen meisjesnaam. Heb nog nooit gehoord dat een meisje zo heet.

18. caramia

caramia Actief lid

Jul 5, 2016
    157
    2
    18
    NULL
    NULL
    Op de site voornamenbank kun je opzoeken hoe vaak een naam voorkomt. Er zijn in Nederland 372 mannen en 118 vrouwen die Jona heten, dus nog altijd meer mannen. Voor Jonah is dat overigens 681 mannen en 35 vrouwen. Misschien fijn om te weten ;).

19. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Onze zoon heet Jonah en we hebben bewust voor de versie met h gekozen omdat Jona vaker voor een meisje wordt gebruikt (maar het is echt een jongensnaam) en omdat we het mooier vonden staan. Maar als het echt een afkorting van Jonathan wordt zou ik voor Jona gaan.

Ik lees nu pas dat jullie al gekozen hebben. Mooie naam hoor!

20. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Share This Page