dooppeter wil bankrekening voor petekind

Discussie in 'De lounge' gestart door heleentje80, 3 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Ik vind dit niet raar, hoogstens moeilijk uit te leggen als de kinderen jong zijn: waarom krijgt de een een loopfietsje en de ander 'niks' tot zij ouder is?

Mijn jongere broer en ik kregen binnen een jaar hetzelfde zakgeld, wat eigenlijk oneerlijk was want het was leeftijd gerelateerd, maar hij bleef het maar opmaken aan snoep en speelgoed. Ik spaarde en had dus veel meer over toen ik 18 werd dan hij.
    Hij kreeg kledinggeld en ik was spaarzaam met het geld wat ik gewoon mocht besteden van mijn ouders.
    Mijn neefje en nichtje kregen talloze cadeautje bij een gedeelde sinterklaas en mijn broer en ik niet. Maar goed, wij gingen twee jaar daarna naar Florida/Disney World op vakantie, zij niet.

Het leven, eigen karakter, wie je ontmoet en wat je waarmee doet, zijn bepalend. Niet wat welke peter/meter kan en wil geven. Gewoon laten gaan en zo mogelijk wel een eigen spaarrekening hebben voor alle drie.

Overigens vind ik het een mooier idee dan een volgend willekeurig speelgoedcadeau. Misschien de andere peters/meters/opa's en oma's voor de andere kinderen ook op dat idee brengen ;).

2. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    hier heeft peetoom van 2 kids ook bankrekening geopend.. de andere 2 hebben dat niet... die hebben dus straks gewoon wat minder spaargeld.

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik zou het laten gebeuren. Één van mijn broertjes kreeg een ongeluk toen hij 7 was en mijn ouders kregen van de verzekering een snak geld. Dat hebben ze op zijn spaarrekening gezet. Hij had dus meer dan wij (4 kinderen) maar dat wás gewoon zo. Deden we echt niet moeilijk over.

4. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Mooi gebaar van de peter, zou het gewoon toestaan. Jullie hebben HEM peter gemaakt en daarbij hoort dat hij speciaal voor dat kind extra dingen doet.

5. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ben ik het mee eens.
    Misschien kun je voor je andere kinderen ook een rekening openen en dan aan hun peter/meter vragen hier geld op te storten ipv cadeaus te geven.

6. Vagans

Vagans Niet meer actief

Het is natuurlijk aan die persoon zelf

maar ik zou zelf wel altijd proberen het voor alle kinderen gelijk te houden hoor!

en wel makkelijk gezegd dat je dan maar zelf een spaarrekening moet openen voor de andere 2, maar als de peetoom dan je ene kind 100 euro geeft moet je zelf 200 euro ophoesten... niet altijd is dat makkelijk

ik zou gewoon even met elkaar overleggen over het hoe en wat en eerlijk zijn wat je gevoel is naar je andere kinderen toe.

7. Verox

Verox Niet meer actief

Ik vind het een mooi cadeau van de Peter, en zou er geen bezwaar tegen hebben. Misschien ook een idee voor de andere peet-ooms en tantes, maar zelfs dan kun je er niet op toezien dat iedere oom hetzelfde geld-bedrag geeft.
    Op latere leeftijd kunnen de kindjes zelf ook geld voor hun verjaardagen vragen, en de een geeft dat geld het liefst meteen weer uit, de ander zet het op zijn spaarrekening.
    Tegen de tijd dat het geld vrij komt begrijpen je kinderen het wel.

8. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38

Dit kun je toch niet vragen:(:(
    Dan kun je net zo goed voor de verjaardag geld vragen zodat de kinderen zelf kunnen sparen.
    Ik zou me echt "verplicht" voelen als iemand me dat zou vragen....sorry!!

Edit: heb het verkeerd gelezen. :)

9. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Jullie wisten het dus al van te voren, dit was geen reden voor jullie om hem niet te vragen. Ook hebben jullie dit dus niet met hem besproken voordat jullie hem vroegen. (de mogelijkheid tot cadeautjes ipv een rekening). Elke peter/meter doet het op eigen manier en als er dingen waren waar jullie mee zaten had dat van te voren besproken moeten worden en niet achteraf.
    Persoonlijk vind ik het wel een mooie manier.

10. tuc

tuc Niet meer actief

dit dus, in weze is het hetzelfde als speelgoed.

11. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat ligt denk ik aan de manier waarop je het vraagt.
    En inderdaad, je kan ook voor de verjaardag geld vragen, komt op hetzelfde neer alleen heb je dan kans dat het al uitgegeven wordt.

12. nijntje1

nijntje1 Bekend lid

25 apr 2010
    951
    0
    16
    Limburg
    maar geef je de kleinste dan ook iedere keer een kado als de andere een kado krijgt. want de andere twee hebben dan veel speelgoed en de kleinste niet. als je het helemaal eerlijk wil doen dan moet je voor de oudste een rekening openen en voor dat bedrag een kado kopen voor de jongste.

13. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    (ik weet niet of dit al is geschreven want heb ik niet alles gelezen)

En wat als je oudste een cadeau krijgt voor verjaardag ter waarde van 50 euro en de middelste een cadeau van een tientje? En dat de kleinste omgerekend slechts 5 euro heeft gekregen voor die verjaardag.

Niet te doen dus.

Je oudste krijgt dingen van zijn peter (en meter?) die zijn uitgekozen door zijn peter. Idem voor de tweede. En dus idem voor de derde. Het staat buiten jouw invloedsfeer (mijns inziens): gij zult een gegeven paard niet in den bek kijken :)

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Vind ik ook.. of een keer dat de peter of meter één van de kinderen meeneemt op een uitstapje , dat zijn allemaal dingen die erbij horen. Ik heb zelf ook een bedrag gehad van m'n meter, toen ik 18 was-onder de 1000 gulden indertijd- maar voor m'n broers was dat echt geen reden tot jaloeze of strijd ofzo hoor. We wisten er overigens eerder ook niet van moet ik zeggen.

15. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    Hoi,

Dit is bij ons ook een discussie, mijn man is peetoom van 1 nichtje.
    Ik van 1 neefje.

Ik trek ieder kind gelijk. Ml trekt dus zijn peetkindje wel eens voor, ook met kadotjes.
    Ik vind dit oneerlijk naar onze andere neefjes en nichtjes toe.
    Dus ieder krijg evenveel.

Als ml zijn peetkind iets extra wilt geven moet hij dit van zijn geld betalen. Wilt hij een duurder kado geven het verschil bij betalen.

Als de peetoom dat wilt doen, doet hij da echt uit liefde voor zijn peetkind, het is nu aan een kind moeilijk uit te leggen dat ze minder van een oom of tante krijgen, maar als je je zorgen over later maakt dan is het uit te leggen.

Suc6 met je keuze

16. hamtaro

hamtaro Actief lid

31 mrt 2009
    293
    0
    0
    Hoi,

Zelf heb ik een super peetoom en peettante gehad. Ik weet niet of zij mij meer gaven als mijn broers en zussen (Misschien af en toe wel), maar zij zorgden er altijd voor dat zij mij het gevoel gaven dat ik speciaal voor hen was. Ik was hun petekind. En dat is een super gevoel. En dat is voor mij ook een hele belangrijke taak van een peetoom en peettante. Ik bedoel waarom zou je anders een peetoom en peettante nodig hebben? In heel veel gevallen is het namelijk niet meer zoals vroeger dat een peetoom of peettante automatische ook voogd zal worden bij overlijden of wegvallen ouders.

Zelf was ik enorm trots toen ik peettante mocht worden van het kindje van een hele goede vriendin. Hij heeft een ouder broertje. Zijn peetoom en peettante komen uit de directe familie en de peetoom van mijn petekindje komt ook uit die directe familie. Zijn ouders vonden het helemaal geweldig dat ik speciale dingen voor dat jongetje wilde doen (kaartjes, briefjes, grote kraammand, af en toe een verassingscadeautje). Maar helaas bleek dat de andere peetooms en -tante eigenlijk helemaal niets speciaals of extra deden aan aandacht ofzo. En toen werd het dus lastig...
    Zelf zou ik trouwens nooit een kind voor het andere kind voortrekken. Maar ik wilde wel mijn petekindje het gevoel geven dat hij een speciaal iemand heeft die om hem geeft en af en toe gewoon verwennen met wat extra's. Net zoals mijn peetoom en peettante dat bij mij deden. Maar ja de ouders gaven toen aan dat ze het vervelend vonden als het oudere kindje het gevoel gaf achtergesteld te worden of verdrietig zou worden omdat zijn peetoom en peettante er weinig voor deden. Dus toen had ik weinig andere keuze dan ook dezelfde dingen voor dat andere kindje te doen. En fanatiek als ik was, heb ik dat ook een jaar of 3 volgehouden. In die tijd speelde ook mee dat beide kindjes niet bijster dankbaar waren met cadeautjes of andere dingen. Een kleurboek werd bijvoorbeeld 2 minuten na ontvangst in 100 stukken gescheurd... Plus de ouders legden nooit uit wat een peetoom of peettante was en wie dat voor hen waren. Ik was dus geen speciale tante voor mijn petekindje (omdat ik de belasting ook voor het andere kindje te zorgen had). Ik was dus gewoon iemand die veel geld en aandacht uitgaf....
    Tja en toen ben ik er gewoon mee gestopt. Ik doe dus niets extra's meer. Op verjaardagen geef ik nog steeds leuke cadeaus en ik maak nog steeds foto's enzo. maar ben helaas niet de peettante die ik graag voor het kindje had willen zijn.
    En dat vind ik voor dit kindje ook gewoon jammer.

Ik ben een half jaar geleden weer peettante geworden van een kindje bij andere vrienden. Natuurlijk weer enorm trots. Zij hechten heel erg veel belang aan een peetoom en peettante. De peetoom komt uit de directe familie van het kindje en die is zo mogelijk nog actiever. Dat is gewoon leuk. Ik hoop ook dat dit kindje als hij volwassen is terug mag kijken en denken. Ja dat was fijn! Ik was speciaal!

Nou ja om een heeeeeel lang verhaal kort te maken, bedenk wel goed wat je die peetoom gaat vragen. Hij wil peetoom zijn op zijn manier. Het is niet zijn schuld dat andere peetooms en tantes niet hetzelfde doen, of misschien minder actief zijn. Jullie wisten vermoedelijk al dat hij een goede actieve peetoom was gezien zijn andere petekinderen. Daarom hebben jullie hem waarschijnlijk ook uitgekozen. Maar wanneer je alles gelijk wil trekken, wat is er dan nog aan peetoom functie? Dan is hij net als ik alleen maar iemand die gewoon veel geld uitgeeft..... En daarmee zou het zo kunnen zijn dat je op de lange termijn zowel peetoom als je eigen kindje gewoon mee benadeeld... En het kan zijn dat hij dan net als ik denkt: waar doe ik het dan nog voor? En er maar gewoon mee stopt..
    Moeilijk dilemma natuurlijk voor jullie. Veel succes met het maken van een keuze

groetjes
    van
    Hamtaro

Deel Deze Pagina