Hallo dames, Ik zit met een dilemma: ik studeer naast mijn baan. Als straks het kindje er is wil ik daarom niet meer terug aan het werk, ik wil eerst mijn studie afronden en tijd met mijn kindje doorbrengen. Nu zeggen veel mensen dat ik dit pas ná mijn verlof moet zeggen, maar ik vind dat ik dat niet kan maken. Kan ik op een of andere manier toch een uitkering/verlof krijgen als mijn werkgever al weet dat ik daarna niet terug kom of is dat niet mogelijk? Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden.
En ik lees meteen even mee. Ik had begrepen dat je het 't beste (net) na de geboorte kunt melden maar wel rekening ermee houden dat je nog opzegtermijn hebt.
Ik zou sowieso nooit ontslag nemen voordat kindje is geboren. Mocht er onverhoopt iets misgaan (wat niet is te hopen uiteraard) waardoor je kindje komt te overlijden, dan heb je je baan opgezegd en heb je "niets" meer. Dus inderdaad na geboorte, maar nog tijdens verlof opzeggen. Kijk goed na wat je opzegtermijn is. By the way, je kunt wel al eerder aangeven dat je stopt... ik zie dat je in augustus bent uitgerekend, plus drie maanden bevallingsverlof.. dan zou je per eind november, begin december normaliter weer gaan werken. Je kunt nu ook al opzeggen per 1 december bijvoorbeeld. Dan krijg je gewoon je uitkering ivm zwangerschap hoor, dat loopt gewoon via UWV door (in die zin dat zij het doorbetalen, bedoel ik) Maar ik zou alsnog eerst wachten tot je kindje gezond en wel op de wereld is gekomen.
Bedankt dames! Ik vind het alleen zo vervelend omdat ik het zelf al weet en mijn werkgever dan onverwacht toch op zoek moet naar iemand anders....Maar bedankt voor de goede raad!
Ja maar zo is het toch in feite ook altijd wanneer iemand een andere baan vindt (buiten zwangerschap om)... dan weet de baas het ook niet eerder dan een goeie maand van te voren? Uiteraard begrijp ik je gevoel wel, je bent er al vier maanden uit en dan kom je ook nog niet terug....
Ik zou het ook pas doen als het echt moet, zeker na de geboorte. Niet alleen kan er iets misgaan, maar misschien vlieg je na 2 maanden tegen de muren op en wil je dolgraag weer aan het werk D)of raakt je vriend plotseling zonder werk.. Allemaal scenario's waar je van te voren geen rekening mee (wilt) houden. Je kan ook gewoon eerlijk zijn: Je kan wel van te voren aangeven dat de intentie er is om te stoppen, maar dat je dat definitief beslist na de geboorte (ivm onvoorziene omstandigheden) en rekening houd met de opzegtermijn. Dan kan je baas wel op zoek naar iemand die evt ook geschikt is om aan te houden. Zo'n vacature wordt het dan van: 'zwangerschapswaarneming met kans op verlenging'. Kan je altijd nog terug..
@ mmeke; dat zou ook kunnen ja... Ik ben niet bang dat ik me ga vervelen, moet straks twee dagen per week stage lopen voor mijn studie dus werken doe ik dan nog wel, maar niet bij mijn huidige baan. Maar omdat ik die twee dagen al oppas nodig heb wil ik niet ook nog eens twee dagen werken, vandaar. Wil wel tijd hebben voor mijn kindje.