door bv geven, zelf veel afgevallen => verminderde weerstand?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door lunanoa1, 6 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

11 okt 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Voordat ik zwanger was woog ik 53 kg en ben tijdens de zwangerschap 12 kg aangekomen. Deze kilo's was ik binnen no time na de bevalling kwijt. Na 2 weken had ik weer mijn oude gewicht. Maar nu is mijn dochtertje 5 maanden oud en ik weeg nog maar 47,5 kg. Ze krijgt nog volledig bv en dat wilde ik zeker tot 6 mnd volhouden en daarna langzaam afbouwen en dan als het lukt alleen nog de ochtend en laatste voeding nog de borst geven. Maar nu twijfel ik of het nog wel gezond is voor mezelf. Sinds ze geboren is ben ik vaker ziek geweest dan de laatste 15 jaar bij elkaar. Ik ben de laatste tijd ook best wel vaak duizelig en ook gewoon doodmoe. Nu denk ik zelf dat het komt doordat ik bv geef dat ik zoveel ben afgevallen. Is geen probleem als het maar niet nog minder wordt. Maar ik vind het wel erg dat ik een verminderde weerstand heb en daardoor zo vatbaar voor infecties ben.
    Hebben andere moeders hier die bv geven ook last van dit soort kwaaltjes? Ik denk wel dat ik de 6 maanden ga halen hoor, tenzij ik voor die tijd weer een keer flauwval. Jeetje wat kost bv geven een energie!

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Wel van een verminderde weerstand, maar niet door het afvallen. Ik denk ook niet dat het komt puur door het afvallen, maar je hebt als zwangere en daarna als pas bevallen vrouw ook heel wat te verduren gehad. Ik ben zelf ook heel vaak ziekig, erg vervelend, maar weinig aan te veranderen.

Over het afvallen, eet je wel genoeg op een dag? Ik merk dat ik echt meer moet eten om op hetzelfde gewicht te blijven (nu mag er bij genoeg vanaf, dus houd ik me toch een beetje in).

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik ben ook veel vaker ziek, maar heb eerder het idee dat dat komt door slaapgebrek en het feit dat je alles meepakt van je kindje...
    Bij jou kan ik me trouwens wel voorstellen dat je lage gewicht meespeelt hoor, want 47,5 is natuurlijk niks... (weet niet hoe lang je bent, dat speelt ook nog wel mee natuurlijk).

Maar misschien handig om eens even ee doorverwijzing naar de dietist te vragen? Kan die je tips geven over hoe je zoveel mogelijk energie tot je kunt nemen :)

Enneh: je Hb-waarde al eens laten prikken? En je bloeddruk na laten kijken? Want die vermoeidheid zou ook goed daar weg kunnen komen natuurlijk...

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik ben ietsje :)D) steviger dan jij, maar val niet af en eet gewoon gezond.
    Weerstand gaat wel, was voor de bevalling vaker ziek, zwak en misselijk, maar blijf wel langer lopen met herstel van bijv. bekkenpijn, keizersnee, zwangerschapsvergiftiging. Laatst geopereerd en duurde echt wel 5 weken voordat ik weer alles kon.
    Maar ik denk dat dat niet specifiek aan de borstvoeding ligt als wel aan de vermoeidheid die het eerste jaar moederschap met zich meebrengt!

Duizeligheid kan duiden op lage bloeddruk of te laag hb-gehalte (bloedarmoede). Ook kan je bijv. vit. B12 -tekort hebben. Kan je zo aan je huisarts vragen of je bloed kan laten prikken!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zoiets heeft meestal heel weinig te maken met de borstvoeding, maar eerder met een gewijzigde schildklierfunctie, laag HB o.i.d.
    Is heel simpel vast te stellen door de huisarts door een vingerprikje, en goed te behandelen met behoud van borstvoeding.

6. zogelukkig

Met een simpel vingerprikje kan je bijv. hb-gehalte, glucoce en cholesterol-waardes meten.
    Als je iets wilt weten over je schildklier zal je toch echt bloed moeten laten prikken op het lab.

7. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    ik heb sowieso een jaar na elke bevalling een slechte weerstand.. pak alles op.. en dit ligt zeker NIET aan de bv.. bij de oudste 3 heb ik nl kv gegeven... ik viel ook heel snel af in het begin (helaas nu niet meer..;) ), maar ik zit zeker niet zo laat als jij..(73 kg 1,72 lengte).. weerstand is iig bagger..ik weet dat dit over een half jaartje weer prima is dus ik vind t wel best..

Ik zou ook ff laten bloedprikken en wat je gewicht betreft ff langs dietiste gaan..
    Zou jammer zijn als je hierdoor zou stoppen met de bv terwijl er iets anders aan de hand is..

8. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

11 okt 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb deze week bloed laten prikken. Er zal waarschijnlijk niks aan de hand zijn. Gewoon even voor de zekerheid. Ik voel me deze week alweer beter dan vorige week. En ik eet echt meer dan genoeg hoor.
    Wat ik deze week wel weer heb is dat de bv enorm aan het teruglopen is. Dat merk ik als ik kolf op het werk: ik red het niet meer met 2x kolven per dag om voldoende melk te hebben voor 2x. Dus voorraad in de vriezer moeten aanspreken. Maar gister was het echt niet normaal weinig: 60 ml uit 2 borsten. Heb dus maar vaker gekolfd op het werk. Ik zal vaker kolven en/of aanleggen. Ik maak me wel zorgen of mijn dochtertje genoeg binnen krijgt. Sinds ca 2 wk wordt ze af en toe krijsend wakker en krijgen we haar bijna niet gekalmeerd. Ik weet alleen niet of dat komt doordat ze te weinig gedronken heeft, of dat ze niet uit haar droom komt of dat ze tandjes krijgt of ik weet niet wat. Het cb geeft aan dat als 't komt doordat ze te weinig voeding binnenkrijgt, dat ik 's avonds dan wat extra moet geven via een flesje. Maar ja hoeveel dan en dan bv uit de vriezervoorraad of kv? Ook gaven ze aan dat ik anders maar moest beginnen met bijvoeding. Maar loopt hierdoor de bv dan niet nog meer terug? Ik weet het allemaal niet zo goed.

9. zogelukkig

Met "live" drinken halen de meeste baby's meer uit de borst dan met kolven.
    Je baby heeft nu nog wel 800 - 1000 cc melk nodig (4 - 8 voedingen).

Als je baby te weinig plasluiers produceert weet je dat het te weinig is.
    Leg je meteen aan als ze hongersignalen geeft? Als je in het weekend thuis bent wat vaker aanleggen om de productie te verhogen?

Als het krijsen overgaat door te voeden dan weet je dat het honger was. Gaat het krijsen daarna niet over of wordt het erger dan is er wsl iets anders aan de hand. Tanden bij 5 maanden kan, maar is wat vroeg. Krijst ze ongeveer een uur na de voeding? Overstrekt ze zich dan ook en/of ruikt ze zuur uit haar mondje? Dan zou het (verborgen) reflux kunnen zijn.

Ik kolf heel slecht en heb dan echt een neusspray nodig voor de toeschietreflex. Die heeft Syntocinon en kan je huisarts je zo voorschrijven. Met die spray kolf ik 125 tot 250 cc per borst en zonder 20 tot 40 cc.

Slik je wel een goede multi met extra vit. B en ijzer?

Succes ermee!

Deel Deze Pagina