Door de borsten het bos niet zien, veel vragen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Izzie7676, 25 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    hoi,

    Ik ben op dit moment 23 weken zwanger van mijn vijfde kind ( en het eerste kindje van man en ik samen).

    Mijn eerste leg is groot geworden op flesvoeding. Ik had destijds absoluut de behoefte en rust niet om borstvoeding te geven.

    Nu zou ik het echter heel graag willen proberen maar ik heb veel vragen.

    Ik heb na de bevallingen van mijn kinderen altijd op dag 3 enorme stuwing gekregen, tot aan opbinden van de borsten aan toe. Ik had ook een prima toeschiet reflex want wanneer mijn kinderen ( of het een paar weken later geboren buurjongetje) huilden kreeg ik direct een toeschiet reflex. Nu weet ik dat het niets zegt over het al dan niet aanwezig zijn van voeding in de melk, maar melk was er dus in overvloed.

    Ik weet nu eigenlijk niet goed hoe ik moet beginnen met bv. Ik wil haar in ieder geval zo snel mogelijk na de bevalling aanleggen. En dan? Voed ik ze om de drie uur? Of wanneer ze zelf komt? Of vaker? En wat is clusteren dan?

    En hoe zit het met kolven. Ik lees allerlei zaken over kolven tijdens de zwangerschap, kolven vlak na elke voeding etc? Waarom hoe wat en waar?

    Ik heb bij de aanvraag van mijn kraamzorg al aangegeven graag een dame te willen die veel ervaring heeft met borstvoeding. Ook ben ik al op zoek naar een eventuele cursus en lactatie deskundige maar ook hier weer zoveel verhalen en websites dat ik t spoor bijster raak.

    Een kolf ( medela enkele kolf) heb ik al geregeld, voor ik investeer in een hele dure kolf eerst deze eens proberen. Wat moet ik allemaal in huis hebben? Zalf? Hoedjes? Compressen ( dozen vol Natusan heb ik versleten, zijn dit nog steeds de fijnste?)

    Welke borstvoeding goeroe kan me
    Op weg helpen?
     
  2. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Aanvulling: wat mag en moet ik eten/ drinken? Moet ik supplementen nemen of niet
     
  3. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.614
    113
    Vrouw
    Ma de bevalling leg je idd aan :)

    En je voed absoluut niet om de 3 uur, maar idd wanneer je kindje erom komt, dit zal veelal om de 2/2,5 uur zijn... dus laat je niet wijsmaken dat dat veel te vaak is en dat je op de klok moet voeden ed.

    Bv werkt op vraag en aanbod en als jij niet meegaat in de vraag stimuleer je je productie niet genoeg.

    Overigens is weinig voedingsstoffen hebben in de melk echt een fabel ;)

    Clusteren doen de baby’s om de productie op te krikken, hoe groter hoe meer melk ze nodig hebben en door het vele aanleggen stimuleren ze dat
    Zal inhouden dat je een aantal avonden op de bank geplakt zit met de baby bij je die elke half uur/uur/1,5 uur wil drinken

    Kolven heb ik niet zoveel verstand van :)

    Wbt dingen die jr in huis moet hebben, zou ik denken aan zoogcompressen en zalf
    Dit kan beoanthen zijn maar ook ‘speciale’ maar kan even niet op de naam komen... maar je kraamzorg en andere dames van het forum weten dat wel :D

    Verder wil ik je 1 tip meegeven, als het pijn doet en blijft doen laat dan aub naar het tongriempje en lipbandje kijken, door je kraamzorg EN vk EN lactatiekundige.
    Vaak zijn deze te straks waardoor se baby niet goed kan aanhalen en jij pijn blijft houden.



    Bij baby nr 2 waren we er snel achter en zijn deze na 5 dagen gekliefd :)

    Baby nr 3 zij de kraamzorg dat het prima was en domme ik heb daarop vertrouwd.
    Na 3 dagen bv gestopt omdat ik alweer huilend van de pijn in bed zat...

    Later bleek dus ook zij een kort lipbandje te hebben en een verborgen tongriempje.



    Heel verhaal.... en er zijn vast nog meer mensen die je er nog veeeel meer over kunnen vertellen

    Succes:D
     
    nizzie86 en Izzie7676 vinden dit leuk.
  4. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Ah bedankt alvast!
     
  5. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Ik lees mee! Wat fijn dat je deze keer de rust ervaart om het te proberen, Iz!
     
    Izzie7676 vindt dit leuk.
  6. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Ja ik kijk er zo naar uit! En jij bent er al bijna!!!
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  7. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Bv geven is in het begin even investeren. Je bent de eerste 2/3 maanden er veel mee bezig. Maar daarna is het vaak een stuk makkelijker en vooral heel handig.
    Kolven hoeft niet in het begin, ze zeggen na 6 weken is het verstandig om te beginnen. Ik heb echter wel gekolft omdat ik ontzettend veel melk had, ik de ochtend kolfde ik mijn borsten helemaal leeg. Resetten noemen ze dat, wel in overleg met een lactatiekundige.

    Ik heb 2 keer bv gegeven en mijn jongste krijgt nog steeds bv. Ik had bij de eerste natusan zoogkompressen, bij de tweede wasbare en die bevallen veel beter. Voor je tepels zou ik lanoline zalf in huis halen. Ook heb ik de eerste 4 maanden gevoed met tepelhoedje, en de jongste de eerste weken. Wel in overleg met een lactatiekundige, wat zoiezo een aanrader is om advies te vragen. Ik weet niet of je facebook hebt maar daar is ook een groep, borstvoeding natuurlijk | VBN. Daar kan je ook advies vragen.
     
    nizzie86 en Izzie7676 vinden dit leuk.
  8. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Over het kolven, wanneer doe je dat dan? Als se baby gedronken heeft zijn je borsten toch leeg? Als je gaat kolven is er toch niets meer voor se baby tot aan een aantal uur later? Of is kolven geen vervanging van een voedende baby?


    Facebook wil ik induiken als dat privé kan zonder dat al mijn vrienden meelezen over mijn tepels
     
  9. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Als je een voorraad voeding wilt aanleggen voorals je bijvoorbeeld weer aan het werk gaat, is het handig om daar na 6 weken mee te beginnen. In de nacht maak je de meeste voeding aan dus in de ochtend kolven is dan het beste moment. Het is heel verschillend wat je opbrengst dan is, het kan 20cc zijn maar ook al wel 60cc. Je kan eerst 1 kant doen en dan voor of na de voeding is een beetje afhankelijk van hoeveel voeding je hebt. Het mooie is dat je lichaam zich aanpast naar vraag en aanbod, dus als je elke dag kolft om een bepaalde tijd maak je daar ook voeding op aan.

    Zo geven heel veel vrouwen steeds 2 kanten, dus eerst links en als de baby loslaat dan probeer je rechts nog. Ik geef maar 1 kant per keer. Eerst links +/- 3 uur later rechts. De ene baby doet over de borstvoeding 20 minuten tot een half uur of langer, en de ander is na 10 min al klaar.

    De facebookgroep is een besloten groep :) hoef je niet je tepels te delen met al je familie en vrienden ;)
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kolven doe je in principe de eerste weken niet. Je productie moet dan nog op gang komen.

    Maar borsten zijn geen vaatje waaruit melk getapt wordt, waarna ze leeg zijn. De melk wordt aangemaakt wanneer ze gevraagd wordt. Of toch na een tijdje, na die eerste weken dus.

    Relax. Zoek een cursus waar je met je vragen terecht kan, of lees de website van La Leche League door. Maak je lid van hun groep op Facebook, die is privé die niemand kan zien wat je daar eventueel post.

    En vooral: laat je niet wijsmaken dat baby's pas om de drie uur drinken, of dat er te weinig voeding in je melk zit. Dat is niet waar. Voed op verzoek, bij elke kik die je baby geeft. De eerste weken zal dat minstens tien keer per dag zijn, dat is prima. Minder is niet ideaal, meer is nooit een probleem. Voor de bv dan, voor jouw dagindeling wel. Want ja, het is intensief die eerste weken. Maar zodra jij en kind er mee weg zijn, wordt het zo makkelijk.
     
    Nieuwsgierigbijtje en Izzie7676 vinden dit leuk.
  11. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.614
    113
    Vrouw
    Om hier nog even op in te haken, laat je vooral ook niets wijsmaken door het CB dat je baby te zwaar zou zijn, maar 6 voedingen per dag mag en weet ik t allemaal niet, dit zijn allemaal fv adviezen en totaal niet toepasbaar op bv
     
    SAARC en nizzie86 vinden dit leuk.
  12. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Ow nee het cb is voor mij alleen voor de inentingen en de rest zal
    Allemaal
    Wel
     
    nizzie86 en Biny vinden dit leuk.
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nou dat hoeft nu ook weer niet. Het cb kan vaak heel nuttig advies geven. Alleen zijn ze soms nogal van de oude stempel, dus kritisch blijven is handig.
     
  14. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Ik heb nog nooit nuttig advies gehad van het cb, geen goede ervaring mee. Ging heen voor meten wegen en inenten. Cb zit veel te vast in curves is mijn ervaring
     
    2kanjertjes vindt dit leuk.
  15. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Rite aid gelpads voor tepelkloven! Geniale dingen. Handig om vast in huis te hebben. Bij borstvoeding is het zo’n beetje dat alles mag. De mijne dronken nooit meer dan 8 keer per dag en de jongsten poepten vanaf het begin eens per week. Volgens velen absoluut niet goed maar ze deden het er mee. En een kraamhulp met verstand van zaken is heel goed zeker bij de eerste keer! Succes.
     
    Izzie7676 vindt dit leuk.
  16. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Hier 2x bv en 2x overproductie.
    Op dag 3 inderdaad veel stuwing. Als je het idee hebt veel melk te hebben: leg de 2e keer aan dezelfde borst aan voor “toetje”. Dit zeker IOM lactatiekundige.

    Handig, dan heb je 1 borst over evt om te kolven. Na een week of 3 was de productie wat teruggelopen en ben ik weer 2 borsten gaan geven, je merkt het vanzelf wanneer je kindje vaker gaat vragen of nog niet tevreden is of je nog een borst gaat geven.

    Gelpads vond ook ik dé uitkomst bij tepelkloven!

    Ennnnn echt even volhouden. De eerste weken is het vaak even zoeken, wennen, gedoe, maar erna zo relaxt. Baby wil voeding—> hop aanleggen maar. Lekker in bed liggend.
     
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Die 3 uur is een beetje de max om ertussen te houden en 4 uur snachts in het begin. Mijn oudste melde zich niet vaak in het begin terwijl hij veel af viel. Dan is t wel goed om een maximale tijd in te stellen.

    Tepelhoedjes zijn vooral handig als je tepels naar binnen zitten. Maar een kindje kan de borst dan vaak niet goed leeg drinken. Mochten die nodig zijn dan is het handig om telkens te kijken of je ze halverwege de voeding ertussenuit kan halen.
     
  18. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Gelpads haal ik, hoedjes ook just in case en purelan schijnt ook goed te zijn, die haal ik ook maar zodat ik direct kan gaan smeren
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vond lanoline veel prettiger dan purelan. Veel minder plakkerig een makkelijker uit te smeren (vooral handig op een moment dat je tepels erg gevoelig zijn).

    Verder heb je ook een hoop borstcompressen nodig. En zorg dat je de juiste maat tepelhoedje ( en borstschelp) hebt.
     
  20. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Je voed zo vaak je kind wil met aan het begin een max van 3 uur ertussen. Ik zat in de kraamweek vaak op 12 voedingen per dag. Nu meestal 8 ofzo.
    Kolven van af een week of 6 om te oefenen met de fles voor als je gaat werken.
    Qua co.pressen heb ik nu wasbare. Erg tevreden over. Lekker zacht.
    Verder lanoline zalf en dat is t wel ongeveer denk
     

Deel Deze Pagina