Door de borsten het bos niet zien, veel vragen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Izzie7676, 25 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Laat alles wat je weet mbt het voeden van je kind los, kunstvoeding is niet te vergelijken met borstvoeding (alhoewel er natuurlijk zat moeders zijn die ook gewoon op verzoek voeden met de fles:thumup:).
    Haal en boek bij de bibliotheek, neem een kijkje op FB van La Leche League, of
    ga naar een voorlichtingsavond. Begrijpen hoe borstvoeding werkt, kennis, is al het halve werk.
    Met die kennis kan je ook dealen met de vaak bijzondere adviezen van mensen (vriendinnen, schoonmoeder)
    die het maar raar vinden dat je kindje 10 voedingen op een dag wil, clusterperiodes heeft en veel mama honger. Er hoeft geen fles in, je kindje krijgt genoeg voeding en je melk bevat echt alle voedingsstoffen, ook als het er blauw/doorzichtig/waterig uit ziet.

    De andere helft is de hulp die je krijgt. Helaas roept men dat borstvoeding echt het beste is voor je kindje etc.
    Maar de hulp (in de vorm van verpleegkundigen, kraamhulp, VK, huisarts en CB) is vervolgens vaak niet toereikend.
    Zorg dat je het nummer van een lactatiekundige bij de hand hebt.
    Zij kan je helpen, heeft er voor gestudeerd.
    Vraag die hulp als je vragen hebt, twijfels, en wacht niet te lang. Als je er op tijd bij bent, zijn de meeste opstartproblemen goed op te lossen.
    https://www.nvlborstvoeding.nl/

    Succes!
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  2. Plusje

    Plusje Bekend lid

    1 apr 2017
    709
    285
    63
    Ik vond de zwangere zaterdag in het wkz erg fijn (weet niet of je in de buurt woont). Ze hebben ook een infosessie over borstvoeding die dag. Ook met youtubefilmpjes over hoe goed aanhappen etc (tip!, Was van het who geloof ik). Het was voor mij een eye-opener hoeveel er van je borst (ook heel stuk tepelhof!) in dat kleine mondje verdwijnt. Ik dacht altijd dat het alleen de tepel was of moest zijn. Voor de rest geen speciale dingen gedaan of nodig gehad. Maar die video's over aanhappen vond ik zeer informatief, dat haal je niet uit fotootjes enz.
    En laat je indd niet van de wijs brengen dat op een gegeven moment 3 uur tussen de voedingen hoort te zitten,of 6/7 voedingen per dag. Gewoon lekker op verzoek, en dan kan 10-12 voedingen heel normaal zijn, 2 uurtjes ertussen. Of s avonds elk uurtje (clusteren). Niets mis mee! Ik zat tot voor kort (met 4,5 maand) op 7 a 8 voedingen op een dag, met 2, 2,5 uur ertussen. Nu heeft hij even een regelweek (of tandjes..) en ben weer even terug naar 9-10 voedingen op een dag. Heel gezellig en zo gepiept.
     
  3. Liefje13

    Liefje13 Actief lid

    26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Wat je in huis moet hebben zijn je borsten. :) Compressen zijn handig, zeker in het begin. Ik kreeg al een tsr als ik een wildvreemde kindje voor de huilen hihi.

    Ik zou me geen zorgen maken om supplementen en dat soort ellende. Gewoon eerst eens kijken hoe alles loopt. Je kan zo vaak aanleggen als je zelf wil, 12 x per dag is normaal in het begin. Voedden op verzoek kan ook betekenen op jóuw verzoek. Dus heb je stuwing? Dan kan je ook aanleggen.
     
  4. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Ik weet niet of het al is gezegd
    Maar ik vond het boek van Stefan kleintjes, erg handig en leerzaam.
    Borstvoedingsboek
     

Deel Deze Pagina