Wat zijn nu echt tekenen dat je kind toe is aan bijvoeding?

Discussion in 'Voeding' started by Vladivostok, Jun 7, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vladivostok

Vladivostok Actief lid

Mar 10, 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Iemand heeft het op dit forum al eens mooi op een rijtje gezet, maar ik kan dat topic niet terugvinden.
    Waar moet ik bij dochter op letten om te kunnen bepalen dat ze toe is aan iets naast de fles? Ik weet dat het continu handjes in de mond stoppen niet zo veel zegt.

2. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Nachtvoeding (terwijl het niet meer nodig was)
    Grijpen naar eten
    Eten uit je mond kijken

En toe zijn is een groot woord. Vanaf 4 maanden kun je ze laten wennen aan de smaken. Alhoewel mijn dochter de 2 eetlepels die ze maximaal mag, eigenlijk te weinig vindt. Voeding is lekkerder dan melk volgens haar.

3. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Voor mij was dat:
    - zelf kunnen zitten rechtop
    - eten kunnen pakken
    - eten in de mond stoppen
    - de stukjes wegkauwen

Nachtvoedingen horen er mijn inziens gewoon af en toe met periodes weer bij (o.a. rond de 4 maanden hier weer een tijd gehad). Op de handjes sabbelen en eten uit de mond kijken hoort inderdaad gewoon bij de ontwikkeling en duidt niet per definitie op toe zijn aan bijvoeding. Kan uiteraard wel, maar hier deed de oudste dat bijv al vanaf net 2 maanden, tja, dat vonden we toch echt veel te vroeg haha.

4. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Euh. Nee. Dat is de Nutricia-variant van «klaar zijn voor vaste voeding»...

Een nachtvoeding is op die leeftijd sowieso normaal, en het kan perfect dat die eerst even weggevallen was en dan weer terug. Ze worden rond die tijd nu eenmaal actiever en dus hongeriger.

Grijpen naar eten is net hetzelfde als grijpen naar speelgoed. Stap in de ontwikkeling. Het is niet dat die baby al weet dat chocolade lekker is.

Eten uit je mond kijken... Guess again. En zie hierboven.

Bij ons was het vooral: zelfs met ruim een liter fv nog niet verzadigd zijn. Daar hielp de vaste voeding zeker wel bij.

5. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    - zuigreflex van de baby verdwijnt: baby zuigt niet op alles wat in de mond komt naar maakt kauwbewegingen - > mondmotoriek is er klaar voor
    (Ergens rond 5mnd)

- kind kan goed rechtop zitten met een rechte rug en zelf eten in de mond stoppen - > lichaamsmotoriek is klaar om te kunnen eten, vaste voeding eet je immers niet half liggend

- baby kan niet meer verzadigd worden met alleen melk, hoeveel het ook drinkt en vraagt steeds vaker (vaker dan elke 2-3uur) om voeding

Voor de rest is het belangrijk om onderscheid te maken tussen normaal gedrag rond 4mnd en toe zijn aan eten. Rond die leeftijd vragen baby's vaker om melk, dat hoort er gewoon bij.
    Daarnaast zijn speekselklieren volop in de ontwikkeling waardoor de baby veel gaat kwijlen om op alles zuigen wat ze tegen komt. Hoort er helemaal bij.

6. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

Mar 28, 2015
    1,998
    221
    63
    Zie dat jouw dochter 4.5 maand is. Mijn dochter zat toen echt al op 125 g fruit en 125 g groente (ik maakte vers maar heb gekeken naar de inhoud van een potje). Zij vind/vond het ook echt heerlijk
    :D

7. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Hier hanteert het cb dit ook! :O Ik kreeg een week voor mijn dochter 4 maanden was 'groen licht' van het cb, maar ze is dan ook laat geboren. Het maakt niet uit wat we aanbieden, ze schuift als naar binnen, maar kon inderdaad al zelf dingen met 2 handen pakken, stopt alles in de mond (ook de hand van de cb medewerker ;) ), kan al dingen als omrollen (rechtop zitten lukt niet omdat ze haar evenwicht verliest als ze na 3 seconden weer wat anders ziet)...
    bij 4 maanden zijn het in ieder geval proefhapjes om aan smaken en texturen te wennen. Vanaf ongeveer 6 maanden zal je kindje aangeven meer te willen (is een gemiddelde, dus kan ook 8 maanden zijn). Ik denk persoonlijk dat je het wel aan kindje merkt als hij/zij eraan toe is. Tenslotte ken je zelf je kindje het beste.

8. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    Maar goed, vanaf 4 maanden mag het, vanaf 6 maanden hebben ze ook meer nodig dan melk. Het cb zegt inderdaad 4 maanden, maar de WHO overtuigt mij meer en zij zeggen nog steeds 6 maanden.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Wanneer je dus ook echt bijvoeding kunt geven....dus stukjes eten. Als je gepureerd eten geeft kun je net zo goed melk blijven geven, het heeft dan geen meerwaarde.
    Dus stukjes leren pakken, eraf sabbelen/eten.

10. Vladivostok

Vladivostok Actief lid

Mar 10, 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit was inderdaad de informatie die ik bedoelde! Bedankt!

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Cb heeft ergens iets opgevangen over onderzoek en vanaf 4 maanden bijvoeden en hanteert daarin gelijk als richtlijn: "uit onderzoek is gebleken dat het beter is om bij te voeden vanaf 4 maanden voor elk kind". Uiteraard zal er een (kleine?) kern van waarheid in zitten.
    Hetzelfde heeft het cb dit gedaan met kraanwater. Vroeger mocht je geen kraanwater gebruiken, chloor en loden leidingen. Leidingen zijn vervangen en chloor verminderd. Vanaf toen is het advies: je mag koud leidingwater gebruiken tenzij je nog lodenleidingen hebt.
    Cb adviseert om warm kraanwater te gebruiken. (Dit is tegen het advies in, warm kraanwater komt vaak uit een boiler, die evt in cv zit, wat een broedplaats voor bacterien is en mogelijk metalen bevat).

Ondanks dat ik een voorstander ben van bijvoeding met 6 maanden zal ik ook zeggen dat het vanaf 4 maanden mag.

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Dit inderdaad. En dat hoeft echt niet op de dag af met 6 maanden te zijn, jongste dochter was er met 5,5 helemaal klaar voor :D

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Als je borstvoeding geeft, kun je met 4 maanden last hebben van een beruchte dip-periode. Juist dan is het belangrijk om toe te geven aan nachtvoedingen, en het bijvoeding geven nog even te laten...

14. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,104
    29
    48
    Dit was/is mijn lijstje vereisten zo'n beetje... weliswaar uitgaande van Rapley.

Nachtvoeding, eten uit je mond kijken, alles naar de mond brengen, smakken, steeds meer (melk)voeding vragen... zijn voor mij geen tekenen.

15. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Ik snap die tekenen ook niet goed. Hier met 6 maanden begonnen en ze eten meteen erg goed. Denk alsjeblieft aan het darmen en verterings systeem!

16. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ja deze! Zo grappig ik las jouw antwoord ergens en toen dacht ik oooohhh!

Mijn zoontje had erg last van zijn darmpjes reflux en obstipatie. Bij 5 maanden proberen te starten maar dat ging mis. Toen bij ruim 6 maanden weer. Toen ging het wel maar niet van harte. Hele strijd enzo. Wat grappig was: ineens rond de 7 maanden maakt hij kauwbewegingen en hup vanaf dat moment eet hij makkelijk en alles. Ik weet nog dat ik tegen mijn man zei: hij maakt kauw bewegingen lijkt wel een koetje. Daarbij kon hij toen ook pas normaal zitten in een stoel. En toen jij dit plaatste viel het kwartje en legde ik het verband :D

17. Vladivostok

Vladivostok Actief lid

Mar 10, 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, dat dacht ik ook toen ik het las. Het klinkt heel logisch zo, veel logischer dan alle nutricia-achtige tips hierover.

18. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Dit klinkt allemaal heel logisch! En tja, mijn dochter kauwt al overal op, al sinds ze bijna 4 maanden was. Als dingen niet helemaal goed gemalen zijn, kauwt ze het toch weg. We voelen zelfs de tandjes al! (Zijn nog niet door). Ik vermoed dat kinderen gaan kauwen als de tandjes dreigen door te komen. Dat is bij de meeste kinderen bij 6 maanden, dus zou logisch zijn. En op dat moment kunnen ze ook vast voedsel krijgen.

19. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Zou best verklaren waarom eten bij de onze moeizaam ging die heeft 1,5 maand z'n eerste tandje en idd vanaf toen gaar het steeds beter (plus de kauwbegingen plus rechtop zitten)

Daarvoor sabbelde hij op alles maar eten ging niet echt.

Share This Page