Morgen ben ik 25 weken zwanger. Na twee heftige weken wil ik graag even mijn verhaal kwijt, en hopelijk zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben (of iemand in de omgeving) en zo ervaringen willen delen. Bij de 20 weken echo in het ziekenhuis bleek dat de baby wat aan de kleine kant was (net onder de p5 lijn). Hiervoor kregen we op vrijdag bij 22,5 week nog een echo om te kijken of ze wel goed groeide. Dit was gelukkig wel het geval met zelfs een paar dagen inloop. Omdat het hoofdje vrij laag lag hebben ze een inwendige echo gemaakt. Met de baby gelukkig alles goed, maar zo kwamen ze bij toeval achter iets anders... M'n baarmoedermond bleek te kort. Slechts 1,5cm, wat normaal tussen de 2,5 en de 4 moet zijn. De gynaecoloog wilde me hier niet mee laten lopen en zo is er besloten en Cerlage te plaatsen. En wel al de woensdag erna. Op dinsdagochtend moest ik me melden, toen bleek bij de echo dat de baarmoedermond nog maar 0,6cm was. En de volgende dag tijdens de operatie bleek dat ik zelfs al ontsluiting had. Ik ben eigenlijk nog steeds in shock dat ze er net op tijd bij waren. En dank God iedere dag dat hij onze dochter voorzover heeft willen bewaren. Wat ik nog steeds vreemd vind is dat er hier niet standaard naar gekeken wordt. Als ze hier niet toevallig achter gekomen waren, hadden wij ondertussen onze dochter waarschijnlijk al verloren. Nu ben ik ondertussen weer thuis, maar lig de hele dag op bed. Misschien gek, maar ik voel me op de een of andere manier een wandelende tijdbom. Ik het ziekenhuis geven ze aan dat de baby de 28 weken moet halen en dan goede overlevingskansen heeft. Bij wie is er ook een cerclage geplaatst en wat zijn jouw ervaringen? en / of wie heeft een vroeggeboorte meegemaakt (rond de 28 weken) en hoe gaat het met de baby? Sorry voor het lange verhaal, maar ben erg benieuwd naar jullie reacties!!!
Jeetje wat een heftig verhaal.. Ik heb bhet zelf niet meegemaakt en kan ook geen mensen in mijn omgeving maar wilde je wel even sterkte wensen en ik hoop voor je dat je baby nog zeker wat weken veilig in je buik blijft zitten
Hoi, Ik heb het meegemaakt. Ik heb nu een preventieve cerclage gekregen toen ik 13 weken zwanger was en alles gaat nog goed. Mijn bmh is 3.9 cm. In mijn vorige zwangerschap ging ik met 17 weken naar de poli ivm bloedverlies en bleek ik al 4cm ontsluiting te hebben en toen is er met spoed een cerclage geplaatst maar helaas ging het 2 weken later alsnog mis. Mijn vliezen braken en ik had een infectie opgelopen. De zwangerschap daarvoor ging ik met weeën naar de verloskamers en bleek ik 5 cm ontsluiting te hebben en was er niks meer aan te doen. Ik ben toen met 20 weken bevallen. Maar nu hebben we goede hoop en ga ik elke 2 weken op controle. Ik ga nu naar een academisch ziekenhuis waar de grens voor levensvatbaar op 25weken ligt. Dus dat is nu de termijn die ik wil halen. Daarna de 28,30,32 enzo verder. Er word idd niet standaard naar gekeken en meestal weten ze pas dat je een zwakke baarmoedermond heb na herhaaldelijke verliezen in het 2e trimester. Ik heb na 2 voldragen kindjes dus 2 kindjes verloren met 20 weken zwangerschap. En nu dus opnieuw zwanger. Ik zal een link plaatsen waar we kletsen over cerclage enzo. Maar doe het vooral rustig aan. Ik begrijp het heel goed dat je je een wandelende tijdbom voelt. Het is ook niet niks wat je meemaakt. Als je nog iets wilt weten vraag je het maar, Groetjes jenifer Hier is de link:http://www.zwangerschapspagina.nl/prematuur/188256-preventieve-cerclage.html
jeetje nou ik heb er gelukkig geen ervaring mee. Maar wil je toch even sterkte wensen en hoop voor dat de kleine nog heel heel heel lang blijft zittten!!
Ik heb een vroeggeboorte meegemaakt. Onze dochter is met 27+2 geboren. De aanleiding daarvoor was onbekend. Want toen ik in het ziekenhuis kwam bleek ik al te moeten persen. Was niet meer uit te stellen. Met onze dochter gaat het nu goed. Ze heeft alleen astma, kalk op haar niertjes en loopt wat achter in de ontwikkeling. Maar dat mag met premature kinderen. Je mag ze corrigeren in leeftijd naar de uitgerekende datum. En dan zit ze juist weer goed op schema. Ze heeft 5 weken op de NICU gelegen en 5 weken in een streekziekenhuis. Het was een zware tijd. De eerste 5 weken of het allemaal wel goed zou gaan en of ze het zou overleven en daarna omdat je gebroken bent en je kindje gewoon mee naar huis wil nemen. Gelukkig kregen we dit voor elkaar ondanks dat het niet gebruikelijk was op dat moment. Het was erg spannend allemaal. Ook omdat er om je heen daar natuurlijk ook kindjes liggen met wie het minder goed gaat. Er zijn natuurlijk bij die kleintjes veel gevaren (blijvende schade) en ik dank god op mijn blote knieen dat dat ons meisje berspaard is gebleven en dat ze zo sterk was. En kindjes met wie het beter gaat. Vanaf 25 weken helpen ze je kindje als het kindje laat zien dat hij/zij vechtlust heeft. Ik heb wel gezien dat het voor dat termijn echt nog harder knokken is voor zo'n kindje.... Ik hoop voor je Dat jou kleintje lekker blijft zitten!!! Voor iedereen trouwens die hetzelfde meemaakt als jou. Elke dag is er weer 1 waarin je kindje sterker word!! Goed rust houden en proberen niet teveel te piekeren. Ik weet dat het makkelijker gezegd is. Maar met piekeren schiet je uiteindelijk niks op. En is ook niet goed voor je kleintje. Heel erg veel succes!! En als je nog meer wilt weten of prematuren kan je altijd nog een bericht sturen. Het kan dus allemaal gewoon goed komen. Hier in o.a. onze dochter een voorbeeld van! Veel liefs