Wij gaan binnenkort ons huis te koop zetten en nu ben ik op zoek naar praktische tips! Tips mbt het kiezen van een makelaar, waar moeten we op letten? Do's en don'ts voor wanneer de foto's gemaakt worden/er kijkers komen? Andere belangrijke dingen? Wij hebben een vrij minimalistisch interieur (oke, speelgoed uitgezonderd ) met rustige, neutrale kleuren op de wanden (boven en beneden) en lichte vloeren. Sommige mensen vinden het kaal of leeg, wij vinden het vooral rustig Er staan dus geen prutsels en frutsels en we hebben weinig meubels in de kamer (geen onnodige kastjes ed). Moeten we dit zo laten, of juist niet?
Bij onze makelaar zat een interieur styliste in het pakket. Zij gaf praktische informatie over hoe de ruimte evt extra aan te kleden.
Klinkt goed. Juist goed als je weinig frutsels hebt en de ruimte vrij leeg oogt. Mensen kijken naar de ruimte. Je moet er voor zorgen dat het zo veel mogelijk onpersoonlijk wordt. Dus alle foto’s en andere persoonlijke zaken wegleggen. Ook bij bezichtigingen. Maak zelf eens foto’s per ruimte en bekijk deze dan. Dan zie je zelf goed wat er nog weg kan en hoe het overkomt.
Hier zei de interieurstylist dat zo min mogelijk frutsels en foto's hoe beter. Ook je aanrecht zo leeg mogelijk, er mocht maar 1 apparaat op staan. Handdoek/ theedoek moesten voor de foto's ook liever even weg, net als zeepjes en shampoo s in de badkamer. Wij hebben er zelf veel aan haar tips gehad. Hoe minder persoonlijk het oogt hoe beter een potentiële koper zich in kan leven om er zelf te wonen. Neutrale lichte kleuren is dan natuurlijk ook altijd goed.
Wij zijn gevallen voor een makelaar die relatief normale foto's maakte. Wat ons vooral opviel tijdens het bezichtigen van huizen is dat wij bij binnenkomst lichtelijk waren teleurgesteld in de ruimte. Alles leek zoveel ruimer op de foto's. Was voor ons echt een afknapper. Daar verkoop je naar mijn mening een woning niet mee. Een woning moet bij binnenkomst nog mooier wezen dan op de foto's. Zelf voor de foto's/bezichtiging alles opgeruimd. Geen speelgoed in zicht, huisdier+mand voer/drink bakken eruit. En bos bloemen op tafel, bakje met chocolaatjes klaar gezet, verwarming lekker warm en ik stak een geurkaars aan. Als ik terug denk zorgde ik ervoor dat het huis er hotel achtig uit zag, neutraal en niks persoonlijk.
Welke regio? Populair type huis? Goede prijs? Allemaal afhankelijk ik zou t namelijk eerst zonder makelaar proberen te verkopen (wel op funda.) Dat wordt hier in de regio vaak gedaan bij populaire huizen .
Geen idee of de markt bij jullie ook zo goed is voor de verkoper - maar hoe veel geld kost een makelaar en kun je dat niet besparen? Geen idee of je dat wíl hoor. Maar mogelijk hebben er meer soortgelijke huizen te koop gestaan (zodat je een richtprijs/richtlijn hebt qua prijs) en kun je de makelaar (deels) overslaan? Maar verder qua inrichting: rustige kleuren en veel ruimte zijn inderdaad belangrijk. De koper kijkt naar ruimte en licht. (ik wel tenminste -wij zijn hard op zoek) . Verzorgde tuinen. En misschien wat 'groen' binnen voor de huiselijkheid/warmte.
Idd.. soms zie ik foto's voorbij komen en dan vind ik het er heel rommelig uit zien door de frutsels e.d. Ik ben zelfs al eens een foto tegengekomen waar de hond van de verkopers op stond. Of waar je de reflectie van de fotograaf in ramen/ spiegels ziet, maar dat zegt dan meer over de fotograaf die ze gebruikt hebben natuurlijk al vind ik dat niet erg professioneel over komen. Dat is dus eigenlijk ook nog een tip... Voor je een makelaar kiest, kijk goed naar de foto's die ze al hebben staan op hun website. Ik zie regelmatig gigantische wcpotten voorbij komen.
Verkopen zonder makelaar, hoe gaat dat in zijn werk? Wat hier in het dorp te koop stond (<250.000) was binnen no time verkocht. Alleen de dure woningen (>300.000) staan nog te koop. Er zijn al een poosje geen nieuwe huizen onder de 250000 bij gekomen. We verwachten dat we het heel snel kwijt zullen zijn. Ons huis valt in de categorie starterswoning en staat in Friesland.
Www.zelfverkopen.nl is een internetmakelaar wat ook enorm handig is! Op de website van vereniging eigen huis is ook het 1 en ander te vinden.
Hier in de wijk de afgelopen 4 maanden al 3 mensen die hun huis hebben verkocht via de lokale fb groep. zelf fotos gemaakt, verhaaltje erbij. Meerdere mensen laten langskomen en bieden. Alle documenten werden door de notaris opgesteld dat was veel voordeliger dan via de makelaar.
Bij de meeste makelaars kun je een gratis taxatie doen. Wij hebben er een aantal (4-5) uitgenodigd. We hebben uiteindelijk voor de makelaar die het meest enthousiast was over ht huis. Hij moet hem tenslotte zien te verkopen! Bij het maken vd foto's as alles schoon en opgeruimd (bijv geen jassen aan de kapstok, zeepjes op aanrecht etc, geen auto voor het huis of op de oprit). Kleuren idd licht en neutraal. Waar het nodig was hebben we een nieuwe saus of likje verf over gedaan!
-Meerdere makelaars laten komen en kijken waar je je goed bij voelt. -Je interieur klinkt al heel goed, rustig en "kaal", alleen nog even het speelgoed uit de weg dan -Zorg dat alles schoon is. Ben daar zelf toch wel eens op afgeknapt bij een bezichtiging, ondanks dat ik weet dat je het zelf goed schoonmaakt voordat je er in trekt..
Wij hebben zelf de afgelopen paar jaar veel huizen bekeken (en afgelopen maand eindelijk een huis kunnen kopen) Ik knapte persoonlijk af op de huizen die voor een bezichtiging heel kaal waren gemaakt. Ik wil kunnen zien hoe het is om in een huis te wonen, geen showroom. En het is belangrijk dat het schoon is. Anders krijg je als potentiële koper gelijk het gevoel dat iemand geen zorg aan zijn/haar huis besteedt en jij dus straks eventueel met allerlei verborgen gebreken zit.
Oh en zorg ervoor dat je niet thuis bent bij bezichtigingen. Een paar keer meegemaakt en dat was erg onprettig. Je hebt dan echt het idee op bezoek te zijn en niet in jouw mogelijk nieuwe huis rond te lopen. En het gevoel dat je gekeurd werd of je wel goed genoeg was om de woning te kopen... brrrr
In ons geval heeft dat heel anders uitgepakt. Heel veel mensen wilden dit huis kopen en wij hebben ons er echt tussengewrongen bij de makelaar door heel flink te zeuren. We konden het huis gaan bekijken met de makelaar, maar de bewoners waren dus thuis. Wij hebben netjes kennis gemaakt met hun en het klikte...wij hebben direct toegehapt en een bod gedaan. De verkopende partij gunde ons het huis en kwamen met een heel billijk tegenbod waar wij op toegehapt hebben. Alle andere bezichtigingen werden afgezegd en wij mochten in onze handjes knijpen. Zo kan het ook lopen. Wij waren als kopers trouwens ook niet zo moeilijk hoor, het huis moest grondig gerenoveerd worden, was verre van schoon of opgeruimd maar qua bouw, buitenruimte, locatie en mogelijkheden voldeed het aan onze wensen en dan prik je door de rest wel heen.
Kijk kritisch naar je woning. Zijn er nog verfeloze plekjes, plintjes die missen, beschadigingen aan een gestucte muur, loszittende handgrepen, klemmende deuren. Kleine dingetjes en zo makkelijk te verhelpen. Een potentiële koper ziet dat als werk. Wij zijn zelf ook druk bezig. Zo hebben we een lelijk badkamerkastje geverfd, zijn we de kozijnen en deuren boven aan het verfen en hebben we eindelijk de stucadoor uitgenodigd om onze gang af te stucen. Straks alles netjes voor de verkoop
Ik zou kiezen voor een NVM makelaar, die huizen zijn beter zichtbaar op funda dan van makelaars die niet bij de NVM zijn aangesloten.