Wel of geen knuffel, vanaf welke leeftijd?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Micera, 24 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mijn zoontje heeft al vrij jong een knuffeldoekje gekregen. Een doekje, met daaraan een schaaphoofdje. Hij vond deze de eerste maanden interessant, maar kijkt er inmiddels al maanden niet meer naar om. (Hij is nu bijna 11 maanden.) Hij slaapt nu met een doekje met zijn speen, en het kleine knuffeltje ligt ergens in de hoek van zijn bed.

Ik vraag me af of hij interesse zou hebben in een andere knuffel. Of het nut heeft een andere knuffel te kopen. Ik zie wel erg leuke, maar als hij er niet naar om kijkt heeft het geen zin.

Wanneer kreeg jullie baby (opnieuw) interesse in een knuffel? Wanneer heb je een (tweede) knuffel geïntroduceerd? Had je kindje bijvoorbeeld geen interesse in een klein knuffeltje, maar wel in een grotere? Neemt je kindje de knuffel ook overal mee naar toe?

Of te wel: ik ben opzoek naar verhalen over de relatie baby/dreumes en knuffel. :D

2. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#2 MMarianne, 24 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2015
    Leek mij ook wel leuk maar als ik de verhalen lees over de drama's wanneer het lievelingsknuffeltje kwijt is ben ik eigenlijk wel blij dat zoontje geen lievelingsknuffel heeft die overal mee naartoe hoeft. Hij heeft wel knuffels langs z'n bed liggen en die moeten wel in chronologische volgorde liggen :D

3. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Al onze kinderen hadden vanaf de geboorte een knuffel waar ze nu nog mee slapen,

Het zijn echt hun lievelings knuffels, echter mogen ze het bed niet uit tenzij ze ziek zijn mogen de knuffels even mee naar beneden maar anders blijven ze boven in bed

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.976
    3.988
    113
    Mijn dochter is ongeveer siamese tweeling met haar knuffel..
    Ik had hem gekocht toen ik zwanger was en hij zat, samen met twee collega knuffels, vanaf het begin in haar bedje. Toen ze een paar maand oud was legde ik die knuffel steeds bij haar en sindsdien zijn ze onafscheidelijk. Heb via een oproep op internet een tweede exemplaar kunnen bemachtigen. Was oa erg handig toen ze knuffie in een wilde bui hopla achterover in een pan met kokend water mikte....

Ze heeft meerdere favoriete knuffels, maar niet eentje kan aan knuffie tippen.
    Mijn zoontje is nu 4 mnd dus komt een beetje in de fase dat je er een knuffel bij kan leggen, dus ff goed kijken welke ik kies ;)
    Hij heeft zelf volgens mij al een beetje voorkeur voor een bepaalde beer.

5. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik vind een knuffel belangrijk voor een kind; gewoon iets om mee te knuffelen wanneer de ouders er niet zijn. Sommige kinderen hebben daar behoefte aan, sommige kinderen niet. Ik leg dus al sinds dag 1 een knuffeltje in de buurt (toen hij erg klein was nog niet in zijn bedje) en ik heb het idee dat hij dit wel fijn vind. Hij pakt ook zelf zijn knuffel vast en ligt er kort mee te kroelen. Soms drukt hij zijn knuffel tegen mijn lippen aan en krijgt de knuffel ook een kus! Het is een kwestie van gewenning, denk ik, want bij de opvang heeft hij nooit een knuffel en daar slaapt hij ook prima zolang hij zijn speen maar heeft :)

Vanaf een maand of 4 heeft hij zijn vaste crew in bed. Een konijn, een ijsbeer en zijn blauwe tutpopje. Stiekem staat er nog een knuffelbeer en een hond in zijn ledikant bij het voeteneind, maar daar kijkt hij totaal niet naar om.

Ik hield zelf ontzettend van knuffels toen ik klein was en vond daar troost in; of mijn kind dat nodig heeft - ik hoop van niet - maar áls... dan kan en mag dat :D Daar zijn ze voor. Vertel je zorgen (als je die hebt), knuffel ermee als je wat dan ook voelt, maak er vrienden mee, gooi ze aan de kant, geef ze pizza, whatever. Het is jouw knuffel dus veel plezier ermee ;)

Ik heb alleen de ijsbeer dubbel; de rest is one of a kind. Twee weken geleden was hij ziek en moest hij herhaaldelijk overgeven en zat alles in de was. Ik hoorde geen klachten - thank heavens.

6. Tobias heeft nooit behoefte gehad aan een knuffel. Vind ik soms wel jammer.

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier gaf onze jongste het zelf aan.
    Jongste heeft niet 1 voorkeur kiest elke dag wat anders om mee in bed te nemen.
    Oudste met 8 maanden verkocht aan 1 bepaalde knuffel.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Hier ook beiden knuffel verslaafd. Dochter heeft 2 label label doekjes (2 kippen) zoon heeft nijntje en bumba

9. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Er ligt bij dl vanaf babyleeftijd af een knuffeldoekje (met berenkopje) in haar bed. Ik heb er zelf extra van laten bijmaken, voor bij de oppas en voor het geval hij kwijtraakt. Maar rond 11 maanden werd ze opeens dolverliefd op een klein beertje (waar ze gewoon beneden mee speelde) en dat is echt haar favoriet nu. Het knuffeldoekje ligt er nog steeds bij, maar wordt soms achteloos het bed uitgegooid :D Mijn ervaring is dus dat ze echt zelf bepaalt wat een leuk/lief knuffeltje is! Het echte, bewuste knuffelen (ook met ons) begon ook echt pas rond 11 maanden.

10. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Hier lijkt het nu alsof meneer net begint te reageren op het knuffeltje (kleine prenatal ooivaar) dat hij al sinds zijn geboorte heeft, als ik hem aangeef. Hij lijkt hem te gaan herkennen?

Vanaf het begin 'stop'ik het knuffeltje veel bij hem in de buurt, in bed, de box, de wipstoel, aan tafel, in de maxi cosi etc. ik hoop dat hij op die manier 'leert' knuffelen. :)

Ik heb ook altijd één lievelingsknuffel gehad, maar deze is gestolen toen ik een jaar of 12 was, ben er wel even kapot van geweest, natuurlijk, maar geen jarenlange drama's. ;) Had het wel heel erg leuk gevonden om hem nog te hebben, het is een fijne jeugdherinnering, een lievelingsknuffel.

Liefs,

11. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.616
    1.156
    113
    hier tot ongeveer 1 jaar geen aandacht gehad voor knuffels, had hele leuke in zn bed liggen :D maar meneer wou niet...
    tot we een bumba kregen van collega van mijn man, dat ding is vanaf dag 1 zn maatje!
    hier blijft ie in bed, alleen bij nachtje logeren gaat ie mee.
    vind het altijd erg risicovol om een favo knuffel overal mee naar toe te slepen en daarbij vind ik het vaak vieze dingen die overal op de grond vallen

12. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    MIjn dochter van 20 maanden begint nu pas interesse te krijgen in het lappenpopje wat al maanden bij haar op bed ligt. Ik vind het best. :)

Het is volkomen normaal als een kind pas (veel) later interesse toont in 1 of meerdere knuffels. Op jonge leeftijd dienen knuffels vaak als vervanging voor de ouders wanneer die niet beschikbaar zijn, maar ze zijn absoluut geen must.

13. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl is vanaf dag 1 dol op knuffellapje met berenhoofdje. Toen ze 9 maanden was kwam daar een geel pluche zeepaardje bij op vakantie, en vond ze haar muziekschaap opeens ook heel leuk. Die dingen moeten altijd inbed liggen. Verder sinds 10-15 maanden ook wel interesse om met andere knuffels te spelen overdag.

14. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Hier gooide hij al vrij snel al z'n knuffeltjes uit bed, één voor één verschillende geprobeerd, maar geen enkele wou hij in bed hebben.
    Heb ze allemaal in z'n speelgoedkist gestopt. Gek genoeg pakt hij ze sinds een poosje wel weer. Maar hij hoeft ze helemaal niet overal mee naar toe te nemen, zeker niet naar boven/naar bed, laat ze ook zo weer vallen als het hem zo uitkomt (lees; als hij anders speelgoed ziet waar hij mee wil spelen, als hij wil eten/drinken of met ons ergens heen wil lopen bijv.). Eerlijk gezegd denk ik dat het hem niets boeit, maar dat hij het gewoon fijn vind om zoiets zachts in z'n handen te hebben en het iets is waar hij mee kan friemelen.
    Want met echte grote knuffels moet hij nog steeds niets van hebben, op één na. Tenzij je Nino de beer ook mee mag tellen als knuffel, want dan zijn het er twee :p

15. Mj89

Mj89 Fanatiek lid

28 nov 2011
    2.591
    655
    113
    Groningen
    Mijn dochter, 2 jaar is gek op haar Bumba. Die gaat echt overal mee heen, als ze ziek of verdrietig is, vraagt ze er ook echt om. Zonder Bumba slapen doet ze nooit. 'S avonds verteld ze altijd hele verhalen aan haar Bumba over wat ze heeft gedaan die dag. Ze begon knuffels interessant te vinden toen ze ongeveer 1 jaar was.

16. Charmed

Charmed Fanatiek lid

16 sep 2012
    2.589
    79
    48
    Hier slapen ze met 2 knuffeltjes, de ene al vanaf een paar maandjes oud, de andere is er vorige maand bijgekomen.
    Die hadden we gekregen en dachten, we leggen ze in bed, en nu slapen ze met die 2 dus. Maar ze gaan niet mee naar beneden of ergens anders naar toe.
    We hebben wel hele grote knuffels in hun speelhoekje, die kroelen ze zo nu en dan helemaal kapot hihi :)

17. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.138
    113
    Happyland
    #17 Zara75, 24 feb 2015
    Laatst bewerkt: 24 feb 2015
    Hier sinds dag 1 meerdere knuffels in bed gelegd, maar ze is onafscheidelijk met een hydrofielluier. :D
    Gelukkig alleen in bed hoor.
    Ben er wel blij mee, geen knuffeldrama's, heb een stapel luiers!
    Als baby sliep ze met mijn gedragen shirts en die trok ze over haar gezicht, als troost denk ik. Later heb ik ze vervangen door hydrofiel luiers en zo is het gebleven. Zonder slaapt ze niet, behalve in de auto.

18. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Toen ze nog heel klein was had ze graag een knuffeldoekje met een konijnenkopje eraan. Sinds een aantal maanden heeft ze echter een andere favoriete knuffel, namelijk een varkentje van Ikea. Mijn dochter is sowieso al dol op knuffelbeesten. Alles krijgt knuffels, kusjes en wordt 'gevoerd'.

19. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.175
    113
    hier geeft ze ook niks om knuffels. als ik er een vast heb vind ze het wel leuk en geeft ze kusjes aan dr knuffel maar in bed heeft ze nu alleen dr speen met speenknuffel en zo'n blauwe die in een baby doos zat. maar als we die weg halen vind ze het ook prima, haha

20. Isamamma

Isamamma Lid

20 jun 2012
    41
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn oudste heeft sinds ze een maand of zes was, zo'n labeldoekje. Ze is nu ruim 3 jaar en kan echt niet zonder. Ik heb ook maar een 2e exempaar aangeschaft. Ook handig met wassen ;)
    Doekje blijft altijd wel in bed overigens.

Deel Deze Pagina