Ik werk 24 uur per week, 3x8 uur, maar heb ook ME. Ik merk dat ik 8 uur per dag gewoon niet volhoudt, dat mn lichaam te vermoeid raakt. Ben dus maar 5-6uur per dag productief. Tot nu toe regelmatig een dagje vrij genomen, maar dat gaat ook niet 34w lang tot mn verlof. Door de ME vermoed ik dat het ook niet met 12 of 16 weken beter wordt en 4 dagen van 6 uur hou ik ook niet vol. Hoe zit het met ziekmelden? Kan ik aangeven voor 25% zodat ik na 6 uurtjes weg kan? Of ben ik dan verplicht om 4 dagen te doen? Of kan mn werkgever verplichten om steeds vrij te nemen? Het is vooral dat ik denk.. zo gaat het niet.. dus eerst beeb en ik en dan pas mn werk.. maar weet niet goed hoe aan te pakken
zou het overleggenet huisarts wat beste is te doen dat is ook makkelijker brengen naar werkgever, sterkte
Ik zou eens gaan praten met je werkgever. Probeer samen te kijken wat mogelijk is, samen met het uwv. Toen ik vanwege extreme vermoeidheid + misselijkheid (tweelngzwangerschap) als vroeg in de zwangerschap mijn werkdagen niet meer volhield, ben ik via uwv ziekgemeld en op therapeutische basis gaan werken. Nu werk ik in het basisonderwijs, dus voor ons is het geen doen om per dag te bekijken of je bijvoorbeeld later begint of eerder weggaat: er moet gewoon vervanging zijn. Maar mijn werkgever was er in ieder geval erg makkelijk mee. Ook in haar eigen belang (en dan vooral dat van de leerlingen natuurlijk) en omdat er bij ons vervanging mogelijk is, die dan ook nog eens wordt vergoed door uwv. Helaas lees ik ook wel eens andere verhalen, van werkgevers die moeilijk doen. Je hebt natuurlijk ook niet in elke beroep vervanging achter de hand. Maar als die er is, wordt het gewoon via uwv vergoed en is er voor een baas niet echt reden om moeilijk te doen. Zeker als je bijvoorbeeld op therapeutische basis kunt werken, zodat je zelf je vervanger kunt inwerken en in het begin kunt sturen. In mijn ervaring doet uwv iig niet moeilijk. Ik kan me indenken dat in jouw situatie ook niet lastig wordt gedaan.
heel herkenbaar.. ik heb dan geen ME maar ik slaap misscheib zo'n 3 uurtjes op een nacht door rugklachten en dus niet lekker kunnen liggen en zo'n zes keer per nacht kramp in mijn kuiten waardoor ik weer klaar wakker ben. Ik was al op een andere locatie aan het werk, maar ik werkte ook 3 x 8 uren, ma,di en wo. Verloskundige adviseerde mij ook rustig aan te doen ivm harde pijnlijke buiken. Dit aangegeven bij mijn werkgever, deze deed daar niet moeilijk over gelukkig. Ben nu halve dagen aan het werk en dat bevalt goed. Ik merk wel dat mensen op mijn werk soms niet snappen dat ik het al niet meer vol hou om hele dagen te werken.. vind ik soms wel vervelend, maar laat ik ook maar langs me heen gaan, gaat om mij en ons kindje. Hoop dat jij wat meer steun hebt op je werk. Succes en goed om jezelf denken en praat inderdaad met je vk en ha!
bedankt. Vind het zo lastig. Er is geen interne vervanging mogelijk en ik krijg nu al nét m'n werk af als ik goed doorga. En "qua HR" is het een zootje, reorganisaties en nare dingen.. maar ja, ik kan toch niet mezelf voorbij lopen nu. Ga dus dinsdag maar eens praten met m'n leidinggevende. Hopelijk doet ze idd niet moeilijk en kan ik gewoon minder gaan werken.
Ik ben ook rond jouw termijn minder gaan werken omdat ik zo extreem moe was. Zodra ik thuis kwam van mijn werk sliep ik. Werd tussendoor dan weer even wakker om voor vriend te koken want die had ook een lange werkdag maar daarna viel ik gewoon weer in slaap op de bank om mijzelf vervolgens om half 10 te verplaatsen naar bed. Op mijn werk was ik niet vooruit te fikken, geen concentratie, kwam weinig uit mijn handen en zat alleen maar te gapen. Heb toen een gesprek aangevraagd met mijn baas en gevraagd of het oke was als ik af en toe een uurtje eerder weg kon. Maar mijn baas stelde toen voor om mij iedere middag naar huis te sturen. En zo werd ik dus voor 50% ziek gemeld. Echt super opgelost want er werd direct vervanging geregeld en mij op het hart gedrukt dat ik echt aan mezelf moest denken. En het was heerlijk! Ik kwam dan om half 1 uit m'n werk. Dan sliep ik tot 19u want dan kwam vriend thuis en omdat ik smiddags al lekker had geslapen kon ik het opbrengen om s avonds even 3 uurtjes wakker te blijven. Echt niet normaal hoe moe ik was, was zowat niet tegenop te slapen. Ik wil je niet bang maken maar het heeft bij mij tot de 20e week geduurd.. En daarna kreeg ik last van ischias dus ik ben helaas niet meer aan het werk gegaan maar ik ben zo blij dat mijn werk zo meelevend is. De 1e 2 weken vond ik het walgelijk om thuis te zitten want zo ben ik niet maar het heeft mijn lijf zo veel goed gedaan! Ik zou het gesprek aangaan met je baas en je het advies geven om goed naar je eigen lichaam te luisteren.
Is het mogelijk via je werk een gesprek aan te gaan met de bedrijfsarts? Bij mij ging de vermoeidheid na de eerste drie maanden niet over. Ik werkte 36 uur en hield dat niet vol. In overleg met de bedrijfsarts ben ik minder gaan werken. Het UWV heeft toen telefonisch contact opgenomen en gingen akkoord met de aanpak van de bedrijfsarts waardoor totmijn verlof maar de helft van de tijd gewerkt heb. Bij het UWV waren ze toen gelukkig heel schappelijk in, anders had ik het echt niet volgehouden ben ik bang. Sterkte ermee!
ik zou ook je verloskundige hierbij inschakelen en je klachten bij haar voorleggen. ik ben ijdens mn eerste zwangerschap ook minder uren gaan werken vanwege vermoeidheidsklachten. ipv 36u ben ik 24u gaan werken. manager deed niet moeilijk. het percentage dat jij ziek gemeld bent krijgt je manager vergoed van het UWV en kan hij hiermee dus iemand voor erbij aannemen om jou uren op te vangen. kortom jou "ziek" zijn kost je manager helemaal niets!!!! Gewoon gaan overleggen!!! Dit houdt je niet zo vol en is niet gezond voor jou en je kind!
Bij mijn eerste zwangerschap ben ik vanaf 22 weken halve dagen gaan werken. Dit op advies van de verloskundige, werk deed daar ook helemaal niet moeilijk over. Nu zwanger van de tweede en hetzelfde probleem. Nu rechtstreeks aangegeven op het werk en direct (na 16 weken) minder gaan werken. En dan idd snel een gesprek met de bedrijfsarts, dat scheelt weer in de communicatie met het UWV. Die vinden het altijd wel fijn dat je al bij een bedrijfsarts bent geweest. Tegen het advies van de arts gaan zij niet zomaar in. Vooral bij zwangeren niet. Succes!
Ik ben met een dokters briefje hier ook wel sicknote eerst ziek op rust gestuurd vanwege aanhoudende migraine en sickness.. Rnd 16w, heb een bedrijfsarts gezien en mijn uren verminderd na 25 per week 5 per dag nog steeds pittig maar vele malen beter. En het is beter om in routine te blijven, ik kan me inkomen 6-8 uur is te zwaar en in principe als jou werkgever flexibel met jou gewenste uren kan inplannen dan is dat een bonus, kan dat niet dan weet ik niet of je in NL uren vergoed krijgt onder de ziektewet waardoor je 'medish' geadviseerd wordt tijdelijk minder te werken.. Ik had wel meer recht op ziekte salaris tijdens mn dagen vrij om te rusten maar ik krijg nu wel gewoon voor 25 uur betaald ipv 40 die ik eerst deed en dat is dus niet gedekt door mn uitkering..
Heb van de week aangegeven dat ik het veel te zwaar vind en het zo niet volhoud. Het was eigenlijk geen probleem Ben nu voor 35% ziekgemeld zodat ik aan het begin van de middag al naar huis kan. En het helpt.. voel me meteen een stuk beter.. en opgelucht dat het geen probleem was. Nu nog afwachten of de arbo/uwv het ermee eens is haha maar ik mag aannemen van wel