Betaald Ouderschapsverlof in de zorg?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Bl0empje, 15 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bl0empje

Bl0empje Bekend lid

9 mei 2012
    763
    0
    16
    Wie weet hoe het precies zit met Ouderschapsverlof??? Ik ben al zo ver dat het volgens de CAO bepaald moet worden of het door betaald wordt. Maar zijn er hier mensen die in de zorg werken volgens de CAO Zorg/VVT? Ben benieuwd of jullie er tips/trucs over weten.
    Want mag je ook zeggen dat je het geheel opmaakt en achter je zwangerschapsverlof plakt?
    Ik ben namelijk kraamverzorgster er werk altijd blokken van 8 dagen. Dus kan niet zeggen dat ik bijvoorbeeld één jaar lang de maandag vrij wil.

En hoeveel % krijg je dan nog betaald...? Ik vind het zo lastig te vinden, heb hier thuis de CAO liggen maar ik kom er niet wijs uit, vind er niks van in het boekje. Alleen over verlengd bevallingsverlof etc.
    Ben benieuwd (en hoop) dat iemand hier iets vanaf weet!

Alvast hartelijk bedankt voor jullie antwoord!

Liefs,
    Bl0empje

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.238
    6.106
    113
    Is helaas onbetaald..
    En verder mag je het volgens de standaard regeling opnemen ( 52 weken de helft van je uren) of in overleg op een andere manier. Om dit te weigeren moeten er zwaarwegende belangen zijn en meestal is hier geen sprake van binnen een grote organisatie.

Oh en ik geloof dat je dit jaar en volgend jaar nog een tegemoetkoming van 4 euro nog wat per uur krijgt van de belastingdienst. Maar daar zit ook een max aan, je kan nooit meer krijgen dan dat je erop achteruitgaat in inkomen.

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik kreeg bij mijn werkgever 25% doorbetaald als ik OV op zou nemen in het eerste levensjaar van het kind. Daarna was het geheel voor eigen rekening. Hier staat ook niks van in de CAO (ik val ook onder VV&T), maar was door mijn werkgever zo geregeld in onze eigen verlofregeling. (ik werk bij een landelijke organisatie)

Je kunt volgens CAO idd verlengd bevallingsverlof opnemen voor de duur van 4 weken. Volens CAO is dit onbetaald, maar ook hier heeft mijn werkgever weer de regeling dat je 25% doorbetaald krijgt. Dit verlof gaat niet van je OV af, maar je krijgt hier ook geen belastingvoordeel over. Dit moet je wel aansluitend aan je zwangerschapsverlof opnemen, dit kun je dus niet later nog krijgen.

Je moet dus echt even bij je werkgever navragen of zij hier afwijkende regels over hebben.

4. Anemoon13

Anemoon13 Bekend lid

12 mei 2012
    970
    66
    28
    Ouderschapsverlof is volledig onbetaald in de sector vvt, helaas. Je hebt recht op een half jaar de helft van je contracturen. In overleg met werkgever mag je dat ook binnen kortere of langere tijd opnemen.

Dus of je het meteen na je bevallingsverlof volledig op mag maken, zou ik gaan bespreken. Mijn teammanager geeft aan dat een werkgever zwaarwegende redenen moet hebben voor hij/zij je iets mag weigeren.

Je krijgt inderdaad wel de ouderschapsverlofkorting van de belastingdienst. Op de site staat precies hoe het zit.

Succes met regelen!

5. ukkie11

ukkie11 Actief lid

18 dec 2010
    256
    0
    0
    Hier ook 2 weken ouderschapsverlof na mn gewone verlof. Dit om de vakantie van mn vriend te overbruggen. Krijg ook 25 procent betaald omdat het binnen het eerste levensjaar valt

Deel Deze Pagina