Ik heb zo'n pijn aan mijn lijf, keel en hoofd van de griep.. Nou hoorde ik dat je wel paracetamol mag nemen, maar een vriendin van me zei weer dat je die alleen mag nemen in zetpil vorm? Weet iemand hoe dit zit? ik voel me echt zo gammel en normaal blijf ik geeneens thuis met griep maar neem ik wat in en ga ik gewoon werken en blijf ik innemen als ik merk dat hij uitwerkt.. Heb me dus in tijden niet zo gaar gevoeld omdat ik het normaal altijd onderdruk...... Mijn dochter is ook ziek en vraagt zo veel aandacht..... Help! Wat mag ik nemen tegen de pijn en welke hoeveelheid?
Volgens de verloskundige mag ik gewoon een paracetamolletje nemen, net zoals alles, met mate. Bel anders de verloskundige even, misschien hebben ze een idee? Beterschap!
Vervelend! Paracetamol mag in principe gewoon tijdens de zwangerschap hoor. En een tablet of zetpil maakt niets uit, het komt allebei in je bloedbaan (zetpil is handig als iemand geen pillen kan slikken of bijv. erg misselijk is). Dus als je tabletten in huis hebt, kun je die gewoon nemen. Uit het farmacotherapeutisch kompas: Bij oraal gebruik van paracetamol tijdens de zwangerschap zijn geen schadelijke effecten op de zwangerschap of op de gezondheid van de foetus of pasgeborene aangetoond. Volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar: Oraal 5001000 mg per keer, zo nodig respectievelijk elke 6 of 4 uur; rectaal 1000 mg per keer; max. 4 g per dag, bij chronisch gebruik max. 2,5 g per dag.
Je mag gewoon paracetamol alleen niet zoveel als je normaal gewend bent. Ik mog er max 4 per dag van de huisartsenpost. Beterschap!
Van een officiële site van apothekers: Zwangerschap en borstvoeding Kan ik dit middel gebruiken als ik zwanger ben, wil worden of borstvoeding geef? Zwangerschap U kunt paracetamol in beperkte mate gebruiken. Dit betekent niet langer dan een week achtereen en niet meer dan vier tabletten per dag. Het wordt al jarenlang gebruikt door zwangere vrouwen, zonder nadelige gevolgen voor het kind. Heeft u meer dan vier tabletten per dag nodig, overleg dan eerst met uw arts. Heeft u langdurig paracetamol nodig, bijvoorbeeld langer dan een week, overleg dan ook eerst met uw arts. Toch wat minder dus dan het farmacotherapeutisch kompas aangaf.