hai meiden.. Ik zit met een probleem.. Collin zit 3 dagen in de week bij een gastouder.. gem. 120 uur per maand. Zij vraagt 5,50 per uur (dit is NIET incl, ik moet dus luiers, eten drinken etc zelf meegeven) Ik zit op dit moment thuis in de ziekte wet, waarschijnlijk tot 1 juni, dan loopt mijn contract of en moet ik de WW in. Ik krijg 5 euro per uur terug van de belastingdienst, maar meot dus 0,50 ct per uur (120uur) en 55 euro voor t gastouder bureau zelf betalen. Collin gaat nu op die dagen gem. 4/6 uur naar de gastouder ipv de 10 uur waar ik voor betaal! Ook zijn er dingen slecht geregeld.. bij de intake zij de mevrouw van t bureau dat er een soort folie op de deuren moest (glazen deuren) en er een extra rookmelder en traphekjes moesten komen.. Dit is nog altijd (sinds 1 dec 09) niet gebeurd. Nou is mijn gastouder echt een schat, en ik kan het super met haar vinden. Dat is ook gelijk het probleem, omdat we "vriendinnen" zijn geworden en ze Collin ook wel is in noodgevallen spontaan en gratis opvangt.. vind ik het heel moeilijk dingen te bespreken. Ik ben alleenstaand moeder. Heb het alles behalve breed. Ik twijfel nu tussen contract opzeggen, omdat ik toch thuis zit.. Maar goed wat als ik weer ga werken?? dan heb ik geen opvang.. Of dit allemaal (prijs excl/incl, veiligheid, uren) bespreken met haar. Ik vind het zo ontzettend moeilijk. Ik zit zelf behoorlijk in de knoop, kan weinig hebben, en dit soort dilemma's kan ik dan ook slecht handelen. Hebben jullie misschien tips of ideeen?
Hoi Mijn zoontje zit ook bij een gastouder en ik betaal alleen de uren die ik afneem. Als ik hem een halve dag breng betaal ik ook een halve dag. En komt ie een keer niet dan betaal ik ook niet. Dit alles is het voordeel van een GO bij een KDV betaal je ookal gaat je kindje niet. Maar zoals je zelf schrijft ga je de ww in, persoonlijk zou ik kijken of je met de GO een afspraak kunt maken om nu even te stoppen en zodra dat je weer werk hebt dat je dan je kindje weer kunt brengen. Scheelt je toch alweer 50 euro per maand
Op zich vind ik 5,50 euro niet duur hoor (exclusief). Vind het wel raar dat je voor uren betaald dat je zoontje er niet naar toe gaat, ik dacht dat dat juist een voordeel was van een GO. De veiligheid zou ik sowieso even bespreken met je GO. Gewoon meer als een soort van interesse, zonder haar meteen aan te vallen zeg maar. Oh, en houdt er rekening mee dat als jij straks thuis komt de zitten (in de WW), je geen recht hebt op kinderopvangtoeslag. Ik weet alleen niet hoe dat zit als je in dat jaar wel gewerkt hebt (misschien krijg je dan voor geheel 2010 nog wel kinderopvangtoeslag..). Even checken op de site van de belastingdienst..
Ik vind 5,50 wel duur, zeker als je ook nog alles mee moet geven. En 10 uur betalen als je maar 4 tot 6 uur afneemt vind ik ook te gek voor woorden. Ik ben ook gastouder en reken wel als je een keer onverwachts eerder je kind komt ophalen, maar als het een vaste verandering is dan verminderen we het aantal uur. Ik vind dat ook heel normaal omdat je als go flexibel bent. Ik zou zeker met je go gaan praten over deze dingen En over de veiligheid, want een ongeluk zit in een klein hoekje. En zeker deze dingen kunnen grote gevolgen hebben! Nadeel vind ik als de verhoudingen scheef komen te liggen. Je bent zakelijk aan elkaar verbonden, dus je moet ten alle tijden over dit soort dingen kunnen praten. En het niet laten omdat je niet durft omdat ze ook weleens gratis op je zoontje past of omdat ze zo aardig is. Ik ga heel goed om met mijn vraagouders, maar het blijft toch vooral zakelijk.
Hoi hoi, Je hebt in het jaar dat je gewerkt hebt nog recht op kinderopvangtoeslag! (antwoord op een andere vraag van iemand) Persoonlijk zou ik stoppen met de gastouderopvang...en wellicht inschrijven voor het KDV als je dan een nieuwe baan krijgt kan hij daar misschien heen?En ik weet niet hoe dat nu is met de nieuwe regels hoor maar een gastouder is toch niet zo heel moeilijk te vinden als je die plots nodig zou hebben? In ieder geval zou ik aan mezelf denken en als jij die 55 euro in de week goed kan gebruiken dan zou ik gewoon stoppen met de opvang!Zeker omdat je niet het aantal uren krijgt waarvoor je betaald! En anders zou je het moeten aankaarten bij de gastouder misschien heeft ze er wel begrip voor en zo niet dan kan je hem daar altijd nog weghalen! Wij hebben trouwens bij elkaar in de klas gezeten!Vind het knap hoe je het allemaal doet hoor in je eentje!!! Groetjes Lysanne
heeey lysanne!! Gefeliciteerd met je dochtertje, mooie naam (stond voor mij op de lijst voor een meisje ) Bedankt voor alle reacties.. ik ga t morgen aan kaarten bij de go... als t op een drama uit loopt is hij daar idd zo weg. Maar denk dat t wel mee valt. collin staat al in geschreven bij het KDV, maar die hebben nog steeds geen plek. En persoonlijk vind ik een GO fijner! (werk zelf op t kdv )
Zo... geregeld.. we hebben gepraat, ze gaat de veiligheid in orde maken, ze begreep t helemaal maar is gewoon erg laks geweest ivm zwangerschap (ze is over 2,5 week uitgerekend) Haar bedrag is omlaag naar 5 euro en Collin gaat brood en fruit enzo van daar mee eten. Dus dan heb ik alleen nog mijn bijdrage aan t gastouder bureau, ik ga over stappen naar een ander bureau die 20 euro minder per maand vragen.. dus kost t mij nog maar 35 euro per maand.. pfff waarom heb ik zo moeilijk gedaan? gesprek viel heel erg mee, natuurlijk!
Maar hoe is het dan geregeld als je GO bevalt over 2-3 weken? Gaat ze dan niet zelf iets van verlof opnemen zodat je kindje voor een tijdje niet naar toe kan en jij dus niet met de kosten zit? Of blijft ze kinderen opvangen in haar kraamperiode?
Ze heeft een vervangend GO geregeld voor 4 weken vanaf haar bevalling.. (ze wilde perse blijven werken.. gaat ook nog prima hoor!) Ik zit toevallig dus thuis, dus Collin blijft die periode gewoon thuis bij mij. En hoef dus niet te betalen..
Haha, ja zo zit een mens soms in elkaar. En nu vraag je je af waarom je er uberhaupt wakker van hebt gelegen... Maar ik ben blij dat het is opgelost!