Wat vraagjes, berekening dagloon etc

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door 1981Mama, 12 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hello :)

    Ik zoek wat algemene informatie, ik ben 100% ziek door zwangerschap (baby#2).

    Vraag 1: in de maanden vooraf aan mijn ziekmelding heb ik ouderschapsverlof opgenomen (aantal uur per week). Wordt er voor mijn dagloonberekening dan gekeken naar de 12maanden voorafgaand aan mijn ouderschapsverlof?

    Vraag 2 (los van vraag 1): in de 12maanden vóór mijn ziekmelding vanwege zwangerschap (baby#2), was ik nog (gedeeltelijk) ziekgemeld vanwege zwangerschapsgerelateerde ziekte van baby#1. (ik ben wel lang genoeg 100% betergemeld geweest zodat de "2 jaar" nu opnieuw ingaan). Wordt de ziekgemelde periode ook meegenomen in de nieuwe dagloonberekening, nee toch? Dan wordt er toch gekeken naar de periode die vóór die ziekmelding lag?

    Vraag 3: hebben jullie voor mij een verwijzing naar de officiële wet- en regelgeving waarop de dagloonberekeningen gebaseerd zijn?

    Alvast bedankt!
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo 1981Mama,

    Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Je vraagt je nu af hoe de hoogte van je dagloon wordt vastgesteld als je ouderschapsverlof hebt opgenomen.

    De hoogte van het dagloon wordt bepaald aan de hand van je SV loon in de referteperiode.
    We kijken daarbij naar een periode van 1 jaar, die eindigt op de laatste dag van de op 1 na laatste volledige maand of de op 1 na laatste volledige 4-wekenperiode voor de eerste dag van uw verlof (referteperiode).
    Als je aansluitend aan het ouderschapsverlof een Ziektewetuitkering krijgt, dan berekenen wij het dagloon met het loon dat je verdiende voor het ouderschapsverlof inging. Bij Ziektewet ten gevolge van zwangerschap/bevalling is de uitkering 100% van je dagloon.
    Heb je een Ziektewetuitkering gekregen in de referteperiode? Dan telt die ook mee in de berekening van uw dagloon. Was je ziek vanwege zwangerschap en/of bevalling, dan was de hoogte van de Ziektewetuitkering 100% van je dagloon.

    Eén en ander is hier terug te vinden

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap verder.

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     
  3. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Dankjewel! ik ga er morgen mee aan de slag en heb dan misschien nog een vraagje
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Graag gedaan namens Petra. Als je nog een vraag hebt, horen we het graag.

    Yvonne
    UWV WebcareTeam
     
  5. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik moet er morgen verder naar kijken, want vandaag deed mijn PC het niet...

    Ik zie in de link die jullie stuurden dat er boven staat "Geldend van 01-09-2017 t/m heden".
    Mijn zwangerschapsgerelateerde ziekte ging eerder in dan 1 september (namelijk in augustus 2017). heeft dit nog invloed op de wijze waarop het dagloon berekend zou worden?
     
  6. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo 1981Mama,

    Je wilt nog graag weten welke manier van dagloonberekening voor de WAZO geldt als je eerder ziek werd.

    Goede vraag!

    Voor de vaststelling van de hoogte van het dagloon kijken we naar de datum waarop de uitkering ingaat. Deze datum is leidend voor de vaststelling. Gaat je WAZO na 1 september in, dan geldt bovenstaande link.

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     
  7. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    De wazo is je 16wk bevallingsverlof toch?

    Nee het gaat om de ziektewet als je ivm zwangerschap 100% ziek bent geworden. De eerste ziektedag is in augustus 2017 geweest, sindsdien doorlopend 100% ziek. Mijn bevallingsverlof begint pas eind februari 2018.

    Waar kan ik de wet en regelgeving vinden die op mij van toepassing is?
     
  8. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik zie in de door jullie gestuurde link, bij hoofdstuk 2a staan bij artikel 12b hoe de referteperiode wordt bepaald bij ZW en WAZO. Er staat daar iig niets genoemd over dat een periode met ouderschapsverlof niet zou worden meegeteld in de referteperiode? kan je me iets verder helpen?
     
  9. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo 1981Mama,

    Ik kom hier terug op je beide vragen over de dagloonberekening.

    Bij de dagloonberekening voor 1 september 2017 werd ook de periode van ouderschapsverlof buiten beschouwing gelaten. In artikel 12f van artikel 2a vind je dit terug.

    De WAZO is minimaal 16 weken.

    Dit is de informatie die wij voor je hebben.

    Ik wens je een leuk weekend!

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     

Deel Deze Pagina