Slecht gehoor/piep in het oor

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 26 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.674
    5.709
    113
    Ik heb het eigenlijk al een tijdje, maar was mij er niet zo bewust van dat het eigenlijk niet hoorde. Maar ik heb al lange tijd een constante piep in mijn oren. Door een filmpje wat ik keek met frequentie geluiden waarbij ik dacht wanneer start het nou zegt mijn man op een gegeven moment wat kijk jij nou wat een lawaai. Ik hoorde er dus niks van, ik kom op een 80 jarige uit of bij een andere test op een 60 jarige. Daarnaast zei ik tegen hem dat ik altijd een piep in mijn oor heb, of hij dat ook heeft. Hij zegt nee natuurlijk niet. En zo begon bij mij de bewustwording. Ik hoor ook slecht waneer dochter bijv huilt boven, dan hoor ik haar niet en mijn man wel.

Ik ben niet zo zeer bang ofzo voor iets heel ergs maar ik zou toch wel graag er een keer voor naar de huisarts gaan, en evt naar de KNO arts. Vooral de piep in mijn oren en nu ik er extra op ga letten benauwd mij wel een beetje. Ik weet van mijzelf dat ik mij er nu extra op ga focussen met evt stress als gevolg. Ik heb de huisarts al een bericht gestuurd of het verstandig is of ik een keer langs kom hiervoor.

Iemand hier ervaring mee? wat kan ik er aan doen en wat kan een KNO arts hier mee?

2. CiDa84

CiDa84 Bekend lid

13 aug 2014
    552
    55
    28
    Vervelend zeg! Ik zou zeker even langs de HA gaan. Ik heb sinds een jaar of 4 ook last van oorsuizen/tinnitus (dat klinkt altijd zo zwaar…)

Ik heb toen wel even onderzoeken gehad, gehoortest, oren zijn bekeken en bloed geprikt omdat vit B12 tekort ook tot oorsuizen zou kunnen leiden. Bij een gehoortest bleek ik op bepaalde tonen een dipje te hebben. Ik merk daar eigenlijk niets van. Maar goed, ik zou zeker even de HA vragen en overleggen wat voor jou verstandig is.

In het begin was ik er ook erg op gefocust, benauwde het me vreselijk en ik ben er echt wel even van slag van geweest, toen hoorde ik het boven alles uit, inmiddels is het behoorlijk naar de achtergrond, en sta ik er niet bij stil, pas als ik op let denk ik oh ja, maar het is prima zoals het is, inmiddels weet ik niet beter. Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken maar ik was in het begin vooral ook heel erg op zoek naar ‘geruststellende’ verhalen. En die heb ik nu dus zelf ook zeg maar.

3. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.961
    33.636
    113
  4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.264
    11.877
    113
    Zeker even naar de huisarts gaan. Misschien is het iets simpels bijv dat je oorproppen hebt. Dan spuiten ze je oren uit en ben je er vanaf.Mocht het wat anders zijn dan kan de huisarts je doorsturen.

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.236
    23.347
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Thx voor taggen @Iertje81 .
    Ja, herkenbaar, google maar eens op tinnitus. Daarbij heb ik ook last van hyperacusis, overgevoeligheid voor geluid.
    Ik ben er jaren geleden voor bij KNO-arts geweest, maar die kon niks voor me doen. Maar ik las laatst dat ze in het Spaarne Gasthuis Hoofddorp nu een tinnitusspreekuur op hebben gezet. Een patient van mij is daar geweest en was wel tevreden erover. Hem werd bv geadviseerd om naar fysio te gaan. Hij heeft zittend werk en blijkt dat dit niet goed is voor bepaalde spieren in je kaak en dat weer de oorsuizen versterkt. Ze kijken heel breed ernaar, ook met een psycholoog. Ik ga daar binnenkort ook eens een afspraak maken. Maar echt genezen kunnen ze het niet.
    Stress en veel geluid maakt het hier erger. En ik heb juist behoefte aan stilte, en niet een zacht geluid om het te overstemmen, wat je vaak leest dat mensen doen. Teveel geluid overprikkelt me, waardoor het erger wordt.
    Je hebt ook tinnitus retraining therapy. Kan je misschien ook eens naar googelen.

6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb ook sinds een jaar of 7 last van gehoorverlies, tinnitus en hyperacusis.
    Dat drong pas echt tot me door toen ik bij een klant, toevallig een huisarts, thuis was en geen gesprek met hem kon voeren, doordat op de achtergrond heel zachtjes de radio aan stond. Ik kom de muziek amper horen, maar hem kon ik ook niet meer verstaan. Hij zei toen dat ik maar eens langs mijn eigen huisarts moest gaan.

Op een gegeven moment wilde ik mijn oren daarom uit laten spuiten, maar daar zat niets in. Toen hoorde ik een reclame van schoonenberg voor de hoortestdagen, maar daar werd ik terugverwezen naar de huisarts.
    Uiteindelijk toch maar weer naar de huisarts gegaan, daar een gehoortest gekregen en doorverwijzing naar de kno arts én voor een mri. De combinatie van die drie klachten kan namelijk ook op een goedaardige tumor wijzen. Dat was het gelukkig niet.
    Bij de kno arts bleek dat ik een gehoorverlies had van 45 decibel. Dus ik kreeg een verwijzing voor de audicien om hoortoestellen te krijgen.
    Ik was toen 37 en wou er nog niet aan dus ik heb nog twee jaar doorgemodderd tot het echt niet meer ging en ik mijn werk niet fatsoenlijk meer kon doen. Inmiddels was het verlies opgelopen naar 65 decibel. Een paar weken later had ik mijn toestellen en er ging echt een wereld voor me open. Ik had al jaren geen vogels meer gehoord en elke wandeling buiten (Corona brak diezelfde week uit) was puur genieten. Ook vond ik het zo fijn dat ik weer mee kon doen aan gesprekken, de preek op zondag kon verstaan. Alleen muziek is niet meer wat het geweest is. Het blijft schel en blikkerig klinken door de versterking. En mijn piano klinkt vals, terwijl hij dat niet is. Dat geluid wordt blijkbaar vervormd of zo.

Mijn gehoor gaat nog steeds achteruit, maar mijn toestellen zijn op de groei gekocht en kunnen dus zwaarder worden afgesteld. En ik koop binnenkort wat hulpapparatuur om bellen en tv kijken makkelijker te maken.

De tinnitus gaat er niet van over, maar doordat ik overdag meer echt geluid hoor, heb ik er overdag weinig last van. Alleen in bed is het nog vervelend. Je moet proberen om er zo min mogelijk mee bezig te zijn. In het begin zocht ik er info over en dan kom je op hele nare verhalen en daar werd ik bang en paniekerig van. Nu negeer ik het zoveel mogelijk, het is er en dat is nou eenmaal zo. Je gaat er niet dood aan en het kan geen kwaad. Ik probeer er niet op te letten en niet over na te denken en dat helpt wel.

nou ja, lang verhaal, maar de eerste stap is dus de huisarts. Succes!

7. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.520
    8.447
    113
    Welkom bij de club ...
    Ik heb het ook, man ook.
    Ben er ook wel mee bij de KNO arts geweest: niets aan te doen, leer er maar mee leven :thumup: was de boodschap :(

Ik heb er dagelijks last van, ene moment meer dan het andere. Hoe meer ik me er op focus, hoe hinderlijker het is.

Heb er ook soms een bromgeluid bij door, dat vind ik helemaal vreselijk.

Maslov vindt dit leuk.
  8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.674
    5.709
    113
    Bedankt voor jullie reacties! Ik reageer morgen langer ik moet zo werken.

Deel Deze Pagina