Flessen baby 12 weken - 4 of 5?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door RoAn1981, 23 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Onze dochter van nu 12 weken heeft tot op heden het volgende schema: 7 - 11 - 15 - 19 - 23, flessen van 150cc (met voeding is dat 165cc). Soms gaan ze op, soms laat ze iets van 30cc staan. Meestal wordt ze 's nachts nog wakker (zo rond 4.00 uur) en in overleg met de KA krijgt ze dan een klein flesje van 90cc. Ze is nu volgens mij (moet woensdag weer naar CB) 4400 gram.

Nu vraag ik me af of ik die 23 uur fles zou kunnen skippen. Vind het vaak vervelend om zo laat op te moeten blijven en ze komt toch elke nacht nog. Maar wat doe ik dan als ze komt 's nachts: gewoon een volle fles geven zodat ze alsnog op 5 voedingen zit? Of wen ik haar dan aan het nachtelijke eten, om het zo maar te zeggen? Ze krijgt sowieso 's nachts wel een flesje als ze komt (als ze wel gewoon een fles om 23 uur heeft gehad), maar normaal geef ik haar dan maar 90cc.
    Maar stel dat ze niet komt, dan heeft ze maar 4 voedingen gehad en dat lijkt me dan weer te weinig..

Ik weet dat nachtvoedingen op deze leeftijd normaal zijn (ook al zei de KA van niet; zij is van mening dat nachtvoedingen met dit gewicht onzin zijn en alleen gewenning..) en vind het ook helemaal niet erg maar dan liever niet én tot 23 uur op moeten blijven én dan nog een nachtvoeding..Bovendien zou ik er wel graag naartoe werken dat ze echt door gaat slapen. En dan vind ik het prima om om 23 uur nog een fles te geven. Natuurlijk gaat het allereerst om wat voor ons meisje het beste is maar wellicht kunnen we iets vinden waarop we beiden wel varen ;)

2. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Gewoon een volle fles geven.
    Toen wij de eerste keer de late fles lieten vallen omdat hij diep sliep kwam hij de eerste periode ook om 4.00 en heb hem toen een volle fles gegeven iedere keer.
    Die tijd werd steeds later en nu slaapt hij van 19.00-8.30, dus hij is niet aan grote nachtflessen gewend geraakt.

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Idd gewoon een volle fles geven...

Je went har helemaal niet aan nachtelijk te eten... zoals je zegt zijn nachtvoedingen gewoon normaal ;)

En wat een onzin over dat gewicht... dus omdat een kind een bepaald gewicht heeft kunnen ze geen honger hebben ofzo... vind dat zoooooo raar altijd

4. suikerklontje

suikerklontje Fanatiek lid

23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Onze dochter is ook 12 weken. Wij geven de laatste fles om 22.30.
    Snachts komt ze ook nog rond een uur of half 4. We geven eerst 2x der speen, ze valt eigenlijk altijd nog voor 20min in slaap. Van de week om 3.15 en daarna om 5.00 uur. Ze krijgt een flesje van 30+1 en valt daarna gelijk weer in slaap.
    Maken er dan weer om 7.00 uur wakker

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Omwille van het gewicht is een nachtvoeding onzin? Mijn zoontje woog ongeveer zoveel bij zijn geboorte. Had iemand hem maar verteld wat die ka weet! :)

Vier flessen is echt weinig op deze leeftijd. Daar zou ik echt niet voor kiezen.

Blijdorp vindt dit leuk.
  6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb bij beide jongens eigenlijk nooit de standaard late avondfles gegeven. De oudste weigerde en kwam alsnog om 1 uur en de jongste ging enorm spugen zodat de hele of vrijwel hele fles eruit kwam. Om uiteraard een uur of 2 uur alsnog een voeding te willen en goed te drinken en binnen te houden.

De oudste kreeg de fles om 19 uur en erna wanneer hij kwam. De jongste kreeg meer op verzoek en dus zoals het uitkwam.
    En ik heb mogelijk enorm veel geluk gehad, maar beide jongens sliepen van 19 tot 7 door met een maand of 4. Ik ben nooit gaan klooien met kleine flesjes of afbouwen of meer water ipv voeding. Altijd een normale fles en vanzelf verschoof de tijd naar steeds later tot ze rond 6/7 uur kwamen en we op alleen dagvoedingen zaten.

Biny vindt dit leuk.
  7. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Ehm volgens mij is het toch zo dat baby's rond 6 maanden fysiek geen behoefte meer hebben aan een nachtvoeding? Mijn mannetje is nu met 5 weken al 4800 gram (en 58cm). Zou betekenen dat ik hem nu al geen nachtvoeding meer zou moeten geven.

Overigens heb ik met mijn eerste zoon wel de late fles overgeslagen om precies de reden die jij aangeeft. Ik wilde liever vroeg naar bed en dan een keer er uit. Hij kreeg dus om 21.00 een laatste fles en nog een fles in de nacht. Op een gegeven moment werd hij om 06.00 wakker en hebben we de late fles een uur opgeschoven naar 22.00.

Maar goed ieder kindje reageert weer anders natuurlijk. Mijn tweede zoontje drinkt al heel anders dan de eerste, dus daar gaat het waarschijnlijk niet bij werken.

Ik weet niet of je een partner hebt, maar waarom niet de late fles afwisselen? Dan kun jij wat vroeger naar bed en pak je de nachtvoeding en blijft hij (of zij) op tot 23.00. Wij doen het nu ook zo.

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.976
    3.988
    113
    Onze jongste ging pas met 6 mnd over op 4 flessen.....
    Hij sliep wel met een maand of 4 van 19-7 ongeveer, maar dan vroeg hij overdag eerder om een fles dus dan kwamen de voedingen dichter op elkaar. De oudste deed eigenlijk hetzelfde, die had nog meer voedingen rond die tijd, maar sliep wel de hele nacht vanaf 3 mnd.

Ik zou het dus zeker proberen op 5 te houden, maar je kunt gewoon kijken wat ze doet als je haar niet wakker maakt voor die late fles.

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Nachtvoeding is tot 1 jaar oud doodnormaal.

Sterker nog, rond 6 maanden kunnen baby's zelfs weer om een nachtvoeding gaan vragen vanwege een groeispurt rond die periode. Ook baby's die al een tijd geen nachtvoeding meer gehad hebben.

Zoe123 vindt dit leuk.
  10. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Hier wordt zelfs 5 x200 weggedronken bij bijna 7 kilo en daar wordt nog geadviseerd om bij 5 voedingen te blijven en niet al naar 4 te gaan
    Puur gezien de leeftijd
    Meestal geen nachtvoeding trouwens
    Maar zou zeker niet naar vier overgaan bij 12 weken met die hoeveelheid

11. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Dat van een jaar wist ik niet. Wij hebben hier ook een tijdlang weer een fles 's nachts gehad terwijl hij al langer doorsliep. Ging ook vanzelf weer over.

Er wordt ook zoveel gehamerd op het doorslapen door huisarts en consultatiebureau. Kindjes gaan naar mijn idee doorslapen wanneer ze daar zelf aan toe zijn, niet wanneer wij dat bepalen. Ik heb dan ook nooit trucjes toegepast.

Ik vind het wel jammer dat ik hier zo vaak lees dat het alleen mama is die verantwoordelijk is voor alle voedingen. Ook als ze weer gaat werken. Papa pakt hier ook wel eens een late of nachtvoeding en ik heb nog zwangerschapsverlof. Hij vindt dat we dit samen doen.

12. suikerklontje

suikerklontje Fanatiek lid

23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    @Roos32 is bij ons ook hoor papa doet heel veel. Meestal de avondfles omdat ik de nacht doe doordeweek (en hij het heerlijk vind moment met zijn dochter) maar in het weekend doe hij sowieso 1x de nacht zodat ik lekker keertje kan uitslapen en goeie nacht kan pakken.
    Wanneer ik weer ga werken doen we het om en om eruit.
    Maar vind sowieso dat sommige papa's er makkelijk vanaf komen. Ik heb echt een hekel als moeders zeggen papa is aan het oppassen! OPPASSEN! Is je eigen kind dus je zorgt ervoor.

13. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Hulde voor onze mannen toch! Ik vind het echt vervelend om te lezen dat sommige vrouwen hier oververmoeid zijn terwijl dat niet hoeft. Nee hoor, die van mij zegt ook 'we doen dit samen'.

Haha ja of 'papadag'. Alsof ik op mijn vrije dagen zeg dat ik 'mamadagen' heb

suikerklontje vindt dit leuk.
  14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mannen passen op, vrouwen zorgen voor hun kindjes :rolleyes:

15. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Haha geweldig! Ben ook echt blij met mn man die veel zorgt! Of was t nou oppassen? ;)

Maar even on topic: laat die fles van 23u lekker zitten als je kleine slaapt. En 's nachts dan gewoon de hele fles geven :)

Deel Deze Pagina