Doorgaan met integrale vroeghulp of wachten? Graag tips!

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by chocolaatje, Sep 10, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Sorry dacht dat hij al naar school ging, ik zou niks zeggen dotdat je weet wat er aan de hand is en daarna gewoon eerlijk zijn.

2. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Natuurlijk zijn we daarna gewoon eerlijk. Mocht er niets zijn of is het niets van betekenis zeggen we niets. En als er wel wat aan de hand is zeggen we het natuurlijk wel.

Vanmorgen is de nieuwe casemanager geweest, maar ik vind wel dat ze erg dwingend is.. We hebben een week bedenktijd gevraagd, en ze had het liefste dat we meteen de formulieren zouden tekenen.. Ook toen we vertelden dat we het liefste zonder hun verder willen, vertelde ze dat het via hun wel allemaal sneller zou gaan. Maar ze was niet blij dat we een week bedenktijd wilden, dat vond ik wel raar. Steeds praten ze daar ook over : Stel dat het wel een 'bijzonder kind' is? Ze noemen het steeds een bijzonder kind, zo raar vinden wij dat want ieder kind is bijzonder toch? Wij zouden het het liefste alleen met de huisarts gaan regelen, maar dan duurt het 4 maanden langer zeiden ze. Klopt dat voor diegene die er ervaring mee hebben? Nu zou het 6 weken duren voordat we een gesprek krijgen, en dan waren alle onderzoeken binnen 6 weken afgerond zeiden ze. Ik vind dit erg snel?? Wie heeft hier ervaring mee? bedankt voor het mee denken allemaal tot nu toe! Is fijn om zo even je verhaal kwijt te kunnen.:)

3. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik snap het probleem niet zo goed. Dat het allemaal 4 maanden sneller kan is toch alleen maar goed? Waarom zou je dat onnodig lang laten duren? Zo weet je ruim voor ie naar school gaat wat je kind heeft.
    En ze gaan echt niet een diagnose geven omdat ze dat zo nodig willen hoor, als er niks is hoor je dat ook heus wel. Jij maakt (of maakte) je blijkbaar wel zorgen, anders had je geen hulp gezocht. Waarom krabbel je nu terug? Gaat het nu veel beter of ben je bang voor wat ze kunnen vinden?

4. chocolaatje

#24 chocolaatje, Sep 11, 2012
    Last edited by a moderator: Sep 11, 2012
    Fenneke80, ik ben niet kapot van integrale vroeghulp.., en voor de rest kun je je vragen terug lezen in mijn vorige reacties. Ik vind ze er dwingend zoals ik al eerder beschreef. Ze willen overal bovenop zitten en dat hoeft voor ons niet. Mijn man en ik kunnen het prima zelf regelen verder. Ik hoef niet steeds telefoontjes van hoe gaat het nu met je? En hoe was het gesprek? En wat vond je van ons verslag? Het gaat om mijn zoontje, niet om hun. Het gaat inderdaad ook beter met mijn zoontje dan b.v een half jaar geleden, en natuurlijk ben je een beetje bang voor wat er komen gaat. Maar ik wil hulp voor mijn zoontje, en heb vanmorgen wel aangegeven dat ik niet steeds telefoontjes/gesprekken met integrale vroeghulp wil over hoe het nu met mij gaat e.d. Ik heb al een paar keer gezegd: Het gaat heel goed, en dat gaat het ook. Nog vragen ze dan door: Echt waar? Vind je het niet confronterend dan? Nee..dus. Als het met mij niet goed zou gaan of behoefte heb aan iemand dsan zou ik het wel zeggen. Nogmaals: Het gaat om mijn zoontje, niet om mij dat bedoel ik. Mijn verhaal kan ik prima aan mijn man kwijt en ik heb het gevoel erg op te moeten letten wat je tegen zo een instantie verteld, mijn vertrouwen is niet zo groot helaas.

5. Mily

Mily Fanatiek lid

Oct 2, 2008
    1,088
    0
    0
    Is het trouwens niet zo dat je toestemming moet geven voor de papieren die doorgestuurd kunnen worden? Ik kreeg bij iedereen de vraag of ze het door mochten sturen naar die en die. Dus als jij dit niet wilt dan mogen ze het ook niet doen. En wat betreft de stempel, ik had zoiets van ook al krijgt hij die dan is het maar zo maar aan de andere kant krijgt hij wel de hulp die hij nodig heeft.

Ik heb alles aangevraagd via de huisarts ging sneller volgens de internbegeleider van school omdat ze anders eerst weer door werd gestuurd naar een andere instelling en je zo veel langer bezig was. Ik kreeg de volgende dag al een telefoontje dat hij de volgende dag al op afspraak kon komen ging dus wel heel snel hier.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je minder vertrouwen hebt gekregen in de peuterspeelzaal, heb ik ook gehad door slechte ervaringen van de basisschool. Dat was letterlijk een hel voor ons 9 maanden lang. Kreeg er een kind voor terug die ik totaal niet meer herkende. Ben dus wel een voorstander zo snel mogelijk hulp te zoeken baad het niet schaad het niet.

6. chocolaatje

We hebben ook besloten dat we gaan starten met hulp dat is zeker. Alleen wil ik zeker weten dat integrale vroeghulp er niet steeds bovenop hangt. Mutti1985, een ding hebben ze al verkeerd gedaan. We hadden duidelijk in het gesprek aangegeven dat we niet willen dat het aan het CB en PSZ doorgegeven mag worden de gegegens. Kregen we het formulier thuis, stond er toch in dat alles doorgegeven werd naar hun dus teken ik niet. Krast de casemanager het voor onze neus door en zegt: Nu kun je toch tekenen? Nee, want het origineel staat nog bij hun op de pc toch? Eerst een nieuw formulier. Dat maakt het al wantrouwend.

7. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Hmm, ok, dat is wel erg dwingend inderdaad. Lijkt wel of ze te weinig werk te doen hebben ofzo ;) Ik vind het wel heel goed dat ze ook naar het gezin kijken, en vragen hoe het met jou als moeder gaat. Maar als jij uitlegt dat je het prima redt, dan mogen ze dat wel gewoon geloven.

Dan zou ik gewoon bellen met de huisarts, je kan daar toch je probleem met de vroeghulp voorleggen en vragen hoe lang het traject bij hun duurt?

8. chocolaatje

Daar heb ik nog niet aan gedacht! Is een goed idee, dat ga ik donderdag meteen doen. Morgen moet ik de hele dag werken namelijk.

9. Mily

Mily Fanatiek lid

Oct 2, 2008
    1,088
    0
    0
    Is het dan ook verplicht die vroeghulp? Gewoon aangeven dat dit niet de hulp is die je prettig vind en als er misschien andere opties zijn?

10. Storm

Storm Niet meer actief

Jullie casemanager heeft duidelijk een andere aanpak dan de onze.
    Wij regelen in principe gewoon alles zelf, alleen verteld zij ons welke wegen we zouden kunnen bewandelen. We hebben het advies gekregen en daarmee zijn we naar de huisarts gegaan voor een verwijzing naar de logopedist en naar een jeugdpsychiater. Wat ik begreep van haar kunnen zij je niet door verwijzen, alleen maar een advies geven.
    Ze heeft ons wel geholpen aan namen van logopedisten, evenals uit te zoeken welke voor ons goed af te reizen instantie een korte wachtlijst heeft. Dat bleek gelukkig gewoon degene te zijn die het dichtst bij zit.
    Hier kregen we wel steeds de vraag of het dossier doorgestuurd mocht worden naar KDV/PSZ/CB en ook of ze daar nog naar toe mocht bellen voor aanvullende informatie. Gewoon om het plaatje compleet te krijgen.

11. trotsemammavan1

trotsemammavan1 Actief lid

Apr 27, 2012
    293
    0
    16
    Hoi hoi,
    Goed dat je hulp zoekt, hebben wij ook gedaan met onze dochter! Nu een diagnose autisme gekregen. Geeft een hoop rust. Jouw twijfels heb ik ook gehad, maar ben achteraf heel erg blij dat ik doorgezet heb en nu vooral heel blij met de juiste hulp en school voor onze dochter.

Over jouw vraag, die wachttijden kunnen wel kloppen. Hier in Nijmegen en omgeving is de wachttijd (met doorverwijzing van huisarts/intergrale vroeghulp) ongeveer 4 weken. Maar je hebt iig wel een doorverwijzing nodig (hier dan) van of de huisarts of intergrale vroeghulp oid. De wachttijden lopen flink uiteen tussen de verschillende instellingen.

Ik weet dat bij onze dochter (nu bijna 5) het idd 6 weken heeft geduurd voordat ze een diagnose heeft gekregen. (en plan van aanpak wat ik nog belangrijker vind).

Ik zit nu zelf volop in de testen voor autisme, ook bij mij duurt het ongeveer 8 weken en heb ruim 3 maanden moeten wachten tot het eerste intakegesprek.

Nog iets vergeten, natuurlijk kan je ook via de huisarts dingen regelen. Maar wij vonden het toch wel prettig dat onze dochter was gezien door een heel team van deskundigen bij Intergrale Vroeghulp. Vooral om de juiste plek te bepalen voor haar. Ze kijken heel breed, vond ik heel prettig.

Natuurlijk zijn alle kinderen bijzonder, alleen die van ons gedraagt zich ook bijzonder:)

Succes meid!

12. trotsemammavan1

trotsemammavan1 Actief lid

Apr 27, 2012
    293
    0
    16
    Hier gaat het heel anders, intergrale vroeghulp zorgt hier wel voor doorverwijzing en zitten er ook bovenop.

Ik kreeg zelf het gevoel dat ze bij ons flink haar best deed om de boel zo snel mogelijk te regelen. Vond dat heel fijn toen. (2,5 jaar geleden)

Apart die verschillende werkwijzes

13. chocolaatje

Ja natuurlijk doen ze hun best en dat heb ik ook gezegd dat ze dat goed doen. Maar ik vind ze daarnaast erg dwingend, en er te veel bovenop zitten en daar krijg ik het benauwd van.. Wij zien het als hulpje in de rug zeg maar, maar we hoeven geen tante die continu alles wil weten. Dus ik ga toch ook even bij de huisarts informeren.

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Je kunt natuurlijk via de huisarts kijken, dat staat vrij. Hier zijn alleen de wachtlijsten via de huisarts langer dan als je al in de molen zit. Daarnaast zal de GGZ instantie wel contact met de integrale vroeghulp moeten opnemen waardoor er extra tijd overheen gaat. Ik zou voor de snelste weg kiezen en gewoon via de hulp van nu verder.

Share This Page