Hoi moeders ik zit met het volgende. Mijn dochter is 3 1/2 en ik vraag me af wanneer konden jullie kindjes zich zelf goed aankleden? Ik heb elke keer die tranen erbij want het lukt niet. Ik zie meer frustratie en weinig zin om het zelf te doen. Straks moet ze naar school en ze kan het niet. Ik ben al dik 4 mnd bezig met serieus zelf aankleden. Ondanks elke keer leuk doen en stimuleren en enthousiast bezig zijn zie ik t amper vruchten afwerpen. Net zoals de boterham smeren. Toen ik op een kdv werkte smeerden veel kinderen van deze leeftijd hun eigen boterham. Als ik zie hoe ze het hier doet en hoe snel ze het opgeeft?! Tot hoelang smeerden jullie de boterhammen voor je kindje eigenlijk? Thanx alvast voor het meedenken.
Boterhammen smeren doen ze allebei nog niet. De oudste kan zichzelf wel aankleden, maar is erg gemakzuchtig en vind het makkelijker dat mama het doet. De jongste kan zelf nu haar onderbroekje en legging aantrekken, maar nog niet een tshirt aantrekken. Zou het gewoon blijven stimuleren, maar er niet zo'n punt van maken. Op de basisschool moeten ze en dan zie je vaak, dat ze het ook best wel kunnen.
boterhammen smeren doet ze vanaf 2,5 ongeveer (toen nog erg langzaam, met 3 goed) . Maar aankleden en uitkleden- met name het shirt- zorgt nog steeds voor problemen. Dat lukt gewoon niet. Ik hoop nu ze op school zit dat ze het gaat oppikken van de anderen en tot die tijd wordt ze geholpen met haar shirt door de juf , hulpmoeder of door een klasgenoot.
Onze dochter is ook 'lui' wat dat betreft. Boeterham smeren vind ik niet zo erg, maar aankleden is toch wel heel handig. Uitkleden gaat meestal goed, aankleden nog niet altijd. Wat hier helpt is 's avonds samen kleren klaarleggen, die ze 's ochtends zelf mag aantrekken als ze wakker wordt. Rokjes/broekjes ed gaan goed. Truitjes sommige wel, sommige niet. Sokken lukt nog helemaal niet.
mijn zoontje mag van me geen mes vasthouden. ik laat hem soms met lepel zijn boterham smeren. gaat wel redelijk. hij kan wel aan en uit kleden, maar hij wil vaak dat ik het doe. wel nog lang knoeien met shirt voordat het echt uit of aan is.
@bilze er zijn ook kinder messen zonder karteltjes , die heb ik ooit is bij de xenos vandaan, ze kunnen er wel mee smeren alleen niet mee snijden. kwa aan/uitkleden kon mijn dochter denk zo rond 3 a 3/12 , weet het niet meer precies, enige waar ze soms wel moiete mee heeft is als ze een trui/jurkje aan heeft met een kol er aan. zou me niet druk er om maken voor als ze naar school gan, vaak is groep 1 en 2 gemengt en dan helpen vaak de oudste kleuters de kleinere kinderen. zo gaat het tenminste op de school van mijn dochter
o echt waar?ik heb wel kinderbestekset uit zo een bestek en servies winkel gekocht.ze hadden echt geen veilige messen. het is dus wel met n scherpe mes.ik zal xenos kijken.
Boterhammen smeren doe ik zelf, dat duurt me doordeweeks allemaal echt te lang. In het weekend mogen ze het wel zelf doen, dat gaat wel redelijk. Jongste is 3,5 en kan zichzelf uitkleden. Hij kan zijn broek en sokken zelf aantrekken, maar nog geen knoopjes dichtmaken. Shirt vindt hij ook nog moeilijk. Vest of jas kan hij wel zelf. Met oudste ben ik ook pas vlak vantevoren gaan oefenen, omdat hij heel dwars werd van dat ge-oefen. Toen hij op school zag dat hij het wel móest leren, ging het ineens heel snel goed.
Boterham smeren kunnen beide kinderen zelf maar uit makkelijkheid doe ik het vaak nog De jongste kan haar eigen schoenen sokken jas en legging/broek. Aankleden kan onze oudste sinds een maandje daarvoor alwel sokken en sokken en broek maar shirt en hempt lukten nooit dat kan hij nu wel We hebben hem altijd geZegt je moet het wel proberen ! Het is niet er als het niet lukt dan helpen we Maar eerst proberen en voor elke keer dat hij et probeerde mocht hij een sticker plakken en als Het lukte 2 stickers bij 25 stickers ( 2 tot 4 stickers per dag ) mocht hij bijv kiezen uit zwemmen met papa en mama of eten bij de Mac Later werden dit 30 en 40 en 50 stickers zodat er steeds meer tijd tussen kwam nu kleed hij zich gewoon aan en uit en krijgt er ook geen stickers meer voor maar gaan nog met regelmaat zwemmen en af en toe naar de mac haha Het is voor hem nu gewoon routine geworden dat zelf Aan en uit kleden
Mijn zoontje (3,5). Kan zich zelf uitkleden, zelf onderbroek en broek aan doen, schoenen en jas uitdoen.
Eva was er ook wat laat mee, maar ze leren het op school vaak zelf en klasgenootjes of de juf helpen wel. Lisa (2,5) kan zichzelf aankleden, ik vind het heel knap maar soms zoooo vermoeiend! Ik heb er vaak maar weinig geduld (en soms echt geen tijd) voor en als ik wil helpen is het een groot drama. Maar zo leert ze het wel. Ik ben wel blij dat ze helemaal zelf naar de wc kan, inclusief afvegen, doortrekken en handen wassen
Boterham smeren doe ik nog vaak omdat het anders niet op schiet, vooral 's ochtends. Maar in het weekend mag ze het zelf doen en stokbroodjes smeren mag ze al een tijdje. Dat gaat prima en vind ze ook erg leuk. Aankleden zijn we mee begonnen, de onderkant (dus broekje, rokje, legging, onderbroek) gaat goed. Alleen krijgt ze nog niet alle knopen zelf dicht. De shirtjes moet ik nog aangeven en haar met 1 hand helpen met het mouwsgat. Dan doet ze het zelf verder. Uitkleden gaat over het algemeen goed, behalve als het een strakker jurkje is. Ik moet er wel bij zeggen dat ze het zelf ook heel erg graag wil.
Aan en uitkleden kan ze vrijwel helemaal, sinds kort. Heb vooral op t t-shirt uittrekken wel flink moeten oefenen. De rest (ook knoopjes, ritsen etc) kon ze allemaal wel al. Brood smeren ook sinds kort. Maar vaak heeft ze er ook geen zin in hoor (beide dingen), dus dan help ik gewoon. Als ze t op school 'moet', dan kan ze nu de basis Soms vind ik wel eens dat ze zichzelf 'moet' aan/uitkleden, maar dan gaat ze meestal de strijd aan, dus dan laat maar Wel vervelend, dat ze zich de laatste tijd best vaak, zodra ze thuiskomt, helemaal uitkleedt Billen afvegen na poepen doe ik ook nog, we zijn er wel op aan het oefenen. Gaat aardig, maar ze mag het nog niet helemaal alleen doen van mij. Na plas wel.