38 jaar en ivf 2 embryo's

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Sascha81, 30 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sascha81

Sascha81 Fanatiek lid

4 jun 2014
    1.459
    1.292
    113
    Vrouw
    Goedenavond dames,

Wij gaan eindelijk voor ivf!, En omdat ik 38 jaar ben geworden mag ik 2 embryo's laten terug plaatsen.
    Kans op een
    tweeling maar ook sneller kans op een miskraam zei de gyn. Zit wat in dubio wat te doen?. Is de kans om zwanger te worden groter als je 2 embryo's laat terug plaatsen en is een miskraam echt zo groot?. Twijfel zo erg. Tips en advies is zeer welkom!!.

Liefs Sascha

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    #2 GroeneBomen, 30 jun 2019
    Laatst bewerkt: 30 jun 2019
    De kans op zwanger raken is niet super veel groter met 1 of 2 (t is niet dat de kans opeens 50 procent hoger is helaas), maar... Als je zwanger bent is de kans dat het er 2 zijn zo vanuit de folder 30 procent kans

IVF geeft op zich al meer kans miskramen (vooral door achterliggende oorzaak, bv oudere eicellen geven al meer kans op miskramen) en bij tweelingen neemt de kans op miskraam op toe en complicaties ook.

Dus je moet voor jezelf de afweging goed maken en bedenk ook vooral: kans als je zwanger bent en de zwangerschap gaat goed is nog altijd veel groter dan dat het fout gaat.

Ik kreeg een bbz zwangerschap zonder dat ik een verhoogd risico had; pech komt overal voor helaas!
    Je kan ook eerst gewoon 1 laten terugplaatsen :) ik hoop dat je genoeg embryo's krijgt! :)

Misschien heb je hier wat aan in je overweging:
    https://www.freya.nl/brochures/vruchtbaarheidsbehandelingen-en-meerlingen/

3. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.271
    5.871
    113
    Vrouw
    Wij hebben afgelopen maart 2 embryo’s laten terugplaatsen na een IVF ICSI poging en dus ook zwanger geworden van een tweeling (ik 39 jaar). Helaas bij 8,5 week 1 hartje gestopt en bij 9,5 week beide hartjes gestopt en met 10,5 week de miskraam. Wij hebben niet getwijfeld en er meteen 2 laten terugplaatsen. Helaas bij ons dus een slechte afloop, maar zou het zo weer doen. Heb weleens begrepen dat de kans bestaat dat ze elkaar helpen bij innesteling (geen idee of dit waar is). Onze kliniek adviseerde ons ook gewoon om er 2 te laten terugplaatsen. Succes met jullie beslissing en met de IVF poging.

4. Mangoeste

Mangoeste Actief lid

18 aug 2018
    361
    261
    63
    Vrouw
    Nederland
    Wat zou je er zelf van vinden om een tweeling te krijgen?

Ons ziekenhuis is heel erg voorzichtig en ze plaatsen liever geen 2 embryo's terug, omdat de kans op een tweeling toch wel redelijk groot is (en aan meerlingzwangerschappen kleven meer risico's).
    Pas vanaf 39 jaar zouden ze overwegen om er 2 terug te plaatsen. Aangezien ik 38 ben, had ik dus eigenlijk nog geen keuze. Gelukkig is hier de 1e IVF-poging direct geslaagd en ik ben zwanger van de verse terugplaatsing. Achteraf ben ik eigenlijk wel blij dat er maar 1 embryo terug is geplaatst.

Succes met je keuze.

5. Thirza78

Thirza78 Fanatiek lid

15 apr 2018
    2.026
    2.500
    113
    Vrouw
    Hai, de kans dat je niet zwanger raakt is het grootste, en de kans dat er een het wel doet en de ander niet is ook groter dan de kans dat ze het allebei doen. Volgens arts 2 in kliniek 1 beïnvloeden ze elkaar niet, maar boek je met name door het terugplaatsen van 2 tijdwinst want je weet sneller of een embryo het doet of niet. Volgens arts 2 uit kliniek 2 neemt de kans op zwangerschap van één iets meer toe als je er twee terugplaatst. Maar dat zou dan alleen bij verse tp's gelden en niet voor cryo's.

Bij ivf 1 hebben we er wel 2 teruggeplaatst, bij ivf 2 niet. Dit omdat de kwaliteit van de emmy's beter was en we absoluut geen tweeling willen ivm gezondheidsrisico's van de babies en van mij. Maar helaas geen zwangerschap tot nu toe.

Succes met het maken van een afweging. Hopelijk zit er een mooie plakbeeb bij (of zelfs 2).

6. Jacy82

Jacy82 Bekend lid

24 nov 2018
    752
    422
    63
    Vrouw
    Toevallig had ik het hier over met iemand die deze behandeling ondergaan heeft. Ze hadden er wel 2 laten terug plaatsen. Er is uiteindelijk 1 kindje uit gekomen. Ze zeiden in het ziekenhuis dat de 1 de ander juist extra geholpen kan hebben. Zij zouden het als het kon zeker weer zo doen.

Deel Deze Pagina