De bevalling komt steeds dichterbij en daarmee ook de vraag wat te doen, borstvoeding, een combi van borstvoeding en flesvoeding of borstvoeding en kolven. Met deze vraag zit ik in mijn hoofd omdat ik Epilepsie heb en voordat ik überhaupt zwanger werd natuurlijk met mijn vriend besproken heb wat te doen met alle nachtvoedingen. Voor mij is het gewoon niet haalbaar om elke nacht de gene te zijn die er uit moet om borstvoeding te geven. Dan is de kans op een aanval gewoon te groot, want dat is 1 van mijn triggers. Gelukkig had hij daar gelijk alle begrip voor (had eerlijk gezegd niet anders verwacht.) Dus wilde ik heel graag een combi met borstvoeding en gewoon fles voeding. Ik ben er echt een leek in en ik dacht dat als je je borstvoeding op gang wilt houden je dus ook 's nachts moet kolven of gewoon live borstvoeding geven. Nu sprak ik een bevallings coach en die vertelde mij dat dat absoluut niet nodig is en dat ik gewoon overdag kan afkolven zodat mijn vriend 's nachts kan voeden als ik een nachtje ''over sla.'' Ik ben totaal niet overtuigd en vraag mij af of dat dan ook daadwerkelijk goed gaat werken. Dus eigenlijk mijn vraag, wat werkt nou het beste als je wel borstvoeding wilt geven maar niet elke nacht alle nachtvoedingen kan geven en dus afwisselt met je partner 's nachts. ( bijvoorbeeld de ene nacht hij en de volgende nacht ik) Natuurlijk ga ik nog een lactatiekundige bellen/een afspraak maken, maar ik zit er nu zo aan te denken dat ik dacht laat ik het eens hier vragen. Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Wat goed dat je bv gaat geven! Ik snap wel je zorgen ivm epilepsie en kan mij voorstellen dat onderbroken slaap een trigger kan zijn. Ik werd er soms al tureluurs van Ik ben het niet eens met je bevallingscoach. Je borsten werken volgens een vraag/aanbod systeem maar snappen dit systeem niet meteen. Het duurt echt enkele weken voordat je lijf dit goed heeft geregeld. Ik ben bang dat als je nachten doorslaapt (minimaal 8 uur?) dat je productie hieronder gaat lijden. Het zelf voeden of kolven is heel belangrijk. Als je de combi maakt met fv denk ik dat je de productie om zeep gaat helpen. Dus ja, kolven is een oplossing. Ik weet dat mijn productie dat niet trok helaas dus ik moest echt live voeden, maar sommige moeders hebben het geluk om een extra voeding af te kunnen kolven. Bijvoorbeeld in de ochtend als je borsten goed vol zitten en je kleintje niet 'alles' heeft opgedronken. Succes! Ik zou trouwens zeker een lactatiekundige spreken.
Nee. Dat gaat absoluut niet werken. Niet alleen nachtvoedingen in het begin cruciaal zijn om je productie aan te zwengelen. Maar ook omdat je, zodra je vlot melk produceert, zelf geen nacht zonder voeden of kolven zal kunnen door pijnlijke stuwing en ontploffende borsten. Echt, als dat het advies is van je coach, stel ik me ernstige vragen bij haar deskundigheid.
Ja ik heb hierdoor wel echt heel lang getwijfeld. Als ik geen epilepsie had was het geen eens het overdenken waard dan had ik daar vanaf moment één 100% voor gegaan! Ik baal wel, ze had mij over gehaald dat het dus wel kon en mijn vriend was daar natuurlijk erg blij mee maar met deze informatie begin ik toch weer te twijfelen. Het moet namelijk geen strijd worden. Ik weet ook dat de productie op gang moet komen dus vooral na de bevalling lijkt het mij van crusiaal belang dat ik 24/7 borstvoeding ga geven. Maar ja in hoeverre na een zware bevalling is dat haalbaar? Allemaal vragen merk ik alweer Hihi. Heel erg bedankt voor je berichtje, mijn gedachten klopte dus toch! Hihi ik kan me voorstellen dat als jij elke nacht de voedingen doet het best wel heel zwaar is en er tureluurs van kan worden! Ik ben zo blij niet jou berichtje, niet het antwoord wat ik hoopte, maar ik dacht echt in dat gesprek dat ik een onmogelijke gedachten had over borstvoeding en dat ik gek was dat ik überhaupt dacht dat dat persee nodig zou zijn ('s nachts ook moeten kolven.) Er zijn overigens nog wel meer dingen waar ik het niet over eens was. Ze vertelde mij bijvoorbeeld dat als het kindje niet is ingedaald (dit is mijn eerste zwangerschap) dat je dan niet hoeft te gaan liggen. Ik lees echt overal op internet dat dat dus wel moet. Maar ik ben die discusssie niet eens aan gegaan en ga dit maandag aan mijn verloskundige vragen. En zo was er nog iets waarbij ik dacht hier heb je zo geen gelijk in ( laten we zeggen dat mijn zwangerschaps dementie parten speelt)
In het ziekenhuis mocht ik na de geboorte van onze zoon de eerste nachten doorslapen. Na twee nachten werd ik wakker door de stuwing en ging ik toch maar kolven. Ik denk niet dat alleen overdag voeden gaat werken. Zeker niet in het begin. Voeden in de nacht is zwaar. Maar: dit is je eerste kindje. Maak het jezelf makkelijk. 'Vergeet' het huishouden, niet teveel bezoek en slaap overdag bij. Laat je kindje naast je slapen en laat je partner luiers verschonen, eventueel rechtop houden of hem mee naar beneden nemen als hij huilt. Dan zijn nachtvoedingen niet meer dan 20/30 minuten half wakker/half slapen in mijn ervaring. Ik heb natuurlijk geen ervaring met epilepsie. En daarom zou ik zeker een een goede lactatiedeskundige inschakelen!
En als je extra vroeg naar bed gaat in de eerste weken bijvoorbeeld om 20 uur/ 21 uur. En je vriend de kleine uit bed haalt en bij je aanlegt. En de schone luier om doet. Dan kan jij blijven liggen / half slapen. Ik zou anders nu al een consult bij de lactatie deskundige doen en samen een plan bedenken.
Gaat het wat betreft je epilepsie dat je aan voldoende slaap komt of gaat het er om dat je nachtrust niet onderbroken mag worden? In het eerste geval zou je met extra hulp overdag bij kunnen slapen, in het tweede geval zal de combi met borstvoeding niet/moeilijk samen gaan zoals hiervoor al gezegd wordt. Of je productie trekt het niet of je wordt elke keer wakker van stuwing. Je zou met de borstvoeding kunnen beginnen en kijken hoelang het voor jou werkt. Succes in ieder geval!
Wat fijn dat je de eerste 2 dagen door mocht slapen! Ik moet sowieso 48 uur in het ziekenhuis blijven ivm mijn epilepsie. ( voor eventuele aanvallen) Ik begin er ook een hard hoofd in te krijgen en ben blij dat ik de vraag hier heb gesteld. Mijn vriend is na de bevalling sowieso 3 en een halve week vrij. In mijn geval dus echt heel erg fijn! We moeten maar eens goed bespreken of borstvoeding dan niet te veel gaat kosten ipv gaat opleveren. Natuurlijk is het veel beter voor het kindje dat staat vast. Ik krijg alleen nu wel mijn twijfels. Als ik namelijk een aanval krijg (het horror scenario) kan ik niet mijn verantwoording meer afleggen want stel dat ik nog een aanval krijg en ik ben alleen met de baby. Misschien is jou idee nog wel een optie, ik ga het sowieso bespreken. Ja dat is inderdaad een goed idee en een goede tip er komt sowieso een afspraak bij de lactatie deskundige. Ik vind het steeds raarder worden dat de bevallings coach dit heeft gezegd. Het gaat er om dat ik genoeg uur ( per 24 uur) slaap. Natuurlijk is de beste optie minimaal 8 uur slaap per nacht. Omdat je dan uitgerust bent, maar we weten allemaal dat dat niet haalbaar is met een baby en dus ook echt geen eis is. Maar we hebben al wel afgesproken (welke soort voeding het ook word) dat ik dan ongeveer ( ligt aan zijn werk schema) 3 nachten per week door kan slapen als hij weer aan het werk gaat. Lang leven de wisselende diensten van mijn vriend.
Ik wil je geen angst aanjagen, maar de eerste weken is het bij bv normaal en aangeraden om om de twee uur, maximaal drie uur' te laten drinken. Zelfs als je dus om 20u in bed kruipt en je vriend veel laat doen, vrees ik dat je toch veel slaap zal moeten laten.
Dat doe je ook niet, ik heb veel liever dat je gewoon eerlijk bent ipv mij in de waan laat dat het allemaal wel makkelijk te doen is. - ook al weet ik dat borstvoeding geven echt niet zo makkelijk is als mij is gezegd door de des betreffende mevrouw- Ik vind het ook zo jammer dat ze liet blijken dat het allemaal super simpel is en dat je dat "wel even doet tussen de bedrijven door." Vooral dus door mijn epilepsie had ze het nooit zo mogen zeggen ze heeft me echt blij gemaakt met een dooie mus.
Wel goed van je dat je daar nu al over na denkt en samen met je partner oplossingen verzint! En heel eerlijk, minimaal de eerste 6 weken is borstvoeding loeizwaar. Bij de meesten in ieder geval. Jij moet het leren, je kind moet het leren en inderdaad minimaal elke 3 uur voeden, meestal vaker. Het wordt langzamerhand steeds makkelijker, maar voor mij persoonlijk was het pas na 3 a 4 maanden dat ik het er even bij deed zeg maar. Ik hoop echt dat het je gaat lukken!
Wat je wel kan doen om mee denkend te zijn. Snachts de voedingen te kolven en wanneer jij kolft je vriend jullie kindje een voeding met de fles geeft en hij alles daarna van jou weer schoonmaakt. Dan ben je dus technisch gezien een paar keer per nacht max 20min wakker. En als je dan idd wat eerder in de avond gaat slapen en misschien overdag wat dutjes mee pakt dat zou je het misschien wel tot 8 uur slaap kunnen halen. Aangezien de meeste kleintjes de eerste paar weken nog redelijk veel slapen. Ik probeer namelijk altijd in hoe kunnen dingen wel, misschien heb je hier dus nog wat aan? In ieder geval heel veel succes met het maken van je keuzen en ga idd eens met een lactatiedeskundige praten, wie weet zijn er nog andere adviezen etc.
@Ysabella het quoten lukt niet goed. Het was inderdaad heerlijk om door te slapen maar voor de borstvoeding funest. Gelukkig bij mij goedgekomen, maar de key naar een fijne borstvoedingstijd is aanleggen, aanleggen, aanleggen. Elke twee/drie uur. Praat erover met een goede lactatiekundige. En maak daarna een besluit. Het is super dat je voor borstvoeding wil gaan maar flesvoeding is ook prima voor je baby. Succes met de keuze!
Ik kan mij heel goed voorstellen dat doorslapen inderdaad nou niet echt het sluitelwoord is naar goed borstvoeding geven, wel ontzettend fijn dat het na zo'n strijd bij jou is goed gekomen! Ik moet hier inderdaad over gaat praten met een lactatiekundige en een plan maken als ik er voor kies borstvoeding te geven. Dank je wel! Ik weet dat flesvoeding ook prima is, wel heel fijn dat je dat trouwens zegt, dat doet mij goed! Ik heb namelijk het idee dat iedereen het maar vanzelfsprekend vind dat ik het maar gewoon moet gaan doen ( terwijl het in mijn geval natuurlijk wat genuanceerder ligt en dat weten de des betreffende personen ook satbis nog het erge vind ik.) Dat zou in de eerste weken een optie kunnen zijn inderdaad! Ik ben overigens ook van het in oplossingen denken dus ik ben alleen maar blij met jou berichtje! Het enige is dat ik na een x aantal weken niet van hem kan wil of kan verwachten dat hij dat elke nacht gaat doen(vooral omdat hij zeer onregelmatig werkt) dat is voor mij het zelfde als dat hij van mij ook niet verwacht dat ik elke nacht eruit moet maar dat we dat graag om de dag willen proberen. ( als dat lukt met zijn rooster) Ingewikkeld, ingewikkeld maar we gaan morgen gewoon een afspraak maken met een lactatie kundige en kijken wat de mogelijkheden kunnen zijn.
Als ik jou was zou ik het gewoon gaan proberen. Stoppen kan altijd. Mijn kinderen dronken 's nachts (behalve de eerste nachten) niet vaak, en als ze dronken, waren ze binnen 10 minuten klaar. Zo had ik dus genoeg slaap. Als je baby niet zo goed drinkt 's nachts kan je ervoor kiezen 20 minuten te kolven en dat je man een flesje (afgekolfde) voeding geeft. Zelf op tijd naar bed en 1 of 2 keer 20 minuten kolven, dan kom je ook aan genoeg slaap. Ik zal niet zeggen dat het makkelijk zal zijn, maar ook niet onmogelijk denk ik. Denk dat vooral de eerste week lastig zal zijn.
Als het na een aantal weken toch niet blijkt te werken kan je altijd nog af gaan bouwen en dan begin je toch altijd met snachts afbouwen. En wie weet krijg je zon slaapkopje in de nacht zoals hier die met 6 weken al door sliep, en ik heb gevoed tot 13 maanden. En als het niet lukt dan is het jammer, heb je het geprobeerd en dan ga je in ieder geval niet in what if denken. en wel een heads up de eersten nachten zijn altijd heel erg zwaar zonder slaap ook als je fv geeft, de eerst week is denk ik het ergst dan komt er steeds wat meer ritme in. Heel veel succes met welke beslissing dan ook, je gaat het in ieder geval weloverwogen besluiten!
Tjonge lastig zeg! Zo moeilijk om in te schatten hoe je lichaam gaat reageren, bevalling, al die hormonen... Ik denk dat ik bv zou proberen en inzetten op het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Ik zou voor een cosleeper gaan. De eerste tijd is het oefenen met aanleggen, maar als jullie wat gewend zijn, kan je waarschijnlijk liggend voeden en intussen half slapen/doezelen. Vriend eventuele verschoning en boertje laten doen. Met een cosleeper hoef je niet uit bed, je hoeft alleen de baby te schuiven/draaien, plus die kant van je bed is gebarricadeerd dus je baby kan er niet uit vallen als je tijdens voeden in slaap valt. Als je naast je baby slaapt, moet je in het begin wennen aan de geluidjes, maar na een tijdje raken jullie slaapritmes op elkaar afgesteld en heb je tegelijkertijd je diepere slaap en wordt je al half wakker tegen de tije dat je baby voeding wil. En door hormonen die je aanmaakt met voeden val je ook makkelijker in slaap daarna. Verder vooral middagdutjes meedoen met de baby en het huishouden aan anderen overlaten. Dat van die coach vind ik ook maar raar... Je hebt nachtvoedingen nodig om je productie op gang te helpen. Je kan dan wel kolven, maar daar wordt je wakkeren van dan aanleggen lijkt me. In het begin als de baby zich een uurtje later meld dan normaal was m'n bed drijfnat of ik lag wakker plofborsten, ik kan me dus niks voorstellen bij zomaar een hele voeding doorslapen die je normaal wel doet.