Hallo allemaal! Onze zoon van 4 jaar en 3 maanden is ongeveer een jaar geleden overdag zindelijk geworden. Soms heeft hij overdag nog een ongelukje, maar daar kunnen we allemaal wel mee leven, zal vanzelf wel beter gaan. Sinds dat hij overdag zindelijk werd, droeg hij 's nachts nog wel een luier. Een paar weken geleden gaf onze zoon zelf aan dat hij 's nachts ook geen luier meer om wilde. Ik helemaal blij, want ik had al vaker aan hem gevraagd of hij zijn luier 's nachts afwilde, maar dat wilde hij nooit. Dus een paar weken geleden hebben we hem ook 's nachts geen luier meer omgedaan. Als onze zoon 's nachts een keer wakker wordt, dan gaat hij keurig netjes plassen op de wc. Maar meestal wordt hij 's nachts niet wakker en slaapt de hele nacht door. Hij voelt in zijn slaap de aandrang niet en plast in zijn slaap in zijn broek. Bijna iedere ochtend is hij drijfnat en dan moet ik ook zijn bed verschonen. Ik heb er al van die matjes onder, zodat zijn matras niet nat wordt. Ik weet niet wat ik hier nou mee aan moet. Toch weer een luier om 's nachts? Maar dan ben ik bang dat ik het zindelijk worden 's nachts tegenhoud. Maar zonder luier gaat het dus ook niet goed. Wie herkent dit probleem en wat deden jullie? Hoe wordt een kind nou 's nachts zindelijk? Alle tips zijn welkom!
Mmmmm dat is vervelend, voor jou omdat jij iedere dag zijn bed moet verschonen, maar ook voor je knul. Ik heb er geen ervaring mee, maar probeer even met je mee te denken. Hoe laat drinkt hij voor het laatst? Misschien (als hij bijv om half 8 naar bed gaat) vanaf half 7 niet meer laten drinken. En wat ik ook vaak hoor is voor dat jij/je man naar bed gaat nog even je zoon laten plassen, zo is de tijd toch wat korter tot de volgende morgen. Succes in ieder geval
Dan is hij er nog niet aan toe. Nachtzindelijkheid is eigenlijk niet te sturen (woorden van de uroloog). Hier hebben we gewacht tot ze zeker 2 weken haar luier droog had, en daarna gaf ze zelf aan dat hij wel uit kon. Dit is nu 6 weken geleden en ze heeft 1 klein ongelukje gehad waar ze wakker van werd. Ik zou hem uitleggen dat het helemaal niet erg is maar dat hij zijn slaapluier weer aan mag totdat hij droog is. En dat dat echt komt! Het is overigens heel normaal om op deze leeftijd nog niet nachtzindelijk te zijn.
Eens met Maartt en structureel wakker maken voor je zelf naar bed gaat wordt ook afgeraden. Het zorgt er niet voor dat ze zelf wakker worden, dat doe jij immers. En je haalt ze telkens uit een diepe slaap. Half slapend laten plassen heeft namelijk helemaal geen nut.
Ik zou de luier weer om doen. Nachtzindelijkheid stuur je nauwelijks en het is volkomen normaal voor zijn leeftijd om 's nachts nog niet wakker te worden van de aandrang. Waarom ben je hem gaan vragen of hij 's nachts ook zijn luier af wilde? Zag je dat hij de nachten al droog was en heeft hij een terugval gehad, of was zijn luier altijd nog nat 's ochtends? Ik zou zelf pas komen met voorstel luier uit namelijk als een kind (redelijk) structureel droog is 's ochtends.
Luier omlaten. Nachtzindelijkheid is nl niet te sturen. Het is een stofje in de hersenen wat wel of niet voldoende ontwikkeld is. Dat kan met 3 jaar zijn maar ook met 6 jaar.
Tot 7 jaar is er niets aan de hand als een kind nog niet nachtzindelijk is. Nachtzindelijk kan je niet sturen, dus gewoon weer een luier om zou ik zeggen. Hij wil wel, maar is er nog niet aan toe. Wij gebruiken luierbroekjes zodat ze wel naar de wc kunnen als ze willen.
Zoals hierboven gezegd, nachtzindelijkheid kan je niet opleggen. Dochter is overdag volledig zindelijk van voor ze twee werd, maar heeft 's nachts ook nog een pamper nodig. En ze is bijna vier. Toch niet erg?
Toen mijn dochter aangaf geen luier te willen 's nachts hebben wij hem ook uitgelaten. Ging wisselend in het begin. Toen hebben we een tijdje haar laten plassen voordat wij gingen slapen. En dan weer een keer niet wakker maken om te kijken hoe het dan ging. Wat wil je zoontje zelf? Als hij zelf een luier niet erg vindt zou je kunnen kijken met luierbroekjes. Als hij echt geen luier wil zou ik hem gewoon laten plassen als je naar bed gaat. Mijn dochter sliep na het plassen altijd meteen weer door en had nergens last van.
Lekker weer een luier om doen. Desnoods een luierbroekje, mocht ie wakker worden om te plassen dan kan die het zelf aan en uit doen. Mijn zoontje is ook 4 en draagt ook nog een luierbroekje. Er zijn dagen dan is hij achter elkaar droog s morgens, maar nu weer een aantal dagen dan heeft hij een volle luier s morgens. Komt van zelf.
Ok, dank voor jullie reacties, dames! Ik wist niet dat nachtzindelijkheid niet te sturen is. En dat het voor zijn leeftijd nog volkomen normaal is, wist ik ook niet. Weer wat geleerd! Vanochtend was zijn bed weer nat, dus ik heb hem verteld dat we luierbroekjes gaan doen. Eerst wilde hij niet, want hij heeft een hekel aan luiers. Maar toen ik hem uitlegde dat hij dan zelf nog wel naar de wc kan en zijn broek zelf kan uitdoen, was het goed. Mijn zoontje wilde zelf zijn luier af een paar weken geleden. Hij vindt luiers niet fijn en vroeg altijd direct bij het opstaan of zijn luier af kon. De maat was wel goed en ze lekten niet door, dus dat was het niet. Hopelijk vindt hij de luierbroekjes beter zitten. @X11: ik vroeg hem het afgelopen jaar een paar keer of zijn luiers 's nachts af moest, omdat hij een paar keer droog was 's ochtends. Dus ik dacht dat dat het begin van de nachtzindelijkheid was en omdat hij zijn luiers niet fijn vindt, dacht ik: als we de luier afdoen, wordt ie misschien snel nachtzindelijk. Maar zoals gezegd wilde hij zijn luier niet af en ik heb het verder zo gelaten. Niet gepusht en het er ook niet meer over gehad. en @Hummeltje1: Na zijn warme maaltijd en toetje eet/drinkt hij niets meer, maar hij heeft wel een rietjesbeker met water naast zijn bed. Als ik die weghaal, roept hij me 's nachts steeds dat hij dorst heeft. Dus die laat ik maar staan. Overigens drinkt hij er niet veel uit, het is meer voor het idee Nou, over op de luierbroekjes dan maar!
Na alle reacties hier denk ik dat je het prima opgelost hebt. Ik wist ook niet dat je het niet kon sturen . Hoorde vaak mensen om me heen zeggen dat ze of hun kind nog een keer wakker maken of minder drinken geven savonds, vandaar die tips
Ja joh. Komt ook wel voor dat kinderen van 7 nog niet nachtzindelijk zijn. Wist ik ook niet, tot we een logeetje kregen.
Je weet toch zelf ook niet dat je 's nachts in je slaap praat? Of dat je vijftien keer gedraaid bent? Beetje zelfde principe voor een peuter die niet weet dat ie moet plassen.
Mijn dochter is er mee gestopt rond 5 jaar en was overdag zindelijk met precies 3. Mijn zoontje is nu nog niet 100% nachtzindelijk. Wij gebruiken de grootste maat optrekluiers van de kruidvat. Als die niet nat is, dan gebruiken we hem de dag er na nog een keer. Er is niets wat bij mijn dochter en zoon geholpen heeft, behalve acceptatie van mijn kant dat het gewoon zo is. Ik heb heeeeeeeel veel bedden verschoont, omdat ik dacht dat ze nu wel zonder luier konden Helaas namen ze bij mij ook rustig het kussen mee, of gingen ze boven op het dekbed liggen, waardoor zelfs het dekbed in de was moest, de boeven . Vervelend is het wel, maar echt over het algemeen zijn ze met 7 droog
Mn dochter was met 2 overdag al zindelijk, mn zoontje pas met bijna 4. Mn zoontje is echter bijna elke nacht wel droog terwijl mn dochter van ruim 5,5 nog elke nacht een luier nodig heeft, zelfs om 22.0uur is ze vaak al nat. Het is gelukkig heel normaal op die leeftijd, er worden niet voor niets gewoon grote luiers in supermarkt en kruidvat verkocht, die zitten wel fijner. Ik heb lange tijd de luierbroekjes van de kruidvat gekocht maar toch blijken de dry nights fijner te zitten. Soepeler en minder plakkerig/krakerig.