Mijn tips voor moeilijke slapers - GEEN huilen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fleurr82, 30 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleurr82

Fleurr82 Actief lid

25 feb 2013
    344
    0
    0
    Ik kom op dit forum om eens te lezen over lotgenot
    Zuid-Holland
    Onze 12 maanden oude May slaapt sinds gisteren in haar eigen cribje en heeft mooie diepe slaap rondes! We kunnnen het wel van de daken schreeuwen van geluk, want eindelijk slapen manlief en ik weer in ons bed en begint het er weer rooskleuriger uit te zien.

Ik deel dit graag met andere wanhopige ouders, omdat wij tot gister ook radeloos waren.

Zoals gezegd, onze dreumes is 1 jaar. Een jaar lang heeft ze naast me in bed gelegen en in slaap gevallen aan de borst. Als ik er niet was, dan liep mijn man een hernia met haar tot ze sliep. Om vervolgens met vrees te wachten tot het moment dat ze wakker werd (2-3x per nacht) en dan begon weer de ellende opnieuw. Soms duurde het inslapen wel een uur!

Talloze adviezen en artikelen gelezen op internet. Voor ons heeft het volgende geholpen!!

- Overdag heeft ze over het algemeen voldoende aan een dutje van een uur, anderhalf uur. Meestal einde van de ochtend. Zorg voor goede kwalitatieve slaap overdag.
    - Overdag krijgt ze heel veel kwalitatieve aandacht van mij of mijn partner. Echt oog contact. Praten. Knuffelen. Spelen. Actie-reactie met haar.
    - Overdag voldoende eten en met name drinken. Om het uur drinken aanbieden. (Water, thee, melk).

Waar het allemaal om draait is dat je baby/dreumes leert zelfstandig in slaap te vallen. Je zal vast denken DUHH.. maar dat kwartje moest hier in ons huis echt van ver komen. En dat inslapen hoeft echt niet met paniek en hysterisch huilen, daar zijn wij zeer op tegen.

Hoe dan wel?

- Begin een uur van tevoren met hevige prikkels weghalen. Tv uit, niet hard praten, niet teveel licht, lullaby op de achtergrond.. werk naar bedtijd toe.
    - Start je routine op een vast tijdstip. Bij ons is het: om 19.00 u schone luier-washandje-gezichtje insmeren- drinken aanbieden.
    - Neem je kleine bij je en rustig uitleggen dat het bedtijd is. Wij zeggen alvast iedereen welterusten (knuffels, opa's, oma's, tantes..). Knuffeltje of een andere trooster dichtbij. Verhaaltje vertellen en dan zou je al moeten merken dat de baby/dreumes indommelt.
    - Ons kleintje krijgt nog een Kindival tabletje. (Andere tips zijn masseren met lavendel geurige olie, Camille thee (vermijd teveel koemelk in laatste fles) of een geur kaarsje). Pap krijgt ze bij ons door haar yoghurt heen, na haar avondmaal.
    - Leg hem/haar dan voorzichtig in bedje. Let op favoriete houding. Onze dochter is een zij slaper.

De eerste nacht kregen we een luid gesputter. 35 minuten heeft het geduurd (ik heb het geklokt!). Ze begreep het niet, ging tegen sputteren, jammeren en toen huilen. Bij elk moment dat ze paniekerig wilde gaan gillen, tilde ik haar op en trooste haar. Dan weer neerleggen.
    Na 35 minuten viel ze zittend in slaap. Ik legde haar weer rustig neer en toen was ze weg!
    Ze werd nog twee keer wakker die nacht (om 23.30 u en 03.00 u). Fysiek was voor mij alleen de 03.00 u zwaar maar na wat gedronken te hebben, sliep ze tien minuten later weer.

Je moet niet vergeten dat volwassenen ook wel vaker 's nachts wakker worden (toilet bezoek, slokje water, omdraaien in bed). Baby/dreumes is niet anders, op den duur leren zij ook doorslapen. Wij hebben nu een flesje in haar handbereik staan, mocht ze dorst hebben dan kan ze op den duur zelf een slokje nemen. Ze kreeg namelijk een jaar lang de hele nacht mijn borst praktisch tegen haar wang gedrukt.. dus dat moet nog rustig afgebouwd worden.

Een laatste tip. Gebruik een lichte achtergrond 'lawaai', white noise. Wij hebben natuur geluiden of regen geluiden aanstaan. Hiermee schrikt ze minder snel van onverwachte en harde geluiden. Deze constante geluiden werken ook rustgevend. Vergeet niet je telefoon dan op vliegtuigstand te zetten.

Vandaag dag twee: Avond heeft ze bij oma doorgebracht dus het week nu al iets af van het schema wat we graag willen aanhouden. Maar de lieverd pakte het super goed op. We begonnen iets later aan bovenstaande, maar vandaag ging ze ZONDER EEN KIK slapen. Ik moest er nog wel even bij blijven handje vasthouden (komt ook omdat ze beetje ziek is) maar binnen 20 minuten sliep ze! Ik ben trouwens van plan voorlopig bij haar te blijven tot ze in slaap valt. Dit is natuurlijk niet ideaal, maar ik ben van plan geleidelijk aan meer van haar bedje te gaan staan tot ik helemaal kan weglopen.

Aan jullie allemaal het advies, laat je goed informeren. Wij stonden op het punt naar een opvoed/ slaap centrum te gaan. Of een nanny te nemen. Luister naar je gevoel, je hoeft echt niet de kindonvriendelijke manier te kiezen. Laten huilen was ons laatste redmiddel (je leest en ziet ook wel dat er geen psychische schade ontstaat bij de Cry It Out methode) maar ik ben blij dat ik haar dat toch niet heb hoeven zien doen.
    Begin ook zo vroeg mogelijk, want hoe ouder ze worden hoe lastiger. Omdat ze dan beseffen en niet graag toegeven. Hou ook vol. Wij gaan niet meer toegeven door haar in ons bed te nemen, want ze is het zo weer gewend.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben!! LOVE YOUR BABY AND SWEET DREAMZZZ!

2. He? Je overwoog om een nanny te nemen omdat je kindje een jaar lang bij jou in bed heeft gelegen en niet meteen in haar eigen bed wilde slapen? :)

3. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Fijn dat dit voor jullie werkt.
    Wij hebben het altijd anders aangepakt: minder "betuttelend", een strak ritme en bedritueel, van begin af aan lekker in eigen bed, en aanleren zelf in slaap te vallen.
    Wij hebben 2 perfecte slapers.
    Afleren is lastiger dan aanleren.

4. Fleurr82

Fleurr82 Actief lid

25 feb 2013
    344
    0
    0
    Zuid-Holland
    Haha ja dat las je goed! Zo radeloos als dat we waren, zijn we nu happy!

5. Fleurr82

Fleurr82 Actief lid

25 feb 2013
    344
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij zijn voor het eerst ouders. Opvoeden valt ons toch zwaarder dan verwacht, gezien ons zwak voor haar.
    Dit heeft nu gewerkt en zo werken we elke dag aan het opvoeden. Ieder z'n eigen manier, bij ons duurde het langer.

Hoe hebben jullie dat aanleren toegepast dan?

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    DAt is prima met een rustige baby, maar werkt helaas helemaal niet bij reflux, allergie, of andere gezondheidsproblemen. In die gevallen zoek je eerst naar nachtrust voor iedereen, op welke manier dan ook.

Het is dus niet alleen een kwestie van consequent zijn van in het begin.

TS: blij dat dit voor jullie werkt!

7. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Wat fijn dat het nu zo goed lukt bij jullie, kan me voorstellen dat je opgelucht bent. Het is idd vaak even puzzelen, maar uiteindelijk kom je er wel. Moet er wel bij zeggen dat dit, denk ik, niet voor ieder kind zal werken maar gelukkig voor jullie wel.

Ik ben ook een tijdje aan het vogelen geweest, en soms nog maar heb b.v nooit onze dochter bij ons in bed laten slapen (ook i.v.m woelen van ons tijdens het slapen). Ook heeft het nooit gewerkt bij haar in de kamer te blijven tot ze sliep, want ze gaat dan gewoon niet slapen. Wat voor de 1 werkt hoeft niet perse voor een ander ook te werken. Als je uiteindelijk maar iets vind waar de kleine zich prettig bij voelt en jullie ook!

8. Fleurr82

Fleurr82 Actief lid

25 feb 2013
    344
    0
    0
    Zuid-Holland
    Uiteraard geldt dit niet voor de kleintjes met gezondheidsproblemen! Die hebben andere zorg nodig!
    Bij ons moest de kleine iets wat ze zo gewend was, afleren en opnieuw leren.

9. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Mee eens, onze oudste twee hebben altijd in hun eigen bed gelegen
    Onze jongste tot 8 maanden en toen kwamen de nachten dat ze niet meer sliep en alles bij elkaar schreeuwde, de hele nacht, geen moment stil, wij zaten met ons 5en benenden om 4 uur in de nacht terwijl de andere twee naar school moesten, dus ja voor de slaap van je zelf en de andere kinderen neem je je kind wel bij je in bed,

Hier werkte dat overigens niet, ze bleek echt pijn te hebben, 3 dec zijn na 6 maanden pijn en slapeloze nachte. haar neusamandelen verwijderd en buisjes geplaatst en nu slaapt ze weer goed, en ook de nacht weer door,

Dus indd ligt niet alles aan consequent zijn, ik ben blij dat ik haar telkens bij me genomen heb

Maar uiteindelijk snap ik het wel want die andere twee was ik ook heel stellig in, niet bij ons in bed alleen in de ochtend of als ze ziek zijn,

10. Niekepiek

Begrijp ik heel goed;).
    Wij zijn van begin af aan heel consequent geweest w.b.t. het slapen.
    Wij hebben ze nooit bij ons in bed genomen, hebben altijd een strak ritme aangehouden met de slaapjes (wel goed gekeken naar de meiden), en een duidelijk bedritueel.
    Onze ene dochter is van begin af aan een hele makkelijke slaper geweest, de andere wat minder.
    Zij heeft een poos een beetje gejammerd met het naar bed gaan en kon soms ook weleens 's nachts wakker worden met fases.
    Als ze langer dan een paar minuten jammerde, dan gingen we haar troosten.
    Dat deden we door haar in bed te laten liggen en niets te zeggen (omdat het slaaptijd is), haar buikje en hoofdje te aaien totdat ze weer tot rust kwam, en daarna weer weg te gaan.
    Dit hebben we zo altijd volgehouden, en inmiddels gaat ze graag naar bed en sputtert ze niet eens meer tegen.
    Als je van begin af aan je kind in bed legt of bij jou legt en bij hem/haar blijft, dan leert hij/zij niet om zelf in slaap te vallen, het belangrijkste is dus om ze aan te leren om zelf te kunnen gaan slapen (met de nodige hulp).
    Op deze manier, hoef je ze op latere leeftijd niets af te leren en is dit uiteindelijk ook veel rustiger voor je kind.

11. Niekepiek

Ik zeg toch ook dat dit voor ons zo heeft gewerkt.
    Als er aan een kind iets medisch mankeert dan ligt het anders, maar daar draait het nu niet om;).
    Het gaat hier om een dreumes van 1, die medisch niets mankeert.

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn excuses :) Ik word soms nogal ongelukkig van de veelgehoorde opmerking dat het gewoon een kwestie is van consequent zijn van in het begin, en dat je een slechte slaper enkel aan jezelf te danken hebt. Ik pikte eenzelfde toon op uit jouw reactie, maar blijkbaar niet terecht.

13. Niekepiek

Excuses aanvaard:p.
    Nee, ik begrijp zelf ook heel goed dat medische gevallen heel anders liggen en ik snap ook heel goed dat dit een gevoelig punt is.
    Maar als er verder niets "mankeert" aan een kindje, dan ben ik toch wel van de consequente aanpak, maar dat is uiteraard ook persoonlijk;).

14. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Fijn dat het werkt!
    Het kan tijdelijk zijn hiji.
    Hier sleep ze redelijk 7-9mnd erna nooit meer.

Ik denk dat de meeste bij wie kindje nog nooit heeft doorgeslaapt dat ook hadden geprobeerd. Het weekt helaas alleen voor gemiddelde kindjes zonder problemen.
    En heb je achterstand, voorsprong, slaapangst, krampen, verkoudheid, eczeem, sterke karakter etc lukt dat aanpak nooit helaas.

Er zijn diverse oorzaken

15. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Fijn dat het voor jullie werkt ! Ik lees dat het pas sinds gister is? Ik zou eerlijk gezegd nog niet te vroeg juichen... Morgen kan het weer anders zijn.. ;) Neem in ieder geval voor nu de rust die je pakken kan.. ;)

16. talkingchair

talkingchair Niet meer actief

Gisteren werkte het na 35 minuten, vandaag in 1 keer. Wie zegt dat het niet gewoon een toevalstreffer is? Niettemin hoop ik dat dit voor jullie de oplossing is!

17. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik ben blij voor jullie dat al jullie harde werk nu word beloond. Hopelijk hebben andere moeders iets aan je tips.
    Ook blijven volhouden he :) bij mama en papa liggen zijn ze zo snel gewend. Wel niet laten huilen en dat doen jullie ook niet. Vind dat heel leuk om te lezen.

Wij hebben een hele gemakkelijke slaper met soms eens een fase van niet willen slapen. 2 fases van een maand gehad geloof ik. 1 keer de fout gemaakt om hem rustig te krijgen met bumba. Dat werkte goed! Dag erna ook gedaan. De 3e dag dat hij niet wilde slapen zei hij al oembwa :)
    Toen onmiddelijk die bumba afgeschaft haha. Wil er mee zeggen dat ze heel snel wennen aan leuke dingen en het dan ook gaan verwachten terwijl je het ook op andere manieren kan proberen zonder te laten huilen. (Niet naar ts gericht maar in het algemeen naar iedereen toe)

Verder hebben wij een hele gemakkelijke slaper. Misschien omdat hij in het ziekenhuis moest blijven. Hij werd onmiddelijk in bedje gelegd als hij wilde slapen dus misschien daarom? Al aangeleerd vanaf de eerste minuut?
    Hij weet ook niet dat ons bed dient om in te slapen volgens mij. Als we hem s'ochtends bij ons nemen gaat hij gek doen. Op onze gezichten zitten ;) licht 500x uit en aan doen, springen, laat zich achterover vallen. Echt heeeeeeel gek doen. Na 5min sta je maar op omdat je geen blauwe plekken wil hebben of om te voorkomen dat hij een scheet laat als hij op je gezicht ploft :D

18. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik zie dat sommign denken dat hij toeval is dat je kindje nu ineens wel slaapt en dat het misschien niet blijvend is.
    Dat kan heel goed zijn maar wat heel belangrijk is is dat het nu al 2 dagen goed is gegaan en je kindje dat nu ook weet. Het is toch een heel belangrijke stap in de goede richting mocht het gewoon geluk zijn.
    Jullie en jullie kindje weten nu dat het ook anders kan.

19. beebje2013

beebje2013 Actief lid

13 aug 2013
    360
    0
    16
    Hahaha herkenbaar ;)

20. Samurai

Samurai Bekend lid

1 dec 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Bedankt voor de tips, weet zeker dat een aantal mama's hier wat aan hebben. Fijn dat je een oplossing hebt gevonden. Lekker geslapen vannacht?

Deel Deze Pagina