Wie werkt er ook 4 dagen en hoe bevalt dit?

Discussion in 'Weer aan het werk' started by MamaLara, Feb 10, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaLara

MamaLara Bekend lid

Dec 22, 2012
    575
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik had me altijd voorgesteld om als ik een kindje zou hebben 3 dagen te gaan werken. Ik vind het voor de rust van het kind goed om meer dan de helft van de week thuis te zijn en zelf vind ik het ook fijn er veel voor mijn kinderen te kunnen zijn. Maar dankzij de crisis moest ik nogal van banen wisselen en ben ik tijdens de zwangerschap aan een nieuwe baan begonnen waar ik over 2 weken voor 32 uur terug keer. We hebben een poetshulp geregeld zodat ik niet op mijn vrije dag hoef te poetsen. Toch zie ik er wel wat tegenop om mijn kindje zoveel te moeten missen.

Ik ben dus op zoek naar ervaringen van andere moeders die zoveel werken.

X Lara

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik werk ook 32 uur, kan eigenlijk niet minder in mijn huidige functie. Maar ik heb het geluk dat mijn vriend fulltime thuis is, dat scheelt natuurlijk al een hoop qua huishoudelijke zaken. Maar ook de zorg om de kinderen is een stuk minder.
    Ik heb niet het idee dat de kinderen mij extra missen ofzo. Ze zijn altijd dolblij wanneer ik thuis kom... alsof ik drie weken ben weggeweest :D Maar dat doen ze net zo goed bij mn vriend wanneer hij bijv boodschappen heeft gedaan.

3. Kwek

Kwek Fanatiek lid

May 16, 2009
    3,206
    1,260
    113
    Centrum België
    Hi Lara,

ik werk FT en heb 2 kinderen. Het is vooral thuis aanpoten, in de zin dat in het WE vaak moet gebeuren wat er tijdens de week overschiet, nl poetsen en strijken... Dus eens het budget het toelaat zou ik toch ook een hulp in huis willen.

Maar naar de kinderen toe voel ik me niet schuldig. Het KDV is echt een super plek met prachtige mensen en ook de school heeft een warme aanpak. En vanaf september gaat de jongste ook naar school, dus zitten ze lekker samen.

OK, de oudste heeft haar eerste stapjes op het KDV gedaan, maar ik was net zo trots en blij om het voor mij de eerste keer thuis te zien. Bij de jongste was ik er dan bv weer wel bij...

Er is een mix van zaken die het KDV heeft aangeleerd en dingen die de meisjes thuis bijons geleerd hebben. En daar heb ik hoegenaamd geen probleem mee, en vind het ook niet de opvoeding uit handen geven.
    Ik zou m'n kinderen langer 'gepamperd' hebben omdat ik me niet bewust was hoe snel een kind iets kan...

Je kan op voorhand vele doemscenario's voor ogen halen, maar een echt goed beeld heb je sowiso pas eens je opnieuw aan de slag gaat.

Veel succes!

4. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

Nov 20, 2013
    4,613
    1,155
    113
    ik heb na mijn verlof een hele tijd 4 dagen gewerkt van 10 uur per dag... dat vond ik erg pittig maar vond het fijner dan 5 dagen werken.
    s avonds was ik dus kapot en deed ik niets in het huishouden ofzo dat kwam echt op mn vrije dage n weekend terecht.

tsja het is pittiger als minder werken maar financieel natuurlijk wel aantrekkelijker.
    en nu werk ik nog 3 dagen, een fijn kdv voor mijn zoontje waar hij het goed naar zn zin heeft vind ik dan wel erg belangrijk

5. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Wij werken allebei voltijds met een dochter van 17 maand. En het werkt voor ons allemaal.

Dochter gaat supergraag naar de onthaalmoeder en de oma's. Ze staat na het ontbijt met haar tasje te trappelen om te vertrekken. En ik haal haar altijd met een grote glimlach weer op.

Ze leert veel van de andere kindjes, wordt lekker vertroeteld door de grootouders, en in het weekend is ze de hele tijd bij mama en papa (hoera voor de poetshulp, wij poetsen nooit zelf). Eigenlijk heeft ze gewoon 4 plekken waar ze geliefd is en dingen leert, ipv maar eentje. Heerlijk toch?

6. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Denk dat het voor je kindje niet grootste probleem is, die gaat zich vast vermaken. Zeker nu nog zo klein is.
    Denk dat het vooral vraag is wat je zelf vind, wil je dit? Ik zou het niet willen. Nu snap ik dat hey niet voor iedereen is weggelegd minder te werken ondanks ze het wel zouden willen.
    Maarreh is ouderschapsverlof geen optie? Werkgever mag dat niet zo maar weigeren.
    Ik heb ook nog steeds contract van 32 uur maar neem per week 8 uur osv, werk dus nu 24 uur en kan dat 2 jaar doen. Door ouderschapsverlofkorting valt het mee wat je in salaris achteruit gaat.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik werk 4x8, al sinds de geboorte van zoon 1. Mijn man heeft dat ook heel lang gedaan (en dus 3 dagen naar het KDV) en dat ging goed. Tot mijn man ergens anders ging werken en daardoor zondagnacht (ca. 4.00 uur) tot donderdagavond (ca. 20.00 uur) van huis was. In die dagen kwam álles op mij neer. Opstaan, douchen, aankleden, zoon uit bed, aankleden, ontbijten, brood smeren, zoon wegbrengen, zelf gaan werken, zoon ophalen, koken, eten, zoon naar bed brengen, alle shit beneden opruimen... het was nooit voor 21.15 uur voor ik klaar was en tegen die tijd was ik kapot. Dat heel mijn zwangerschap en daarna dus met twéé kids, waarvan er eentje 's nachts ook nog kwam. In het weekend was ik total-loss. Mentaal zat ik er ook helemaal doorheen. Ik kon soms niet eens mijn bed uitkomen. Als ik al beneden zat, dan kon ik niks verdragen. De kinderen in mijn buurt, die om aandacht vroegen, vond ik maar vervelend. Ik wilde met rust gelaten worden. Werd er ook nog borstkanker geconstateerd bij mijn moeder (en ik ben enig kind), dus dubbel stress.

Ben uiteindelijk eind april in een burn-out terecht gekomen. Gelukkig kon mijn man een paar maanden later een andere functie krijgen, waardoor hij sindsdien ook weer in de buurt werkt en 's avonds thuis kan zijn. Ik ben nu ongeveer 10 maanden verder en werk weer 32 uur per week. Ik zou graag een dag willen inleveren, maar dat werkt niet in mijn functie. Hoe dan ook gaat het nu weer goed. Mijn man doet nog steeds het overgrote deel thuis (we hebben dan wel 1x in de week een schoonmaakster, maar mijn man doet de meeste andere dingen, zoals boodschappen, koken, de was, etc). Ik merk dat ik steeds meer energie krijg en ook steeds meer taken ga oppakken.

Zonder mijn man, die zonder morren de taken in huis overgenomen heeft, had ik dit echt niet gered! En over een tijdje, als ik helemaal hersteld ben, dan wordt het weer 50-50 thuis. Ik denk niet, dat ik het zou trekken als mijn man niet mee zou helpen thuis.

8. MamaLara

MamaLara Bekend lid

Dec 22, 2012
    575
    1
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties. Fijn om te horen dat het een aantal toch wel goed bevalt zo.

@Me26 Helaas heb je pas na een jaar recht op ouderschapsverlof, ik wil daar uiteindelijk dan ook wel aanspraak op maken. Ik zei ook altijd dit nooit te willen, maarja als je ontslagen wordt en de mazzel hebt ergens anders te mogen beginnen maar dat wel 32 uur moet zijn, dan is de keus toch snel gemaakt. Dan maar 4 dagen werken.

Aan de andere kant ben ik gewoon benieuwd hoe me dit gaat bevallen. Mijn man heeft om de week een papa-dag. Verder hebben we 2 dagen per week een bevriende gastouder waar we ons meisje naartoe zullen brengen en passen de opa's en oma's op. Daar heb ik dus een goed gevoel over. Zoals ik er nu in sta wil ik uiteindelijk wel naar 3 dagen, maar wie weet bevalt het me wel goed met een poetshulp en 4 dagen werken. We gaan het zien :)

9. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

Nov 20, 2013
    4,613
    1,155
    113
    mag ik je een compliment geven mamalara?!

wat goed van je dat je een baan accepteert waarvan je het aantal uur eigenlijk heel veel vind! goed hoor!

ik heb zelf ook sinds 2 weken een nieuwe baan, minder uur dan ik zou willen, maar wel een gave baan, nieuwe uitdaging, leuke collega's...

ik hoor vaak dat ik verder had moeten zoeken naar een baan met meer uur ivm financien. ik doe het nu liever met minder geld en een fijne baan!

ik ben zelf ook van mening dat het voor mamas vaak zwaarder is om hun kindje meer weg te brengen dan voor het kindje zelf, die heeft er weinig moeite mee is mijn mening... en papas maken zich er helemaal niet zo druk over.... hihi

je zegt al een paar hele fijne plekjes te hebben voor je kindje, goed geregeld dus.

mijn ervaring is dat je het op je werkdagen wat makkelijker moet maken, handig eten bijv macaroni of ovenschotel ofzo...
    en op je vrije dagen lekker heel veel knuffelen enzo
    en proberen je huishouden beetje samen te doen, als je samen een uur poetst ben je je hele huis rond hoor! tenzij je echt een villa hebt natuurlijk;)

10. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Ah ja dat is waar dat je dan jaar moet werken daar. Dat is jammer. Ik snap ook best dat je deze baan genomen heb, als je dat afweegt tegen geen baan.
    Ik wens je veel succes en anders heb je idd over een jaar de mogelijkheid tot ouderschapsverlof

11. spriet

spriet Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    2,308
    33
    48
    Ik werk 32 uur per week en geen poetshulp
    mijn man werkt 30 uur en nog thuis veel uren voor zijn eigen bedrijf.
    de kinderen gaan 3 dagen naar de kinderopvang.
    Ik vind het prima te doen en vooral nu de kinderen wat ouder worden.
    we hebben een tijdje een pittige periode met de oudste gehad en de jongste was toen nog pittiger toen was het allemaal wel een beetje teveel maar daar hebben we ons doorheen geworsteld en nu gaat het goed.

12. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,174
    4,485
    113
    werk 4 dagen 32 uur, kindje 3 dagen kdv, man om de week dag vrij, andere week past oma op.
    gaat prima, je moet even een ritme vinden, en wat minder kritisch naar je huis kijken, want je wil liever tijd met de kleine doorbrengen dan schoonmaken/strijken e.d. je kunt een hulp daarvoor inschakelen/inhuren.
    wij doen het zonder en ik vind het verder prima te doen, je bent wel moe, maar dat hoort er hoe dan ook bij. Je gaat door een heftige periode om een soort nieuw ritme te krijgen, met halen/brengen naar KDV, oppas e.d.
    Succes en goed dat je wel die baan gekozen hebt, zonder werk zitten, terwijl je graag wilt werken, in deze tijd is helemaal niet relaxed! (behalve als je er bewust voor kiest natuurlijk zoals thuis blijf mama's)

13. MamaLara

MamaLara Bekend lid

Dec 22, 2012
    575
    1
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal voor alle positieve berichten en complimenten :)

14. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    1,702
    0
    0
    Ik werk ook 32 uur. Mijn vriend werkt 1 dag in de week thuis, maar deze periode is erg druk op het werk en daarom gaat de kleine een extra dag naar oma.
    Luc gaat 2 dagen naar het KDV en 1 dag naar oma. Ik vind 2 dagen KDV wel voldoende, want het is wel vermoeiend voor hem, maar hij heeft het wel goed naar zijn zin (een periode is dat wel wat minder geweest, te veel prikkels).
    Ik vind het wel prettig om nog 4 dagen te werken.

We hebben een hulp in de huishouding genomen en daar ben ik echt super blij mee. Wilde dat ik dat eerder had gedaan :)

15. Clapat

Clapat Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    1,059
    17
    38
    Duitsland
    #15 Clapat, Feb 13, 2014
    Last edited: Feb 13, 2014
    Ik en mijn man werken voltijds en onze dochter gaat 5 dagen naar de opvang (ze is nu 3,5 jaar).
    Dit gaat heel goed, maar ik heb het hier nog voorbij zien komen... mijn man doet in het huishouden even veel!
    Om de 2 weken hebben we ook poetshulp.

Wij hebben bewust gekozen voor 5 dagen opvang.
    Mijn ouders werken nog en mijn schoonouders zijn niet zo belastbaar meer, waardoor ik hen niet wil vastpinnen op een vaste oppasdag.

Ook is de opvang heel flexibel en hebben ze de mogelijkheid tot slapen.
    Ik vind het ook voor haar fijn dat ze door de opvang ook een vast ritme heeft. Onze dochter heeft structuur nodig.

16. vaddie

vaddie Fanatiek lid

Nov 30, 2010
    4,016
    1
    38
    Female
    In de buurt van Utrecht
    Ik werk 32 uur per week. Geniet nu van (betaald) ouderschapsverlof. Helaas laatste week. :(
    Man werkt normaal 40 uur (of meer) maar heeft nog tot augustes ouderschapsverlof. (2,5 jaar ouderschapsverlof gehad)

Ik heb wel heel veel reistijd waardoor ik 12 uur van huis per dag. Met de hoeveelheid dagen heb ik geen probleem. Maar met de lange dagen wel.
    Nu vanwege een reorganisatie op zoek naar een nieuwe baan. Ik wil max. 4 dagen werken.
    Liefst maar 3, dat vind ik ideaal maar dat zit er financieel niet in.

17. boeboe

boeboe Bekend lid

Apr 23, 2012
    628
    0
    0
    ik hou heel veel van mijn baby (ik ben 3 feb begonnen) maar ik vind het wel ff lekker om geen mama te zijn..ik werk 4 dagen in de week en het gaat wel goed..was ff wennen maar nu 2 weken later is het wel ok..wennen aan het ritme alleen..mijn baby is nu bijna 4 maanden.

het liefst werk ik 3 dagen in de week..maar helaas laten de financieen dat niet toe..

18. xxx1976

xxx1976 Bekend lid

Aug 14, 2006
    594
    0
    16
    #18 xxx1976, Feb 17, 2014
    Last edited: Feb 17, 2014
    Bij mijn 1e heb ik 40 uur gewerkt. Zij ging 3 dagen naar kinderdagverblijf en de overige 2 dagen was ze thuis bij papa (hij werkt 's avonds/'s nachts). Het was wel te doen, maar ik was 's avonds en in het weekend wel continue bezig met mijn huishouden.

Bij de 2e werkte ik 32 uur, eerst 4x8 uur en daarna 3x9 + 1x5 uur. De oudste ging toen 2 dagen naar BSO, en de jongste ging toen 3 dagen naar kdv. Maar 32 uur verdeeld over 3,5 dgn beviel mij super. Dit gaf mij meer ademruimte.

Ik werk sinds kort 3x9 uur, en ik merk dat ik 's avonds en in het weekend meer het gevoel heb dat ik "vrij" ben. Ik doe mijn huishoudelijke klusjes nu op de 2 ochtenden dat ik vrij ben, wanneer de kinderen op school zijn. Dit had ik veel eerder moeten doen! De kinderen gaan sinds vorig jaar ook niet meer naar BSO, omdat mijn man dan thuis is.

Mocht je 32 uur werken, dan zou ik zeer zeker een huishoudelijke hulp inschakelen. Dan zou die 32 uur heel makkelijk te doen zijn.

19. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Ik werk ook 4 dagen. Weliswaar 7 uur per dag, sinds een jaar. Ik had ouderschapsverlof genomen ivm IUI traject, en die laat ik na mijn verlof lekker doorlopen. Het is druk, maar wel te doen. Je kind weet straks niet beter, dan dat het naar de oppas of kdv gaat. Onze zoon heeft het in elk geval heel goed gedaan daar. Opa's en oma's geef je met een oppasdag de kans om een heel goede band op te bouwen met je kind. Maak wel goede afspraken met ze over wat je wel/niet wil, om irritaties te voorkomen.

Een poetshulp scheelt enorm. Die van mij kan helaas momenteel niet komen door ziekte van haar zoon. T is hier dus een zootje in huis :).

Tips om het makkelijker te maken:
    Doe in het weekend zoveel mogelijk boodschappen, zodat je doordeweeks hooguit alleen nog vers vlees oid hoeft te halen.
    Kook op zondag en je parttimedag voor 2 dagen.
    Zorg dat er altijd een voorraad soep in pak en afbakbrood in huis is. Dan hebje in geval van nood zo iets warms op tafel.
    Dek s avonds vast de ontbijttafel
    Voel je niet schuldig als het een keer niet lukt alles tiptop in orde te hebben. Dat heeft niemand altijd, zelfs niet als dat voor de buitenwereld zo lijkt.
    Bewaakt je eigen grenzen. Soms is een middagdutje op je vrije dag belangrijker dan het huishoudelijke klusje dat je gepland had. Wanneer jij uitgerust bent heeft je familie/vrienden/werk veel meer aan je. En het is voor jezelf ook prettiger. Zelfde geld voor tijd voor jezelf. Klinkt egoïstisch, maar als jij lekker in je vel zit houd je meer energie over voor anderen.

Succes

20. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

Dec 26, 2010
    884
    0
    0
    Ik werkte 3 jaar lang 4 dagen in de week. Vaak ook lang reizen, het eerste en laatste jaar vaak pas 18.00 à 18.30 thuis en 6.30 à 7.15 de deur uit. Daarnaast ook nog 20 diensten per jaar.

Persoonlijk was het echt afzien. Vond echt dat ik m'n zoontje en later ook m'n dochtertje veel te weinig zag. In het weekend altijd druk met boodschappen voor de hele week, kleding kopen, karweitjes enzo. En dan hadden we een schoonmaakster voor 1 keer in de week.

Nu ben ik klaar sinds 2 maanden en wat een opluchting. Heerlijk lekker zo veel of weinig werken als ik wil. Mijn partner werkt fulltime en zit regelmatig in het buitenland. Was dus vaak een hoop stress rond opvang.

In mijn situatie was het niet relaxed. Maar goed soms heb je geen keus, m'n opleiding zit er op!

Share This Page