Doorknippen tongriem

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Strandbal, 11 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    hallo dames

Ik heb zojuist een verwijzing gekregen van de logopedist om de tongriem van mijn zoon door te knippen. Die is te kort en mijn gevoel zei altijd al dat ie er last van had, maar volgens de huisarts toendertijd was hij al te oud om zo door te knippen. En pas als hij er last van zou hebben dan zou ik eventueel een verwijzing krijgen.
    De logopedist is het gelukkig met mij eens dat het hem belemmerd.

Maar nu ben ik benieuwd of er dames zijn die ervaring hebben met zo’n ingreep?. Ik ben benieuwd hoe dat dan gaat en hoelang herstel zal duren?
    Uiteraard ga ik ook nog informatie aan de huisarts vragen.

2. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ben zojuist langs geweest. De assistente wist ook niet hoe zo’n ingreep gaat. Dinsdag kan ik de brief ophalen en een afspraak maken. Dus dan zal ik het wel even vragen. Maar ik ben toch nog benieuwd.

3. floppie888

floppie888 Bekend lid

3 sep 2014
    793
    549
    93
    Bij mijn zoon is het gedaan toen hij een week oud was. Toen was het een kleine ingreep door de verloskundige. Het bloedde nauwelijks.

Misschien is het bij oudere kinderen lastiger.

lies276 en Strandbal vinden dit leuk.
  4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Hier met 9,5 maand laten laseren. Stelt niks voor. Zoon vond t stil liggen erger dan t laseren zelf.
    Kijk anders eens op tongriem.com.
    Die laseren ook oudere kinderen en volwassenen.

Strandbal vindt dit leuk.
  5. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Bedankt ik zal even kijken. Heb zelf ook al wat gegoogled maar de meeste informatie gaat over baby’s. En wat ik had gevonden mbt oudere kinderen ging over een dagbehandeling en evt algehele narcose etc.

6. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Klieven bij kno arts is idd onder narcose.
    Maar het laseren dus niet. Wattenstaafje met verdoving, laser (elektotroom) erlangs en klaar. Paar seconden werk.
    Natuurlijk blijft het vervelend, maar lang niet zo vervelend als opname en narcose.

7. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Bij mijn zoon gedaan toen hij 5 was. Gebeurde onder narcose en tijdens dagopname. Zoon heeft er geen last van gehad en ook niet van de narcose. We konden dus snel na de behandeling naar huis, omdat hij zo goed reageerde.

8. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Mijn zoon is ook 5. Fijn dat hij er geen last van had. Hopelijk gaat het dan bij mijn zoon ook zo.

9. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    hier zoon met 2,5 door KNO-arts laten knippen onder lichte narcose. Nog niet het gewenste resultaat. Met 3 jaar is hij gelaserd en toen was het goed. Jongste is dus direct gelaserd.
    (hij was als baby ook al 2x geknipt maar met onvoldoende resultaat).

10. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48

Dit is ook mijn ervaring. laser is veel minder ingrijpend en met beter resultaat.

11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Hier is het bij mijn net-6-jarige zoon ook gebeurd, dezelfde indicatie.

Ingreep zelf stelt niets voor. Hij kon ook snel weer normaal eten (avondeten in ieder geval al). De 2 dagen erna, toevallig weekend, was hij wel wat hangerig, maar niet suf of zo van de narcose.

De KNO-arts zag dat zijn tong direct losser kwam in zijn mond. Hopelijk werkt het! Hij had moeite met de 'L' uit te spreken.

12. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ja ik hoop het ook! 7 mei heb in een afspraak maar dat zal wel een intake zijn.
    Ik vind het vooral zielig voor hem dat mensen hem vaak niet verstaan. En het nederlands gaat al lastig, maar turks spreekt hij helemaal amper terwijl mijn dochter van 3,5 het wel vloeiend spreekt.
    En het is echt die tong dat hem belemmerd.

Merk je veel verschil qua spraak nu hij is geholpen?

13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Wij hadden ook eerst intake en een paar weken erna was hij aan de beurt.

Het is te kort geleden om iets te merken. Hij moet natuurlijk ook nog leren hoe hij de L wel moet uitspreken. Hij heeft het zo'n 5 jaar verkeerd gedaan, dus die gewoonte moet eruit. Maar hij weet hoe hij zijn tong moet houden. Dus ik denk dat hij er snel is.

Deel Deze Pagina