Mijn dochters vinden knutselen (helaas) ontzettend leuk. Ik vind het alleen super stom en ben er ook helemaal niet goed in haha. Nu ben ik op zoek naar tips. Wat zijn musthaves om in huis te hebben? Wat zijn leuke knutsels om te maken? Show hier ook vooral de knutselwerkjes die je met je kind hebt gemaakt! Of wissel ideeen uit.
I feel you.. Ik vind er ook geen fuck aan en S. is een echte knutselkont. Bij bijvoorbeeld Action heb je goedkope diamond painting zooi voor kinderen. Wat het hier ook altijd goed doet, is knutselen met wc rolletjes, vouwblaadjes, verven (ook bij Action van die boekjes waar onderaan al verfvakjes zitten, heb je alleen water en een kwast nodig). En wat S. ook heel leuk vindt, dat zijn de knutselvideo's van juf Jannie. Weet dat ze bij jou geen YouTube kijken (toch?), maar het zijn wel leuke filmpjes!
Je hebt leuke knutselboeken. Mijn dochtertje vond tekenen met Jill of het grote knutselboek erg leuk (ook via YouTube doet ze veel ideeën op)
Hier zijn ook de puzzelboeken van Denksport populair. Niet echt knutselen, maar wel kleuren op nummer enzo. Verder veel met stickers, vouwblaadjes, strijkkralen (Hema heeft voorbeeldboekjes met doorzichtige grondplaten. Kan je eens wat anders maken), etc
Wij knutselen ook heel veel. Het is bijna het enige wat mijn dochter van 7 doet. Zij en haar vriendinnen zijn gek op 3D kaarten maken, bij action heb je boekjes waar je de plaatjes zou uit kunt drukken want details knippen vinden ze nog lastig. Die boeken zijn hier niet aan te slepen, en iedereen in onze omgeving krijgt nu zelfgemaakte kaarten Verder hebben we veel verschillende soorten stiften, gelpennen, fineliners, blaasstiften, textielstiften etc. Lintjes, strikjes, wiebeloogjes, pareltjes, kraaltjes, veertjes en knoopjes zijn ook onmisbaar. Ik haal veel van pinterest maar ze verzint soms ook dingen zelf. Ze doet ook vaak 'challenges' zoals ze in vlogs van bijv meisjedjamilla en zoete zusjes ziet.
Ik heb in mijn klas (groep 1/2) standaard een bak met kosteloos materiaal (wc/keukenpapier rollen, kleine doosjes, kokers, doppen, kleine flesjes, eierdozen, piepschuim vulmateriaal, restjes wol etc) en restpapier (ook bv inpakpapier, kaarten, tijdschriften, kranten etc) staan. Geef er een schaar, verf en lijm bij en de kinderen maken zelf de mooiste creaties
Brooddeeg maken.. Makkelijk om te maken en de kinderen zijn er een tijd mee bezig https://jufmaike.nl/brooddeeg-maken-simpel-recept/
Pinterest inderdaad, haal je de leukste ideeën vandaan. En op YouTube. Aanzetten en dan kunnen ze zelf meedoen. Ook tekendingen staan daar vaak stap voor stap op.
Hier ook een knutselkind. Ik heb pas geleden van alles gehaald; - blaaspennen - stempels - gekleurd papier - krijtjes - potloden - verf - verschillende kwasten - ponzen Ik bewaar de eierdozen en die gebruik ik om verf in te doen als ze gaat verven. Verder pakt ze alle wc rollen en daar maakt ze een verrekijker van. Ik probeer ook seizoensgebonden wat te doen. Nu de pasen eraan komt ga ik een grote paashaas uitprinten en paaseieren. Die kunnen ze dan versieren, kleuren noem het maar op. Op de deur van de voorraadkast maak ik dan met groen papier een grasveld en daar plak ik later de paashaas en eieren op. Als het klaar is zal ik een foto posten
Hier ook vaak knutsels en tekening maken die seizoens gebonden zijn. En ze vind het ook leuk om gewoon zelf dingen te verzinnen om mee te knutselen. Ik maak ook weleens kaarten met van die insteek pinnetjes waar je dan papier tussen doet een wijzertje ofzo. En die kan dan verschillende plaatjes aanwijzen; bijvoorbeeld wat voor weer is het vandaag? En die knutsels blijven dan ook een poosje leuk. Wat hier nooit ontbreekt: Crêpe papier Verschillende vormen en kleuren papier Stiften en kleurpotloden en krijt Verf en verschillende kwasten Stempels Scharen Klei Sponsjes Waterverf Stickers, stokjes, rietjes, van die balletjes van stof Ander kosteloos materiaal: wc rollen, keukenrollen, lege doosjes, eierdopjes, speelgoed wat stuk is maar nog leuk is om mee te knutselen blaadjes/stenen van buiten. In de herfst natuurlijk de bekende kastanjes en eikels.
Hier ook een dochter die niet van spelen houdt, alleen van kleuren en knutselen. Bij de Action: * kleuren op nummer (voor volwassenen, met stiften voor volwassenen met een nummertje op de onderkant) * doolhof kleurboek (ook voor volwassenen) * kleine diamond paintings (maar die kan ik daar nu niet meer vinden) * spullen voor 3D kaarten * vouwblaadjes (en dan op internet origami zoeken met tutorials) * haken (verder dan een lange sliert komt ze nog niet, maar ook daar is ze vaak wel even zoet mee ) Pas heb ik bij Aliexpress 2 grotere diamond paintings besteld, die kwamen gister binnen en is ze gister heel druk mee geweest. Dat vind ik ook wel een aanrader
Geen tips want ik heb ze ook nodig. Ik zeg altijd ga maar knutselen als papa thuis is. Dus hij zit met haar te knutselen na het eten.
Ik hou echt van knutselen haha. Ik bewaar toiletrollen, eierdozen, schoenendozen. We hebben een grote knutseldoos gevuld met van alles. Gekleurd vouwpapier, rietjes, verf etc. Eens in de zoveel tijd koop ik de action weer leeg. Meestal knutselen we iets voor een gelegenheid (super opa voor opa die in het ziekenhuis ligt, bosje bloemen voor de verjaardag van de leidster van het kdv) maar ook wel eens zomaar als het slecht weer is en we de dag moeten vullen. Mijn jongens hebben helaas echt nog niet veel geduld om te knutselen. Zijn misschien ook nog iets te jong dus ik heb hoop dat het nog gaat komen. Anders een keer een dagje ruilen? . Op pinterest kan je echt veel leuke ideeën vinden. View attachment 612043 View attachment 612044 View attachment 612045
Mijn zoontje vindt het soms wel en soms niet leuk. Ik geef hem meestal materialen en bijvoorbeeld verf en laat hem dan zelf iets bedenken. Ik ben niet zo van het knutselen naar handleiding en laat hem lekker zelf de materialen verkennen en aan de slag gaan. Laatst een heel groot stuk karton gegeven. Hij is uren bezig geweest met er dingen opplakken (kraaltjes, knopen, stickers, uitgeknipte snippers), verven, heel veel glitters erop geplakt. Kleien vindt hij ook echt heel leuk. Wij hebben - Stickers - Kleurboeken en plakboeken - Een doeboek, vindt hij ook erg leuk. Maar ook daar mag hij van mij gewoon creatief zijn. Hij doet soms de opdrachten maar plakt er ook stickers in, kleurt, plakt met lijm. - Kraaltjes - Ballonnen - Stofjes om te knippen (stofschaar alleen samen) - Stempels met inkt in allerlei kleuren - Glitters - Knoopjes - Strijkkralen - Stiften, potloden, krijtjes, scharen (kartelschaar), lijm - Verf, kwasten in allerlei vormen (stempelen met ballonnen ook heel leuk) en vingerverven! - Heel veel verschillende papiertjes - Veertjes, foamballetjes En dan inderdaad even kijken bij alles wat he weggooit (flessendoppen, verpakkingen, tijdschriften om in te knippen.
Fimo klei. Je hebt verschillende kleurtjes en je kunt er vormpjes bij kopen...bak het af in de oven en het is hard. Laat ze leuke onderzetters of schoteltjes maken. Laklaagje erover en ze zijn ook nog eens waterafstotend. Hetzelfde kan ook met gewone blanke klei die ze dan met acrylverf een kleurtje kunnen geven
Bedankt voor alle reacties! Ik vind de troep die het geeft ook gewoon irritant geloof ik haha. Maargoed, vandaag gaan we eieren verven en met glitters mooi maken op verzoek van de meiden