Hoi meiden, Graag jullie advies. Ons meisje is 5 weken geleden geboren en we willen graag iets moois doen in de vorm van een ceremonie waarin we beloven goed voor haar te zorgen en haar voor te bereiden op het leven etc. Een doop zou daar goed bij passen maar we zijn niet gelovig dus dat vind ik niet kunnen. Hebben jullie ideeen om toch iets moois te doen voor haar zonder het geloof erbij te halen?
Een geboortefeest en daarbij een korte ceremonie. Ok hoor vaak positieve geluiden over zand-versmelten. Waarbij je met gekleurd zand werkt en die bij elkaar voegt ofzoiets. Ik zal het eens opzoeken.
Zandritueel tijdens trouwceremonie – Bijzondere trouwceremonie Het wordt voornamelijk bij trouwen gedaan maar toch.
hmm, persoonlijk vind ik het best wel overdreven, en zou er ook niet heengaan denk ik als iemand ons hiervoor zou uitnodigen... een doop of communie wel (ookal zijn wij ook niet gelovig) maar niet een 'ceremonie' die je zelf verzonnen hebt.. iedere ouder beloofd zoiets aan zijn kind, en ik vind zo'n ceremonie dus wel overbodig
Wat is precies je doel met de ceremonie? Voor jezelf? Voor anderen? Om later aan je dochter terug te laten zien? Dat maakt toch wel heel veel uit. Dan kan ik beter meedenken.
@Bootsje; er hoeven geen mensen bij, gewoon iets voor ons drietjes. Zandversmelting; leuk idee meiden! @Shampool en Thunder: We beloven aan haar en aan elkaar goed voor haar te zorgen. Eventueel aan onze ouders en mijn zus maar dat is bijzaak. Dat we er samen voor gaan met z'n drietjes. Lijkt dus wel een doopidee maar we geloven dus niet.
Ik sluit me hierbij aan. In mijn ogen is een doop ook overbodig maar dat heeft nog met geloof te maken dus daar gaan we inderdaad wel heen, alhoewel we beiden ongelovig zijn en niet gedoopt. Maar een zelfverzonnen ceremonie? Ik zou denken dat de hormonen van moeder nog wat op hol geslagen zijn als ik daar een uitnodiging voor zou krijgen. Alsof jij dan een betere moeder zou zijn omdat je het beloofd?
Als het voor jullie zelf is en jullie kindje dan zou ik het in elk geval vast laten leggen op video en/of foto als herinnering en om later aan je kind te kunnen laten zien. Ik zou dan denken aan iets waarbij je samen iets maakt of waar er iets blijvends ontstaat: een fotoshoot met mooie foto om te bewaren, samen een schilderij maken met handafdrukken, of met gips een afdruk van de handen. Je kunt dan bij de foto of het kunstwerk een tekst plaatsen die zegt wat je wil zeggen en dan in haar kamertje ophangen bijvoorbeeld.
Zoals ik al zei net; er hoeven geen anderen bij; het is dan iets voor ons drietjes. Bedankt Thunder; dat zijn leuke ideen!
Misschien is het woord ceremonie en de vergelijking met de doop niet helemaal goed gekozen? Volgens mij bedoelt TS meer een "moment to remember" waarbij ze samen als gezinnetje de toekomst beginnen en het kindje een belofte doen als ouders. Dat ze samen een momentje willen beleven om te herinneren of vast te leggen. Net als veel mensen een newborn shoot doen bijvoorbeeld, of een tekst op de muur van de kinderkamer zetten of een boekje bijhouden van de ontwikkeling van het kindje en daar dingen aan het kindje in schrijven.
Ik vind het een mooi symbolisch idee Waarom zouden alleen gelovige mensen zoiets mogen/kunnen doen. En al heb je er wel heel veel mensen bij...dat is ook mooi. Thunder...leuk idee met een fotoshoot erbij. Beetje als trouwen....je kindje beloven er voor haar te zijn. ( natuurlijk zullen ouders dat sowieso doen....dat is logisch )
Ik zou dat ook niets vinden, het krijgen van je kind schept de verplichting om goed voor het kind te zorgen, dat hoef je niet aan elkaar te beloven. Een doop beloof je dat je je kind christelijk opvoedt primair (en uiteraard dat je voor je kind goed zult zorgen, maar dat is niet de hoofdreden) Als het is om jullie nieuwe leven als gezin samen met zijn drieen te bevestigen zijn Thunder haar ideeën geweldig.
Idd. Ceremonie is geen goed woord maar wist het niet anders te omschrijven. Gewoon een mooi moment voor ons als gezin waarin we, net zoals eerst aan elkaar, nu ook trouw beloven aan onze kleine. Dat vastleggen symbolisch.
Bij de doop wordt vooral wordt door God beloofd. Bij de kinderdoop beloof je als ouders idd dat je je kind christelijk opvoed, maar het gaat om dat eerste.
Ik snap de behoefte van Nepthys wel aan een soort ritueel. Zo had ik bij ons huwelijk ontzettend behoefte aan een 'dienst' zoals in een kerk, omdat ik enkel een burgerlijk huwelijk ontzettend saai vindt. Maar wij zijn beiden niet gelovig, dus een kerkdienst vonden we hypocriet. Wij hebben toen een vriendin van ons gevraagd om de 'dienst' te leiden en zo hebben wij een (in onze ogen) prachtige trouwceremonie gehad. Met aan het einde de BABS de ons daadwerkelijk in de echt verbond. En ik ben ook al aan het nadenken over een soort 'doop' ceremonie, waarbij we ook peetooms/tantes benoemen. Maar dan dus weer zonder kerkelijke lading. Het is in mijn ogen een ritueel om je kind welkom te heten in jouw gemeenschap. Van oudsher was je gemeenschap natuurlijk je kerk-gemeenschap, maar dat is voor velen van ons niet meer zo. Desondanks kun je toch de behoefte voelen om je kind welkom te heten in jouw gemeenschap en dat met elkaar te vieren. Edit: dit is dus hoe het voor mij voelt en hoe ik ernaar kijk. Ik lees dat Nepthys er een ander gevoel bij heeft. Maar dat maakt voor het principe niet heel veel uit. Het gaat erom dat veel mensen niet meer kerkelijk zijn, maar wel de rituelen en tradities prettig vinden die daarbij hoorden.
Doet me denken aan zo'n ceremonie uit de serie Dharma & Greg, waarbij de een heel 'dorp' hadden gevormd van vrienden en familie, onder het mom 'it takes a village to raise a child'. Dharma & Greg S02E02 It Takes a Village Clip1 - YouTube