Hoiii Ik heb een vraagje; mijn knul van 13 maanden sliep de afgelopen 3-4 maanden ongeveer 2x per per dag 2 uurtjes. Ondertussen lijkt hij 's middags klaar wakker te zijn. Toch pakt hij 's ochtends zijn 2 uurtjes. Nu hebben we geprobeerd om er 1 slaapje van te maken, maar na zo druk/wild/moe dat hij deed, willen we het eerste slaapje gewoon wat inkorten. Maar ja... Is dat wel zo verstandig? Maken jullie je kindje wakker tijdens het eerste ochtendslaapje? Of hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Dit is ongeveer het ritme geweest de afgelopen maanden: 07:00 wakker 07:30 ontbijten 09:30 fruit o.i.d. 10:00 slapen 12:00 wakker 12:30 boterhammetje 14:30 Flesje drinken of een tussendoortje 15:00 slapen 16:30 wakker 17:30 eten 19:00 laatste fles 19:30/20:00 slapen Nu denk ik er aan om hem 's ochtends dus ofwel later erin te leggen en daarna wakker te maken na een uurtje. Want dan is hij 's middags wat vermoeider. Meneer stond nu namelijk net in zijn bed te springen met een totaal wakker gezicht met een grote lieve leuke grijns op zijn lekkere toetje. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Mijn ervaring is dit slaapje te gaan proberen uit te stellen om zo over te gaan naar 1 slaapje. Mijn zoontje wou in de middag ook niet meer naar bed en werd n jankdrama telkens. Toen langzaam overgegaan naar 1 slaapje, iedere dag kwartiertje proberen te rekken en uiteindelijk 1 goede lange slaap van half 12 tot half 3. Hier had hij veel meer aan dan 2 uur slaap in ochtend en jankdrama in middag
Zoontje hier wilde met 11 maanden ook 's middags niet meer slapen en zijn toen overgegaan naar 1 slaapje. In het begin was het wat passen en meten, ook wat betreft de lunch en de eerste weken van de overgang naar 1 slaapje sliep ie een uurtje, dan helemaal niet en dat werd een slaapje van van 2.5 uur...van 12.30-15.00. Je theorie klinkt leuk maar of ie erin trapt, kweetnie...zou om 10 uur wat actiefs gaan doen om zo het slaapje uit te gaan stellen.
Wakker maken doe ik nooit tenzij hij al heel lang ligt want anders is hij niet zo vrolijk als anders. Hoe laat heb je dat ene slaapje gedaan? Ik heb die een uur later als zijn normale ochtend slaapje gedaan. Dus rond 11.15/11.30. En dan laat ik hem liggen tot hij wakker wordt. Soms 1,5 uur en soms zelfs 3 uur. Hij luncht dan wel pas laat maar dat komt vanzelf wel weer goed.
Waarom is het nodig om de ochtendslaap uit te stellen zodat hij naar rond 12 tot 15 gaat? Mij lijkt het juist heerlijk als hij sochtends slaapt en dan pas rond 19 weer. Anders kan je nooit meer wat leuks gaan doen in de middag? Deze vraag is puur uit interesse..
Haha, uhm omdat een middagslaapje heel normaal is als ze 1 jaar zijn? Hier doet zoon ook sinds maandvof 11-12 een slaapje van 12-14/15. Voor de rest slaapt hij niet. Hij is om 6 wakker en gaat om 8 naar bed. Tijd zat dus om in die uren wat te doen
Omdat ze anders eind vd middag omvallen van de slaap of iig lekker liederen worden wakker van 12 tot 7 a 8 uur is toch best lang, ze houden het beter vol als ze wakker zijn vanaf 2 à 3 uur.
Hahah jammer een ochtendslaapje klinkt mij veel beter in de oren! Als je nog lekker wilt winkelen ofzo dan heb je nog maar anderhalf uur de tijd
Haha ik lees het al, dat wordt nog even flink shoppen de aankomende zaterdagen voordat het over is met de pret.
Het middagslaapje overslaan doe ik liever niet in verband met het eten. Mijn schatje is niet zo'n geweldige eter en wanneer hij moe is tijdens het eten, krijg ik er bijna niks in. Ook zet hij zijn allerslechtste bengel-humeur op (en hij kan er echt wat van hoor!) en zeurt, huilt, moppert en is gewoon niet te genieten. Hij breekt hier serieus heel de keet af en mijn energiereserves zijn binnen een uur of twee compleet op. Dat red ik dus niet Overigens gaat hij naar de gastouder; en zij laat hem dus van 10:30 tot 12:30 slapen. Iets wat ik liever niet heb (ik heb hem er meestal eerder in liggen en niet zo heel erg lang), maar ik heb haar er nog niet op aangesproken. Tegen de tijd dat hij bij haar uit bed komt, wil hij er hier pas rond 16:00 in vanwege de vermoeidheid en dan heb ik hier een wakker kind tot zeker 21:00. Vandaar dat ik naar een voor-ons-ideale oplossing zocht.
Sorry mijn bericht was ook niet bedoelt om jou aan te vallen omdat ik het maar vreemd vond wat je wilde hoor! Ik bedoelde meer van, waarom is dat eigenlijk zo. Heb er zelf nog helemaal geen ervaring mee. Hier doen ze dezelfde tijdstippen ongeveer op het kdv. Vind dat ook best vervelend, ook omdat ik graag wil dat hij een vast ritme krijgt met de lunch enz. En die is op het kdv om half 12, maar dan slaapt mijn zoon dus nog.
Dl heeft hier nu ook besloten om 's middags niet meer te willen slapen. Het zijn nu bezig het "ochtendslaapje" te verlaten. Ze sliep normaal van 9 Tot 11 en van 13 Tot 15 uur. Nu willen we haar uiteindelijk om 11 uur in bed hebben. Liever Nog om 12 uur maar weet niet of dat gaat lukken Het einde van middag is nu niet zo gezellig maar gelukkig slaapt dl bijna altijd van 19 Tot 7 uur dus die paar uurtjes vallen mee succes, ik weet hoe lastig het kan zijn
vraagje.... Wanneer je het ochtendslaapje telkens met een kwartier opschuift wat doe je dan met het middag slaapje? We zijn hier aan het klooien geweest maar zoontje red het deze hele week al niet om later als half 10 op bed te gaan smorgens. (6.15/6.30 wakker) maar het lukte voorheen om het te rekken tot 11.30 dan snel broodje er in en dan op bed. maar dan sliep hij maar een uur. waardoor het met avond eten dikke drama was en hij snachts alleen maar slechter sliep.
Nou, hij wordt nu gewoon zowel 's ochtends als 's middags wakker gemaakt en hij blijft er gewoon zijn vrolijke zelf onder (tot nu toe althans). Dus hier helpt het wakker maken wel! We hebben van nature al een vrolijk ventje; en als je hem dan voorzichtig wakker maakt op een lieve rustige manier, dan straalt hij gewoon met zijn ultra lieve glimlach *smelt* dus ik denk dat ik dit zo ga communiceren met de opvang. Hij is nu dus 2 dagen lang na een uurtje/uur en een kwartier wakker gemaakt en 's middags net zo. 'S avonds gaat hij zowaar zonder al teveel morrelen slapen. Tzt gaan we natuurlijk het ochtendslaapje afbouwen, maar ik heb het idee dat hij dit op dit moment van zijn leven nog nodig heeft. Bedankt voor jullie adviezen!