Wat als er brand uitbreekt?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Niekepiek, 24 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

N.a.v. het topic kinderen thuis laten en zelf weggaan, komt bij mij weer die angst naar boven...
    Wat als er brand uitbreekt?
    Ik heb twee meiden van 1,5 jaar, en ik laat ze niet alleen thuis.
    Maar stel er breekt brand uit, dan heb je maar een paar minuten om weg te komen.
    Ze kunnen zelf nog niet de trap af, dus ik moet ze tillen.
    Ze wegen nu ongeveer 11 a 12 kilo, dus best heavy om ze beiden te tillen, ik vraag me af of dat überhaupt wel zal gaan?
    En dan krijg je nog het dilemma wie je als eerste pakt, want ze slapen apart...
    Brrr, ik krijg er de kriebels van.
    Denken jullie daar ook weleens over na?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ja, denk er zeker over na en heb het ook met de kids besproken en geoefend voor zover dat gaat in een niet echt ernstige en enge situatie. De oudste slaapt hier op zolder en ik wil heel zeker weten dat zij weet wat te doen bij brand. Maar heb het bijvoorbeeld ook met ze gehad over het te water raken met de auto bijv.

Zelf denk ik dat in een geval zoals jij omschrijft adrenaline een hoop met je doet en je ze zo allebei meeneemt en in een uiterste geval eerst de een pakt en dan op de kamer van de tweede bij wijze van uit het raam springt.

3. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Oh ja! ik bedenk overal uitwegen..
    maar goed ik denk er liever niet over.

4. maliro

maliro Niet meer actief

Ik denk er wel eens over na. Qua tillen maak ik me weinig zorgen omdat ik denk dat e adrenaline het op dat moment overneemt.
    Ik rij vaak langs een kanaal. Vraag me wel eens af wie ik als eerste uit de autostoel zou halen als we in het water terecht komen. Een verschrikkelijke gedachte die ik het liefste weg druk. Maar je moet een plan hebben...

5. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Mijn ergste nachtmerrie. Met de auto in het water belanden en dochter er niet op tijd uit krijgen... Of brand...

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja en het is aan te raden om:

- te bedenken hoe je kunt vluchten
    - vluchtwegen vrij te houden (denk dus na over traphekjes ed)
    - bedenk de veiligste route (naar boven of naar beneden)
    - weet hoe brand werkt (brandweer kan je voorlichten)
    - spreek met je partner (als die er is) af hoe en wat
    - oefen een keertje (liefst 2 x per jaar).
    - zodra kinderen goed kunnen lopen en luisteren: oefen met hen
    - laat je huis controleren door de preventiemedewerker van de brandweer
    - zorg dat je blusmiddelen in huis hebt
    - soms is het dak de veiligste weg, zorg voor touwladders ed

etc.

7. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Zorg voor melders zowel hitte als rook dan word je snel gealarmeerd. Zorg voor voldoende blussers zo kun je tijd winnen. Zorg voor een vluchtplan met meerdere routes. Stel de voordeur of trap is versperd zorg dat je boven via een andere route uit een raam kan komen met een vluchtladder.

De kinderen als ze klein zijn toch oefenen kijk of je ze tegelijk kan tillen. Als je uit een raam moet misschien heb je een optie tot een mand oid die je kan laten vieren je hebt er ook systemen voor.

Stel vooral een vluchtplan op en oefen oefen oefen. Ik doe het hier geregeld met de kinderen. Puur zodat als er iets gebeurd ze misschien het wel weten

8. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Bedankt voor de tips!
    Daar heb ik zeker wat aan.
    Ik ben benieuwd of jullie ook blussers hebben aangeschaft?
    Wij hebben ze (nog) niet.
    Ik denk dat ik eerder, vanuit mijn gevoel, de kinderen naar buiten wil hebben voordat ik ga blussen (tenzij het een heel klein brandje is natuurlijk).
    Iemand hier al wel eens brand meegemaakt?
    Oefenen is een heel goed idee, alhoewel ik mijzelf nu niet met 2 kinderen tillend de trap af zie lopen:p, vind dat nu best onveilig.

9. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Ik denk dat je adrenaline het overneemt.. Dat je ze zo optilt..

Ik denk er niet te veel overna want heb snel paniek en angstaanvallen, grote kans dat ik dan helemaal niet meer slaap..

10. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Wij hebben 1 x een brandje gehad, in de caravan een keukenkast die in brand stond.. Die kast stond tegen de slaapkamer muur van E. Ik heb vriend geroepen, F. Brand keuken & E. Uit bed gehaald.. Gelukkig had hij het zo geblust met mijn vader! (1caravan verder)

11. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb er wel eens over nagedacht maar niet regelmatig.
    Ik weet ongeveer hoe ik het wil aanpakken maar ik ben er eigenlijk niet zo angstig voor.
    Brand heb ik wel eens meegemaakt nouja het huis dan, daar was op de hond na op Day moment niemand aanwezig (ik was even een patatje halen) was bij de buren ontstaan en naar ons over gegaan.

12. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik denk dat je op zo'n moment zo strak staat van de adrenaline dat je ze allebei met gemak optilt.

Hier hebben we er sinds we een dochter hebben wel over nagedacht. We hebben het huis laten nalopen. Extra melders opgehangen, nu 2 brandblussers en branddekens in huis. Ook over vluchtroutes nagedacht en besproken. Vind het wel belangrijk dat je dat bespreekt eigenlijk, zodat je samen weet wat je moet doen.

13. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Zorg dat je voldoende middelen in huis hebt ter preventie en waarmee je kan blussen.
    Hier hangt het hele huis vol rookmelders etc.
    Hebben de een blusser en niet te vergeten een blusdeken. Natuurlijk ook er even in verdiepen hoe het werkt. Ik ben BHVer dus moet elk jaar alles trainen wat ook wel helpt.
    Verder vind ik eigenlijk dat iedereen wel een EHBO of reanimatiecursus op zak zou mogen hebben. goed voor je zelfvertrouwen en goed voor het slachtoffer :)
    Verder ook kritisch zijn naar potentiele brandoorzaken (elektrische apparatuur bijvoorbeeld op tijd vervangen/onderhouden).

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat je je kinderen zo optilt, op zo'n moment. Zorg wel dat je rustig loopt, zeker op de trap. Naar beneden stuiteren is uiteindelijk toch langzamer. En brand kan snel gaan, maar met brandmelders heb je in principe wel genoeg tijd om weg te komen.
    Wij denken er wel over na. Op dit moment ook weer. Op de bovenverdieping achter hebben we al rolluiken. Onze vluchtroute (als we niet naar beneden kunnen) zit dus voor. Nu wil mijn man daar ook rolluiken. Maar dat vind ik niks. Het verhaal dat je ze van binnen uit kunt open schoppen, geloof ik niet meer.
    Elektrische rolluiken -> bij brand (afhankelijk van plaats / oorzaak) bestaat een reële kans dat de stroom uitvalt en dan krijg je ze niet open. Volgens de rolluiken-man :)?) kan de nylon spanband van een handbediend rolluik smelten. Aan de andere kant denk ik: tegen de tijd dat die dingen smelten, sta ik zelf waarschijnlijk ook al niet meer in die kamer. Maar ik vind het toch lastig wat nu wijsheid is.

Zo wil ik ook slotjes op die ramen, uit veiligheidsoogpunt dat onze zoon (het is zijn kamer) niet door die ramen naar buiten kan. Maar dan moeten we wel weer echt goed nadenken over de plek van de sleutel. En dan denk ik weer: als wij snel bij die sleutel kunnen, kan hij het ook tegen de tijd dat hij dat soort fratsen gaat uithalen. Kunnen we net zo goed geen sloten nemen.

Kortom: ik vind het lastig. Vooral de tegenstrijdige belangen (bijv. preventie inbraak <-> brandveiligheid of kinderbeveiliging <-> brandveiligheid)

Maar we hebben dus wel een vluchtroute. Ik weet in welke volgorde ik de kids pak als ik alleen thuis zou zijn in geval van brand en ook hoe we buiten kunnen komen. Extra sleutels van voor- en achterdeur liggen op vaste plekken, dicht bij die deuren. Die kan ik blindelings vinden.
    En we hebben rookmelders. Al moet ik tot mijn schande melden dat er de afgelopen 2 weken twee leeg zijn geraakt en daar nog geen nieuwe batterijen in zitten. Aandachtspunt! Zeker omdat dat ook nog eens de 2 belangrijkste zijn (woonkamer en zolder, aan elkaar geschakeld.)

15. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    #15 Juffie26, 24 aug 2014
    Laatst bewerkt: 24 aug 2014
    Ja ik heb Brand meegemaakt in een hotel waar we waren. De keuken stond in brand van dat hotel. Ik ben nog nooit zo bang geweest!
    Eerste wat ik doe als ik ergens kom is kijken waar de blusser hangen en waar de vluchtroute is en of de vluchtdeuren open zijn.
    Daarna was ik thuis erg bang om te gaan slapen ik dacht dat ik overal brand rook steeds. En nog steeds denk ik weleens dat ik wat ruik.....
    ALS we als eens een kaarsje aan hebben dan ga ik altijd nog mijn bed uit om te kijken of ze goed uit zijn. Laat ik de aansteker altijd even afkoelen voordat ik m terug in de la leg. Zet nooit de droger aan als ik niet thuis ben. Lucifers gooi ik een een bakje koud water en na tijdje pas in de prullenbak. Ik denk overal wel twee keer over na nu.

Thuis hebben we ook een plan mocht dat gebeuren. We hebben onder onze slaapkamer raam stukje dak van de uitbouw daar kunnen we op en via dat dakje naar beneden laten zakken. Verder staat er op onze slaapkamer in de hoek een brandblusser, in de voorraad kast hangt een blusdeken en hangen er in huis rook en warnte melders. Op de slaapkamer kast ligt een touwladder die kunnen we uit het raam hangen om zo naar beneden te kunnen via de andere kant mocht onze raam om de een of andere reden niet lukken. Sleutel van het huis ligt voor het grijpen op mijn nachtkastje. Net als een zaklamp die achter mijn nachtkastje staar mocht de steoom ook nog uitvallen. Klinkt vast allemaal vrij panisch maar ik ben erg voorzichtig en bang geworden na die ervaring in dat hotel waar de keuken van brandde.
    Mijn dochter is al eerste eruit dat weet ik.zeker desnoods laat ik ze in een dekbedovertrek naar beneden zakken maar buiten komt ze gegarandeerd!!!!!!

Brrr eng die brand hoop het nooit meer mee te maken. Alles vol rook. Rook kwam onder de deur door die hebben we volgestopt met handdoeken om tegen te houden. Heel enge ervaring.
    Ik kan ook nooit begrijpen waarom sommige mensen hun hele huis zelfs tot de voordeur aan toe dicht maken met rolluiken. Ik zou geen oog meer dichtdoen in zo'n huis.

16. sydneys

sydneys Niet meer actief

Als we boven zijn kunnen we in de gang het raam uit klimmen naar het dak van onze buren. Een gedeelte ervan is een plat dak dus dat is wel handig. Van op dat plat dak ben je zo de grond op, dat is niet meer zo hoog.
    We hebben bij dat raam wel een rolluik maar dat is dan zo open getrapt, is ook niet elektrisch dus kan je ook nog zo openen.

Maar verder denk ik dat je op 1 of andere manier heel goed kan nadenken en je precies weet wat je moet doen om je kinderen te redden (als die mogelijkheid er is) je krijgt dan zulke adrenaline in je dat niks je tegen houdt. Buiten pas komt de echte shock maar dan ben je al in veiligheid

17. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ow wat erg dat je dat hebt meegemaakt :x

18. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Iedereen die zo bang is voor brand heeft toch ook een CO-melder?
    Daar zijn mijn ouders en hun bovenbuur vorig jaar bijna aan gestorven namelijk.

Hier geen oefeningen, maar wel brandblussers en een branddeken en 2 rookmelders en een CO-melder.
    En ook wel een idee hoe we hier zo snel mogelijk buiten raken, zowel langs achter als langs voor.

19. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier ga ik idd na de vakantie een co/brand melder ophangen...
    moet er niet aan denken dat er wat gebeurd.
    ik denk wel als je zo onder spanning staat dat 2 kids optillen wel lukt. kan nu ook de kleine hop onder me arm klemmen en de trap op of af. dus met 2 moet dat ook lukken. zeker gezien ik al erg dunne slappe armpjes heb moet dat andere al helemaal lukken lijkt me. zeker in nood :)

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Er is ook een derde optie voor de rolluiken, die hebben wij. Ik moet wel zeggen dat ik niet weet of dit altijd mogelijk is. (Volgens mij wel)
    Wij hebben een draaistang. Dan heb je wel handbediening, maar geen nylonband. Als je googled op rolluik met draaistang vind je het zo.

Betreft brand. Wij hebben een vluchtroute voor als we niet meer naar beneden komen. En ik hoop dat mijn man thuis is als het gebeurd, hij heeft opleidingen voor het omgaan en blussen van brand gehad.
    Verder zijn alle brandmelders aan elkaar gekoppeld.

Deel Deze Pagina