Hoi! We hebben een dochtertje van 3,5 maand oud. We willen graag in oktober voor een 2e kindje gaan, dan is ons dochtertje 8 maanden. Waarschijnlijk wordt haar brusje geboren als ze tussen de 1,5 a 2 jaar oud is. Nu is mijn vraag; hoe gaan jullie hiermee om? Is het erg druk, belastend? Zijn er grote voor- en nadelen? Krijgt de oudste nog genoeg aandacht? Hoe ging de kraamvisite ermee om? DIt zijn nog wat dingetjes die mij nog doen twijfelen om in oktober voor een 2e kindje te gaan, hopelijk helpt jullie ervaringen om mij van het twijfelen af te brengen!
Ik heb zelf twee kerels die (op 1 dag na) 1,5 jaar verschillen. Iedereen roept altijd meteen, jeetje het zal wel druk zijn. Maar ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ik vind het alleen met die twee nooit zo druk dan zit je zo in een ritme dat het ook wel duidelijk is voor de ukkies, maar als ik ergens anders ben in gezelschap dan vind ik het wel vaak druk. De oudste is een echte handenbinder en zorgt er altijd wel voor dat hij kattekwaad uithaalt of de aandacht opeist op zijn manier. Ja dan voel je wel dat je handen niet altijd vrij zijn als de jongste ook wilt eten, spelen, drinken etc. De oudste krijgt natuurlijk nooit meer de zelfde hoeveelheid aandacht als wat hij kreeg toen hij alleen was. Maar je ziet wel weer dat ze nu wel echt lol gaan hebben samen. De oudste kan ook goed de kleine vermaken. Hij rent rondjes om hem heen en hij ligt dubbel van het lachen. Kan ik bijv ff schoonmaken ofzo. Ik moet zeggen, ik wilde altijd graag weinig leeftijd ertussen en nu dat zo is zie ik bijna alleen maar voordelen. Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat het inderdaad wat drukker is (zie ook mijn banner, ik ben zwanger van de derde en de middelste en baby liggen nog dichter op elkaar ongv. 15 mnd verschil, en vind dit ook wel heel erg spannend hoor) Bij ons was de visite ontzettend lief, bijna iedereen had 2 cadeautjes meegenomen bij geboorte, eentje voor de baby, eentje voor de grote broer. Ik zou zeggen, gewoon doen als het goed voelt. Bij twijfel nog even wachten. Ik denk wel, als jij er aan toe bent is je kind er ook aan toe. Dat straal je uit.
Als alles goed gaat verlopen, wordt het bij ons ook dicht op elkaar. Tuurlijk zal het druk worden, maar ze gaan waarschijnlijk ook heel veel aan elkaar hebben en dat is wel weer fijn. Het is afwachten voor ons. We gaan het zien. SUcces.
Hier alleen maar positieve ervaringen. Er zit 22 maanden tussen. Zekerheid heb je nooit over hoe het zal gaan. Ook niet als er langere tijd tussen zit. Gewoon je gevoel volgen zou ik zeggen. Tuurlijk het met 2 drukker dan met 1, maar dat is gewoon even wennen. Mijn oudste is heel lief voor de jongste en wil helpen en zo. Aandacht verdelen lukt goed. Je moet gewoon even je draai vinden.
Bedankt voor jullie reacties! Ik scheel zelf met m`n broertje ook 22 maanden. Ik heb vroeger veel aan hem gehad en omgekeerd. M`n vriend en z`n zusje schelen 3 jaar en die gingen en gaan veel minder met elkaar om. Het verschil van een jaar merk je echt (vind ik). Nog één vraag van mijn kant, hoe ging jullie 1e ermee om dat er een kleintje bij was?
Goed. We hadden de oudste goed voorbereid dat er een baby in de buik zat (boekjes lezen en zo) en toen het zich aankondigde hebben we dat ook gezegd dat als ie thuis kwam (opa en oma namen hem mee) dat er dan een baby bij ons kwam wonen. We hebben hem er ook meteen bij betrokken. Ook het bezoek schonk juist veel aandacht aan hem en nam iets voor hem mee. Of hij mocht het kadootje van de baby uitpakken. Hij accepteerde het meteen eigenlijk. Heel af en toe (na een paar weken/maanden toen ie merkte dat de baby echt voorgoed bleef) was hij wat recalcitranter, kont tegen de krib, met dingetje gooien als ik de jongste de fles gaf, maar dat is goed opgelost door meer aandacht, duidelijkheid etc.
wij willen nu ook voor een 2de gaan proberen ook ik zie alleen maar voordelen tussen mijn man en mijn schoonzus zit er precies een jaar en 2 dagen tussen mijn van is van 19 aug 1986 en mijn schoonzus van 21 augustus 1987 en hun hebben z'n leuke band samen en nu gaan we deze maand klussen voor de 2de dus mijn dochter zal ook tussen de anderhalf en 2 jaar zitten kan niet wachten tot dat ik weer zwanger ben (A)